kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳

ترکیه 17000 مزدور خارجی وارد لیبی کرد اردوغان: عامل خونریزی‌ها نیروهای خارجی‌اند!

اردوغان حضور جنگجویان خارجی در لیبی را منشأ اصلی خون‌ریزی در این کشور دانست و این، در حالی است که خود این کشور چیزی حدود ۱۴۰۰ مزدور تونسی و حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ مزدور سوری را برای پیشبرد اهدافش، وارد جنگ لیبی کرده است.


    سرویس خارجی-

نگاهی به دخالت‌های نظامی ترکیه در کشورهای مالی، سوریه، عراق، لیبی و این روزها لبنان و... [که در بسیاری از این کشورها بر خلاف خواست دولت رسمی آن کشور دخالت می‌کند] کم-و-بیش نمایان می‌کند که سودای باز‌سازیِ خلافتِ موهومِ عثمانی برای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، بسیار جدی است. اردوغان اما در مصاحبه‌ای وجود جنگجویان خارجی در لیبی را عامل اصلی خون‌ریزی‌ها در این کشور معرفی می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از «دیلی‌صباح»، او با اشاره به آن‌که «مزدوران خارجی لیبی را به حمام خون تبدیل کرده‌اند»، گفته باید این کشور از وجود آنها پاک‌سازی شود!
این ادعا در حالی مطرحِ می‌شود که او خود متهم ردیف اول صادراتِ مزدور به لیبی است. محمود الهواری، از نیروهای امنیتی در شهر مصراته لیبی در این باره گزارش داده که، ترکیه طی روزهای اخیر بیش از ۱۰۰۰ تونسی وابسته به گروه‌های تندرو را وارد لیبی کرده است. وی این را هم گفته که، دو هواپیمای غیرنظامی ترکیه و لیبی حدود ۱۴۰۰ تندرو را که همه آنها اهل تونس بودند، به فرودگاه مصراته منتقل کرد ه‌اند.
همچنین منابع لیبیایی از قاچاق تعداد زیادی مزدور سوری توسط ترکیه به لیبی خبر داده‌اند. به گزارش فارس، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده‌، ترکیه به انتقال مزدوران سوری به خاک لیبی ادامه می‌دهد. این نهاد در آخرین آمار خود اعلام کرد، ترکیه حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ مزدور سوری به لیبی فرستاده است. گفتنی است، اردوغان از نیروهای دولت وفاق ملی در لیبی علنا حمایت می‌کند که با نیروهای «خلیفه حفتر» می‌جنگند، حفتری که خود حمایت مصر، امارات و... را دارد. چنان‌که بارها یادآور شده ایم در این بین، مردم لیبی قربانی اصلی این دخالت‌ها هستند.