kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
قاضی «مسعودی مقام» خطاب به متهم «سجاد» مدیر سابق بانک مرکزی:

وقتی از سوابقتان می‌گویید؛ درباره منزل مسکونی در خارج از کشور و ۸۰۰ سکه هم بگویید!

دومین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) تهران به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دادگاه، متهم رسول سجاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: من بر اساس مستندات و بر اساس مصوبه بانک مرکزی کار انجام داده‌ام، کمیته تأمین اسکناس بانک مرکزی نیز تأیید می‌کرده است، ما همه به دنبال نفع بیت‌المال بوده‌ایم و بیت‌المال را به حراج نگذاشته‌ایم.
متهم سجاد ادامه داد: من طرف اسدبیگی نبوده‌ام که بخواهم امتیازی بدهم، همه این موارد بر اساس تصمیمات کمیته بوده است، من مذاکره‌کننده بوده‌ام.
وی درباره ضمانت‌نامه بانک سپه نیز گفت: انقضای ضمانت‌نامه بانک سپه در ۲۵/6/۹۶ بوده است. اسدبیگی در ابتدای ۹۶ به تعهدات عمل می‌کرده و هیچ مشکلی وجود نداشته است. در تاریخ 5/6/96 نامه‌ای به بانک سپه زدیم، بانک سپه در تاریخ 12/6/96 جواب داد ضمانت‌نامه تمدید شده است و این در سامانه آمده است. بانک سپه ضمانت‌نامه اسدبیگی را تمدید کرده است.
این متهم ادامه داد: من هیچ امتیاز خاصی و هیچ کار قانونی که خود تصمیم بگیرم برای اسدبیگی انجام نداده‌ام و بر اساس مصوبات بانک مرکزی انجام شده است. تخصیص ارز به من ارتباطی ندارد، من کاره‌ای نبوده‌ام که بخواهم به کسی ارز بدهم. طبق مستندات من هیچ امتیاز خاصی به اسدبیگی نداده‌ام که بخواهم سکه بگیرم.
قاضی خطاب به این متهم گفت: سکه‌ها از خانه شما کشف شده است.
متهم پاسخ داد: کشف نشده است من خودم گفتم بدهیم.
قاضی گفت: از کجا آورده‌اید؟
متهم پاسخ داد: من ریز درآمدهایم را نمی‌توانم بیان کنم، من آدم کم درآمدی نبودم.
قاضی خطاب به این متهم گفت: این‌ها چه تأثیراتی دارد. سکه‌ها از کجا خریداری شده است، مستندات را ارائه دهید. باید بگویید سکه‌ها را از کجا خریده‌اید. این سکه‌هایی که به شما منتسب شده است از طریق سایر متهمان به شما رسیده است و سال‌های آن مشخص است. بعضی از این سکه‌ها شاید از جا‌های دیگر خریداری شده است، اما همسر شما اظهار داشته و سکه‌ها را تحویل داده است. در پرونده گواهی گواهان و مطلعان وجود دارد که این سکه‌ها مربوط به سایر متهمان پرونده است. اینکه شما نامش را گذاشتید هدیه، نامش رشوه است، چون هدیه دادن مورد توافق طرفین نیست.
وی ادامه داد: حرف شما مستند قانونی ندارد شما که الان می‌گویید بانک مرکزی چه کاره است. شما از سوابقتان می‌گویید درحالیکه باید درباره منزل مسکونی در یکی از کشورها و ۸۰۰ سکه بگویید. بر اساس گفته‌های خودتان سکه‌ها را در پاکت دریافت کرده‌اید و بعد از چند روز باز کرده‌اید چرا سکه‌ها را پس ندادید.
متهم سجاد گفت: برخی سکه‌ها هم فروختم برای خودم بوده است.
قاضی گفت: حق ندارید از ارباب رجوع چیزی بگیرید.
متهم پاسخ داد: ارز‌هایی که داشتم به سکه تبدیل می‌کردم.
قاضی تصریح کرد: پس از رانت‌های اطلاعاتی بانک مرکزی هم استفاده می‌کردید و هر حرفی که می‌زنید و متوجه ‌اشتباه می‌شوید به عقب برمی‌گردید.
متهم گفت: بخش عمده سکه‌های پرونده برای خودم بوده است.
قاضی بیان کرد: چند سکه از صرافی اسدبیگی خریدید؟
متهم پاسخ داد: ۱۰۰ یا ۱۲۰ تا.
قاضی اظهار کرد: ۱۲۰ سکه خریدید و در مقابلش دلار داده‌اید. صرافی در پاسداران و محل کارتان نزدیک ونک بوده و چرا از آن صرافی خریدید؟
متهم پاسخ داد: نمی‌دانم و باید بررسی کنم.
قاضی تصریح کرد: در جلسه قبل گفتید ۲۶۴ سکه و الان می‌گویید ۱۲۰ سکه برای خودتان و ۴۰ سکه برای پسرتان بوده، اظهاراتتان متناقض است.
در ادامه نماینده دادستان بیان کرد: آنچه امروز می‌گویید با ادله و قرائن مخالف است. درباره سکه‌ها نیز اقاریر متهمین همچون کحال زاده، حسینی و نوری وجود دارد. به عنوان کارمند بانک مرکزی چرا مکررا به دفتر یکی از کارگزاران می‌رفتید؟ وقتی ضابطین از سکه‌ها مطلع می‌شوند سکه‌ها به شهرستان برده می‌شود. جلسه قبل نیز گفتم شما در این باره همکاری کرده‌اید.
شاه محمدی افزود: سکه‌ها به اصفهان برده می‌شود و از زندان با همسرتان تماس می‌گیرید و می‌گویید که سکه‌ها برای اسدبیگی است و به ضابطین ارائه دهید. درباره شکر نیز می‌گویید اقدامی نکرده‌اید، چرا قول پیگیری دادید؟
وی خاطرنشان کرد: آنچه در موضوع شکر داریم، پیام‌ها در فضای مجازی و پیگیری‌هاست. ثبت سفارش شکر صورت گرفته و ارز تخصیص یافته و در پیام‌های متعددی اسدبیگی به شما گفته که اگر شما نبودید من را دراز می‌کردند.
نماینده دادستان گفت: ما این پرونده را از بانک عامل شروع کرده‌ایم، بانک عامل مسئولیت داشته است. متهمین بانک رفاه شعبه پردیس گفته‌اند از اینکه در یک روز تعطیل ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارز تخصیص یافته است، تعجب کرده‌اند.
متهم پاسخ داد: من به خاطر این گفتم سکه‌ها را گرفتم که وکالت‌نامه را بگیرم.
نماینده دادستان خطاب به این متهم گفت: آنچه در کیفرخواست به عنوان ۴۰۰ سکه آورده‌ایم اسناد آن مربوط به سالار آقاخانی است، شما در دادسرا خودتان اعتراف کرده‌اید که سکه‌ها را گرفته‌اید.
قاضی خطاب به این متهم گفت: شما در جلسه قبل اقرار کردید سکه گرفته‌اید، شما صداقت ندارید، دفاعیاتتان را ارائه دهید.
در پایان، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: به دلیل تقارن جلسات دادگاه با پرونده‌های هفت تپه و پتروشیمی جلسه بعدی و مکان جلسه متعاقباً اعلام خواهد شد.