kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲

فارین پالیسی: نفوذ و قدرت آمریکا نابود شده است

پس از اذعان نظریه پردازان برجسته نظم لیبرال به شکست لیبرالیسم و نظم آمریکایی، نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» نیز طی تحلیلی نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا نفوذ و قدرت این کشور را نابود کرده و دنیای بدون رهبری آمریکا، دیگر یک احتمال نیست.

 این روزها همه از پایان نظم لیبرال و افول آمریکا سخن می‌گویند؛ طی روزهای اخیر «فوکویاما» و «جوزف نای»  دو نظریه پرداز برجسته نظم لیبرال، طی مصاحبه‌هایی، صراحتاً به شکست و افول لیبرالیسم اعتراف کردند. هفته نامه «نیوزویک» نیز هفته گذشته در یادداشتی، با اعلام اینکه ریشه‌های وضعیت خراب کنونی آمریکا را می‌توان در ناکامی لیبرالیسم یافت، نوشت: «لیبرالیسم امروزه به یک نظام فاسد تبدیل شده و شکست
خورده است».
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» نیز در جدیدترین یادداشت خود درباره افول آمریکا نوشته است: «دنیای بدون رهبری آمریکا، دیگر یک احتمال مبهم و قابل سرزنش در آینده نیست. با شیوع ویروس کرونا به عنوان یک نمونه اصلی، داریم با چشم‌‌هایمان می‌بینیم چنین دنیایی چگونه به نظر می‌رسد». در ادامه این مطلب آمده است: «شکست دولت دونالد ترامپ در ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با ویروس کرونا، جدیدترین نشانه شکستی عمیق‌تر و احتمالاً ماندگار است. در واقع، در میان همه میراث‌های سیاست خارجی ترامپ، هیچکدام احتمالاً مهم‌تر از ضربه‌ای نیست که او با تضعیف شراکت‌ها و ائتلاف‌های ساخته‌شده توسط آمریکا، به جایگاه، نفوذ و قدرت آمریکا در دنیا زده است» فارین پالسی می‌افزاید: «نظم قدیم جهان به رهبری آمریکا اکنون شکست خورده است و آنچه که جایگزین این نظم می‌شود، ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که جهان– و از جمله آمریکا– بدان نیاز داشته باشد. قرن بیست و یکم به قرن ضدآمریکایی تبدیل شده است، هویتی که پیش از شیوع بیماری همه گیر «کووید-۱۹ »، تا حد قابل توجهی شکل گرفته بود، اما مطمئناً به واسطه شیوع این بیماری، تسریع و تشدید شده است. این گزارش می‌افزاید: ممکن است قرن ضدآمریکایی، در آینده به شکلی خشونت‌آمیز، رویکردی خصمانه با آمریکا در پیش بگیرد، اما در حال حاضر، به لحاظ اخلاقی، قرنی ضدآمریکایی است. سه ستون تشکیل دهنده قدرت آمریکا– یعنی: قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی- که قرن گذشته را تعریف می‌کرد، یا به کلی از بین رفته‌اند یا تضعیف شده‌اند.
بسیاری از کارشناسان حال و روز این روزهای آمریکا را دلیل این شکست می‌دانند. ترامپ در مدیریت بحران کرونا به شدت شکست خورده و کرونا 139 هزار نفر فوتی روی دست آمریکا گذاشته است. کرونا بیش از 50 میلیون بیکار و چند میلیون گرسنه و بی‌خانمان نیز طی سه ماه گذشته به جا گذاشته است. اعتراضات به نژادپرستی نیز هر چند روز یک بار از گوشه‌ای از آمریکا دوباره شعله‌ور می‌شود. خشونت‌های مسلحانه نیز در آمریکا به شدت بالا رفته است. سی ان ان دیروز در گزارشی اعلام کرد این تنها ویروس کرونا و ناآرامی‌های اجتماعی و افزایش دمای هوا نیست که جامعه آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار‌داده است، بلکه جرائم خشونت‌آمیز نیز به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.بر اساس این گزارش، تیراندازی و قتل که در مراحل اولیه قرنطینه با افت زیادی رو‌به‌رو شده مجددا به شدت افزایش یافته است.در نیویورک نرخ قتل در شش ماه نخست امسال 23 درصد نسبت به 2019 رشد داشته است. در شیکاگو نرخ قتل طی هفته آخر ژوئن و هفته نخست جولای نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش یافت. نرخ قتل در لس آنجلس نیز طی دو ماه گذشته با رشد دو رقمی رو‌به‌رو شده است.