kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳

چرخش به شرق بدون قطع رابطه با غرب /پیشنهاد سید حسن نصرالله برای عبور از بحران لبنان

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان با اشاره به وضع بد اقتصادی کشورش و تحریم‌های غرب، چرخش به شرق و مبادله با کشورهایی چون ایران، عراق و چین، بدون قطع رابطه با غرب را پیامی به آمریکا و یکی از راه‌حل‌ها برای حل مشکلات دانست.



«سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در آغازین ساعات شب سه شنبه سخنرانی خود را آغاز و شبکه «المنار» آن را به طور زنده پخش کرد. او که در آستانه سالگرد جنگ 33 روزه مقاومت با رژیم صهیونیستی سخنرانی می‌کرد، گفت: «یاد پیروزی‌های به‌دست‌آمده را که منجر به شکست پروژه آمریکایی در منطقه از دروازه لبنان شد گرامی می‌داریم».
البته محور سخنان «سید مقاومت» بیشتر اقتصاد لبنان بود. او با اشاره به اینکه، آنچه در لبنان در سطح اقتصادی در حال رخ‌دادن است نیازمند همکاری، همبستگی و تعهد همگانی است، گفت: «برخی متأسفانه این‌گونه وانمود می‌کنند که ما به‌دنبال وارد کردن لبنان به محورهای خاص هستیم... ما تمام ملاحظات خود را با هدف خروج لبنان از این بحران سخت کنار می‌گذاریم...داشتن روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای شرق مانند ایران، چین و عراق به آمریکا و دیگران این پیام را منتقل می‎کند که لبنان برای خود گزینه‌های دیگری هم دارد».
الگوی ایران
سید حسن نصرالله این را هم گفت که: «شنیدم برخی از شخصیت‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم لبنان را به یک الگوی ایرانی تبدیل کنیم، ما هرگز چنین حرفی نزدیم... وقتی ایرانی‌ها حاضر می‌شوند مواد پتروشیمی را با لیره لبنان به ما بفروشند در واقع ایثار و فداکاری می‌کنند. الگوی اقتصادی ایران نمونه بدی نیست چون توانست از تحریم‌ها عبور کند و به خودکفایی برسد، لبنان از عناصر و ظرفیت‌های این الگو بی‌بهره است و لزومی هم ندارد برای هراس‌افکنی این مسائل را مطرح کنیم».
دخالت آمریکا
یکی دیگر از محور‌های بحث رهبر مقاومت لبنان دخالت‌های آمریکا و سفیر نورسیده این کشور بود: «طی چند ماه اخیر از زمانی که این (خانم) سفیر جدید آمریکا تشریف آوردند به‌جای آنکه به توافقنامه‌های بین‌المللی و نقش (پروتکل مربوط به) سفرا پایبند باشند به‌نحوی با لبنانی‌ها رفتار می‌کند که گویی حاکم نظامی یا سفیرکبیر است! انتصاب در وزارت دارایی چه ارتباطی به سفیر آمریکا دارد که او بگوید فلانی بیاید یا فلانی نیاید؟ و این‌که باید شما فلان شخص را منصوب کنید و او معاون رئیس‌بانک مرکزی یا رئیس‌کمیته نظارت بر بانک‌ها باشد؟ این مردم لبنان و پارلمان هستند که مشخص می‌کنند که دولت بماند یا باید برود».
او خطاب به سفیر آمریکا و آمریکایی‌ها ادامه داد: «شما نماینده دولتی جنگ‌طلب هستی که منابع و خیرات را به‌یغما می‌برد و در سایه آن‌چه در ایالت‌های آمریکا رخ می‌دهد و تبعیض‌نژادی‌های انجام‌شده، حق نداری خود را در جایگاه معلم، استاد یا نصیحت‌کننده قرار دهی. سیاستی که شما علیه لبنان به‌کار می‌بری از تنش‌آفرینی گرفته تا محاصره و تحریم نمی‌تواند حزب‌الله را تضعیف کند بلکه آن را تقویت می‌کند و این شما، متحدین و نفوذتان است که تضعیف می‌شوند».‎
تجلیل از قاضی محکوم‌کننده سفیر آمریکا
سید حسن نصرالله به «محمد مازح» قاضی لبنانی محکوم‌کننده سفیر آمریکا نیز اشاره و از او تجلیل کرد، قاضی‌ای که سفیر را ممنوع‌المصاحبه کرد. به گزارش تسنیم، نصرالله در این مورد گفت: «تصمیم قاضی لبنانی در قبال سفیر آمریکا بیانگر وجود قضاتی شجاع و وطن‌پرست در کشور است. افتخار خود را به وجود قاضی محمد مازح و بقیه قضات همانند او که با تمام شجاعت مقابل دولت آمریکا قرار می‌گیرند اعلام می‌دارم».
تسلیم نمی‌شویم
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به شکست‌های متعدد آمریکا و رژیم صهیونیستی، قریب بودن طرح فشار بر مقاومت و نیز با اشاره به طرح الحاف کرانه باختری، گفت: «حزب‌الله تسلیم نخواهد شد، مقاومت تسلیم نمی‌شود و سیاست‌های شما نتیجه‌بخش نخواهد بود، پس دست از این بازی و وقت‌کشی بردارید. مشغول شدن ما به شرایط اقتصادی نباید ما را از قرار گرفتن کنار فلسطینیان غافل کند».