kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳

استراتژیست‌های بزرگ آمریکا از پایان نظم لیبرال می‌گویند

این روزها ‌اندیشمندان و نظریه پردازان برجسته آمریکایی نیز هم صدا با رسانه‌ها، از پایان نظم لیبرال به رهبری آمریکا و ضرورت جایگزینی آن با نظم جدید، سخن می‌گویند.




«جوزف نای»، نظریه‌پرداز آمریکایی، که مفهوم «قدرت نرم» را وارد ادبیات سیاسی کرده است، طی یادداشتی به پایان نظم جهانی لیبرال اعتراف و برنامه‌هایی را برای پس از آن، ارائه کرده است. به گزارش فارس، جوزف نای در این یادداشت که پایگاه «پراجکت سندیکت» آن را منتشر کرد، نوشت: «بسیاری از تحلیلگران می‌گویند نظم جهانی لیبرال با ظهور چین و انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، به پایان رسید. اما اگر جو بایدن در انتخابات نوامبر(آبان) ترامپ را شکست دهد، آیا او باید برای احیای این نظم تلاش کند؟ احتمالاً خیر، بلکه باید آن را با نظمی دیگر جایگزین کند». جوزف نای در ادامه نوشت: «منتقدان به درستی می‌گویند که نظم آمریکایی ایجادشده بعد از سال ۱۹۴۵ نه جهانی بود و نه همیشه خیلی لیبرال. بیش از نیمی از دنیا (بلوک شوروی و چین) از آن کنار گذاشته شده بود و بسیاری از دولت‌های مستبد عضو آن بودند». وی در پایان خاطرنشان کرده است: «اگر بایدن انتخاب شود، مسئله‌ای که او با آن مواجه خواهد بود‌، این نیست که نظم جهانی لیبرال را بر گرداند و یا از آن صرف نظر کند. مسئله این خواهد بود که آیا آمریکا قادر خواهد بود با متحدان نزدیکش در جهت ارتقاء دموکراسی و حقوق بشر کار کرده و همزمان با طیف وسیع‌تری از کشورها برای مدیریت سازمان‌های قانون‌محوری که وجود آنها برای مقابله با تهدیدهای فراملی مانند تغییرات جوی، بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، تروریسم و بی‌ثباتی اقتصادی ضروری هستند، همکاری کند».
آمریکا رو به افول است
«فرانسیس فوکویاما» نظریه پرداز برجسته آمریکایی، نیز این روزها مرتب از افول آمریکا سخن می‌گوید. وی در جدیدترین مصاحبه خود با «فرید زکریا»، ضمن اشاره به ناتوانی ترامپ در مدیریت بحران کرونا گفت:«آمریکا کشور رو به افولی است، و خیلی‌ها در دنیا متوجه این واقعیت شده‌اند. آمریکا در شرایط بسیار بدی قرار دارد و این به جایگاه بین‌المللی آمریکا ضربه زده است». وی اخیراً در «فارین افرز» نیز به پایان نظم لیبرال اشاره کرده و نوشته بود، کرونا قدرت رهبری آمریکا را به چالش کشیده و حتی اگر در انتخابات ۲۰۲۰، دموکرات‌ها پیروز شوند، اداره کشوری را به دست خواهند گرفت که دیگر اقتدار سابق را ندارد.
وی پیش‌بینی کرد: «ادامه همه گیری کرونا می‌تواند به سقوط نسبی آمریکا، ادامه فرسایش نظم لیبرال بین‌الملل و تجدید حیات فاشیسم در سرتاسر دنیا بیانجامد. از سوی دیگر، همه گیری می‌تواند تولد دوباره لیبرال دموکراسی را رقم بزند، ساز و کاری که بارها با بدگمانی‌ها رو به رو شده است و
این بار با ظهورش نویدبخش انعطاف و حیات دوباره است. اگر قرار باشد روندهای فعلی هیچ تغییری نکنند، بدبینی‌ها به سرعت بر خوش بینی‌ها چیره خواهند شد».به گفته فوکویاما، ویروس کرونا توانست ملی گرایی، انزواطلبی و دیگرهراسی که در دهه‌های اخیر شدت گرفته بود را بیشتر و بیشتر کند.»