kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴

رزمایش زمینی و دریایی ترکیه و مصر علیه یکدیگر در اطراف لیبی

در پی تصمیم ترکیه برای برگزاری رزمایش دریایی در سواحل لیبی، مصر نیز از انجام چند رزمایش در مرز لیبی خبر داد.



یک لبه قیچی‌ای که امید مردمان لیبی را قطع می‌کند، کشورهای خارجی‌ای هستند که از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند که در رأس آنان ترکیه است و لبه دیگر این قیچیِ منحوس، کشورهای حامی نیروهای «خلیفه حفتر» هستند که پیش از این، امارات در رأس آن بود و حالا مصر معرکه را به دست گرفته است. در ادامه کشمکش‌های بین‌المللی که در میدانِ جنگِ داخلی لیبی بروز پیدا می‌کند، دشمن‌ها در مقابل هم رزمایش نظامی برگزار می‌کنند. به گزارش ایسنا، «تامر الرفاعی»، سخنگوی ارتش مصر، پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور مرحله اصلی رزمایش هوایی و زمینی خود در مرز لیبی را تحت عنوان «قاطعیت ۲۰۲۰» انجام دادند.
رزمایش ارتش مصر پس از آن انجام شد که نیروی دریایی ارتش ترکیه چهارشنبه از تصمیم خود برای برگزاری رزمایش دریایی در سواحل لیبی خبر داده بود. رسانه‌های ترکیه به نقل از نیروی دریایی این کشور اعلام کردند این نیروها قصد دارند نزدیک سواحل لیبی، مانور بزرگ دریایی برگزار کنند.
از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالفِ سوری، از اعزام کاروان جدید مزدوران سوری به لیبی توسط ترکیه خبر داد. طبق این گزارش، هم اکنون 10 هزار شبه نظامی سوری در لیبی می‌جنگند.
گفتنی است، جنگ لیبی که جنگ داخلی خوانده می‌شود، با توجه به شکل و میزان دخالت بازیگران خارجی در آن، در واقع یک جنگ بین کشورهایِ مختلف است که البته، بیشتر تلفاتش را طرف‌های داخلی می‌دهند و میوه‌اش را نیز طرف‌های خارجی می‌چینند!