kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
نبویان:

توقف اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با برجام است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با‌اشاره به تهیه طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت: ما نباید به آنان امکان دسترسی به اماکن نظامی کشورمان را دهیم. در واقع اگر اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود، دیگر به آنان اجازه دسترسی به اماکن نظامی را نمی‌دهیم.




محمود نبویان طی گفت وگویی درباره رویکرد مجلس نسبت به برجام گفت : پنج سال از انعقاد قرارداد برجام گذشت و ما در برجام نزدیک به ۹۰ درصد از منافع ملت را از دست دادیم و با وجود این، وزیر امور خارجه این قرارداد را سند افتخار مردم ایران نامیده است. بنده، ظریف را به مناظره تلویزیونی در مورد برجام دعوت می‌کنم تا ببینیم که آیا برجام به نفع ملت ایران بوده است یا به ضرر آنان؟ ما در برجام تعهد دادیم تا تحریم‌های کشور لغو شود، اما نه تنها تحریم‌ها از بین نرفت، بلکه پنج برابر شد. قطعاً موضع ما خروج از برجام نیست و می‌خواهیم به آن عمل کنیم اما مجلس طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی را دنبال خواهد کرد که کاملاً مطابق با مفاد برجام است.
وی در ادامه درباره طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی در مجلس گفت : معنی پروتکل الحاقی این است که هر مکانی که توسط آژانس درخواست شد، باید در اختیار آنها برای بازرسی قرار گیرد و مراکز نظامی ما حساس‌ترین نقاط برای آنها است که نباید چنین اجازه‌ای به آنان دهیم که طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی در مجلس با این هدف تهیه شده است.
نبویان درباره احتمال ارسال پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت در صورت خروج از پروتکل الحاقی افزود : پرونده ایران در سال ۸۴ به شورای امنیت رفت، در حالی که پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کردیم. پس توقف اجرای پروتکل الحاقی به تنهایی دلیلی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه خروج از پروتکل الحاقی هیچ تبعاتی برای ما ندارد تصریح کرد : مطابق با ماده سه قانون اجرای برجام که در مجلس تصویب شد، دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند. پس کار ما در زمینه توقف اجرای پروتکل الحاقی کاملاً قانونی و مطابق با برجام است.
وی افزود: ما از برجام خارج نمی‌شویم، می‌خواهیم به آن عمل کنیم و توقف اجرای پروتکل الحاقی هم کاملاً مطابق با برجام است. ایران فقط می‌خواهد به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا نکند که آن هم مشروط است و مجلس با این کار، اهرمی به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که بگویند آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد تا ما هم دوباره پروتکل الحاقی را اجرایی کنیم. پس مجلس با این طرح، به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان است.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین ‌اشاره کرد و گفت : چین یکی از قطب‌های اقتصادی دنیاست و متأسفانه دولت روحانی در این چند سال توجه زیادی به تقویت همکاری با چین و کشورهای همسایه و دوست نداشت و همه تمرکزش را روی ارتباط با غربی‌ها گذاشت. ما می‌توانستیم بسیار زودتر از این سراغ ارتباط با کشورهایی چون چین برویم اما دولت توجهی نداشت و الان که سرشان به سنگ خورده و دیپلماسی التماسی آنان نتیجه بخش نبوده است، به این نتیجه رسیدند که ارتباط با هم‌پیمانان را مورد توجه قرار دهند.
نبویان همچنین با‌اشاره به بسته اقتصاد مردمی در مجلس و لزوم تقویت تجارت خارجی به ویژه با کشورهای منطقه افزود : یکی از ضعف‌های عمده دولت این بوده است که همه تمرکز خود را روی ارتباط با کشورهای غربی و آمریکا گذاشت این در حالی است که از همان ابتدا دلسوزان نظام به دولت گفتند که دنیا منحصر به این چند کشور غربی نیست. ۱۲۰ کشور غیرمتعهد در جهان وجود دارد که متأسفانه دولت ارتباط خود با این کشورها را کاهش داد و با کشورهای دوست و منطقه هم ارتباط چندانی نداشت. مجلس شورای اسلامی به دنبال ترویج دیپلماسی منطقه‌ای است و همه تلاش خود را برای تحقق این مسئله به کار می‌گیرد.
وی در گفت وگو با مهر درباره برنامه مجلس برای حل مشکل مسکن تصریح کرد : طبق گفته کارشناسان، اگر خانه‌ای متری ۲۰ میلیون تومان باشد، نزدیک به ۱۵ میلیون تومان آن مربوط به قیمت زمین است و در این شرایط دولت باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد که یکی از دلایل موفقیت مسکن مهر هم آن بود که زمین رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. یکی از اهداف مجلس این است که مشکل زمین را حل و فصل کنیم که طرحی در این زمینه در مجلس آماده و کار مفصل روی آن انجام شده است که مطابق با آن باید زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.