kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
استاد دانشگاه پرینستون تاکید کرد

آمریکا مانند شوروی در مسیر فروپاشی است

استاد تاریخ دانشگاه «پرینستون» با بررسی وضعیت این روزهای آمریکا نوشته، اوضاع آمریکا شبیه سال‌های پایانی شوروی است و همه اتفاقاتی که پیش از سقوط شوروی در این کشور رخ داد یک به یک در حال تکرار شدن در آمریکا است.




سرویس خارجی-

آمریکا این روزها درگیر چند بحران کمر شکن به طور توامان است. موج دوم کرونا در این کشور شروع شده و به گفته مقامات بهداشتی این کشور «آمریکا را به زانو درآورده است». در این کشور کرونا تاکنون جان بیش از 132 هزار نفر را گرفته و 3 میلیون نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. رکود اقتصادی بیش از 50 میلیون آمریکایی را هم بیکار کرده است. اعتراضات علیه نژادپرستی همچنان ادامه دارد و خشونت‌های مسلحانه نیز هر روز ده‌ها زخمی و چند کشته روی دست دولت می‌گذارد. بر اساس نظرسنجی‌ها نزدیک به 90 درصد مردم آمریکا نظام حاکم را مقصر اصلی تشدید بحران در کشورشان می‌دانند. پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره نیز دیروز نتایج نظرسنجی جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد 63 درصد مردم آمریکا خواستار ایجاد «تغییرات ساختاری و اساسی» هستند.
در این بین هستند کارشناسانی که بر این باورند، شرایط امروز آمریکا شبیه سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی است. «آرولد جیمز» استاد تاریخ و روابط خارجی دانشگاه پرینستون در این زمینه در وبسایت «پراجکت سیندیکت» نوشت: «آمریکا نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های پایانی رهبری خود، از ناکامی‌های فاجعه‌آمیز رهبری و تنش‌های طولانی اقتصادی و سرکوب شده که سرانجام به اوج رسید، رنج می‌برد. اکنون دلخوشی تمامی کشورها این است که امکان دارد سرانجام هژمونی دلار آمریکا به پایان برسد».
در ادامه این مطلب که سایت «الف» آن را منتشر کرده آمده می‌خوانیم: «اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های پایانی رهبری‌اش، سوژه مناسبی برای جوک‌های سیاسی بود، همان‌طور که الان در مورد آمریکا نیز کمدی‌هایی ساخته می‌شود و این موضوع در فضای فرهنگی آمریکا برجسته شده است. در واقع تشابهاتی میان شرایط اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دوران رهبری اش با شرایط فعلی آمریکا مشاهده می‌کنیم. در حقیقت، بسیاری از جنبه‌های وحشتناک سیاست‌های کنونی آمریکا، سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی را به یاد می‌آورند که با تشدید درگیری‌های اجتماعی و سیاسی در شرف وقوع هستند». استاد دانشگاه پریسنتون می‌افزاید: «در مورد اتحاد جماهیر شوروی، رقابت‌های قومی که به مدت طولانی سرکوب شده بودند و آرمان‌های ملی رقیب، به سرعت دوباره در فضای عمومی ظاهر شدند و کل کشور را به سمت خشونت، جدایی و تجزیه سوق دادند. در آمریکا نیز پاسخ ترامپ به اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی، وحشیگری پلیس و نابرابری به معنای برانگیختن شکاف نژادی تاریخی این کشور است. از سوی دیگر، شاهد هستیم که مانند مجسمه‌های لنین در هنگام فروپاشی امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی، مجسمه‌های رهبران كنفدراسیون تقریباً در همه جای آمریکا سرنگون می‌شوند».
در پایان این یادداشت می‌خوانیم: «بحران کرونا یکی از شاخص‌های بررسی صلاحیت دولت آمریکا است. شواهد نشان می‌دهد که آمریکا عملکرد ضعیفی در حوزه مهار این ویروس داشته و میزان مرگ و میر در این کشور بسیار بالاست. این حقایق مشخص می‌کنند که آمریکا صلاحیت رسیدگی به امور داخلی خود را ندارد، بنابراین، بدیهی است که صلاحیتش برای مدیریت امور جهانی زیر سؤال برود. به طور کلی، به نظر می‌رسد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تبدیل به کشوری شده که مایه شرم بین‌المللی است. تحت این شرایط، دلار نمی‌تواند نفوذ بین‌المللی به مانند سابق داشته باشد، و ممکن است سرنوشت روبل شوروی را داشته باشد، حتی اگر تغییری ناگهانی در رهبری و استراتژی آمریکا رخ دهد. با این همه، میخائیل گورباچف به سرعت جای برژنف را نگرفت، اما وقتی روی کار آمد و از طرح «پرسترویکا» رونمایی کرد، دیگر دیر شده بود».
اعلام وضعیت فوق‌العاده در «جورجیا»
اما از اعتراضات آمریکا که همین روزها، چهل روزه شد خبر رسیده، «برایان کمپ» فرماندار ایالت جورجیای آمریکا در واکنش به خشونت در آتلانتا و تیراندازی مرگ‌بار به یک دختربچه ۸ ساله در آخر هفته، وضعیت اضطراری اعلام و گارد ملی را به این شهر اعزام کرد.شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرده، در پی اعتراضات سراسری در آمریکا بعد از قتل فلوید، برخی از معترضان خشن در «آتلانتا» مرکز ایالت «جورجیا» به دفاتر پلیس ایالتی حمله کردند و تیراندازی‌ها نیز در این شهر افزایش یافت. کمپ روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که حدود یکهزار نیروی گارد ملی آمریکا برای مقابله با معترضان و آنچه که محافظت از کنگره ایالتی، اداره فرمانداری و ساختمان اداره امنیت عمومی توصیف شده، در شهر مستقر خواهند شد: «اعتراض‌های آرام مورد سوءاستفاده مجرمانی قرار گرفته که اقدامات خطرناک و مخربی را مرتکب می‌شوند. هم‌اکنون، مردم بی‌گناه جورجیا هدف قرار می‌گیرند و در معرض خطر مرگ قرار دارند. این بی‌قانونی‌ها باید متوقف شود و نظم به آتلانتا بازگردد».
در تعطیلات اوایل هفته جاری و همزمان با روز استقلال آمریکا، در خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در آتلانتا، دست‌کم چهارنفر از جمله یک دختر هشت ساله جان خود را از دست دادند. طبق گزارش‌ها در بازه زمانی ۳۱ ماه می‌(۱۱ خرداد) تا ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه)، ۹۳ نفر در آتلانتا مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که این رقم دو برابر همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ است.
160 کشته در کمتر از 3 روز!
روزنامه گاردین دیروز در گزارشی از افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا نوشت در خشونت‌های مسلحانه‌ای که از جمعه شب تا یکشنبه در آمریکا اتفاق افتاده نزدیک به ۱۶۰ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند....این خشونت‌ها کاسه صبر جامعه آمریکا را لبریز کرده است. با این وجود شیکاگو شاهد بدترین خشونت بوده و یکی از خونین‌ترین روزهای آخر هفته را تجربه کرده است.