kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹

قاچاق مواد مخدر توسط هواپیماهای ناتو

وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه هواپیماهای آمریکایی و ناتو مواد مخدر را از افغانستان به کشورها و مناطق دیگر قاچاق می‌کنند، خواستار انجام تحقیقات در این باره شد.



«سرگئی لاوروف» گفت: گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد که نشان می‌دهد موادمخدر از افغانستان با استفاده از هواپیماهای نظامی ائتلاف ناتو و آمریکا، به کشورهای دیگر، از جمله اروپا، قاچاق می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاوروف افزود: نمی‌توانیم به طور 100 درصد تایید کنیم، اما این گزارش‌ها آن قدر به طور مرتب می‌آیند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. اگر از هواپیماهای نظامی برای قاچاق مواد از افغانستان استفاده می‌شود‌، این هواپیماها فقط می‌توانند متعلق به اعضای ناتو باشند و چنین پروازها نیز تنها توسط ارتش و یا سرویس‌های ویژه، انجام می‌شوند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد‌، این گزارش‌ها باید بررسی شوند و اول از همه، تحقیقات در آمریکا صورت گیرد.
وزیر خارجه روسیه همچنین اظهارداشت: «با نگاه به حقایق کاملاً موثق، می‌توان گفت که طی 20 سال حضور آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف در افغانستان، قاچاق مواد مخدر از آن کشور، چندین برابر شده است؛ نه آمریکا و نه دیگر اعضای ائتلاف هیچ تلاش جدی برای متوقف کردن تولید موادمخدر در افغانستان نکرده‌اند».
اواخر هفته گذشته نیز یک هواپیمای آمریکایی حامل مواد مخدر در آسمان ونزوئلا هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. دستگاه جاسوسی آمریکا در حوزه قاچاق مواد مخدر نیز فعالیت دارد.
    اخیراً نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود‌، اعضای دستگاه اطلاعاتی آمریکا در قاچاق موادمخدر افغانستان، دست دارند و برای عبور کاروان‌های حامل این مواد، به گروه‌های شبه‌نظامی پول می‌دهند.