kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴

ترور مشکوک هاشمی، کارشناس عراقی/داعش مسئولیت را برعهده گرفت

در پی ترور هدفمند یک تحلیلگر سیاسی در عراق، عوامل آمریکا به طور ناشیانه، انگشت اتهام را به سمت حشدالشعبی و ایران گرفتند و با این حرکت هماهنگ خود، به همگان فهماندند که خودشان در پشت این ترور قرار دارند.



توطئه‌های زنجیره‌ای و پی‌در‌پی علیه ملت عراق، همچنان جریان دارد؛ چند روزی از ماجرای جسارت روزنامه سعودی «الشرق الاوسط » نسبت به مرجعیت عراق نمی‌گذرد که خبر رسید «هشام الهاشمی» تحلیلگر عراقی، دوشنبه شب پس از انجام یک گفت وگوی تلویزیونی، در منطقه «زبونه» بغداد توسط دو موتور سوار ناشناس هدف گلوله قرار گرفته و سپس، در بیمارستان جان خود را از دست داده است.
در پی این اتفاق، رسانه‌ها و شبکه‌های دشمن ملت و دولت عراق، به گونه‌ای هماهنگ و هدفمند، انگشت اتهام را به سمت مقاومت و حتی ایران گرفتند و با این اقدام ناشیانه خود، به همگان فهماندند که عوامل ترور و گردانندگان این رسانه‌ها هر دو از یک جا مدیریت می‌شوند! به عنوان مثال، شبکه «بی بی‌سی» وابسته به دولت انگلیس، تیتر زد: «تحلیلگر منتقد ایران ترور شد»، تا به اصطلاح به مخاطب القاء کند ترور کار ایران بوده است! مشابه همین سیاست خبری را دیگر رسانه‌های وابسته به آمریکا و رژیم سعودی هم پی گرفتند.
در هر حال، محافل سیاسی و خبری غربی- عربی دیروز و پس از ترور، تلاش کردند جو ضد سعودی را که به خاطر جسارت الشرق الاوسط نسبت به مرجعیت، در عراق اوج گرفته بود، تغییر دهند و شرایط را علیه حشدالشعبی، ایران و حتی آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، تغییر دهند.
دیروز همچنین برخی از عوامل وابسته به داعش، این گروه را عامل ترور الهاشمی اعلام کرده‌اند. برادر الهاشمی نیز گفته که این ترور، کار داعش بوده است. این خبر هر چند به احتمال زیاد درست است، ولی چیزی را در مورد عوامل پشت پرده‌، عوض نمی‌کند؛ زیرا آمریکا معمولا سیاست‌های خود در عراق و سوریه را توسط داعش به اجرا در می‌آورد، که آخرین مدرک اثبات این ادعا، نوشته‌های «جان بولتون» مشاور امینت ملی سابق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، است؛ بولتون در کتاب جنجالی خود، به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، نوشته بود، ترامپ هرگز به دنبال از بین بردن داعش در سوریه نبوده است.
نکته دیگری که آمریکایی بودن این ترور را ثابت می‌کند، توجه به پیامدهای ترور است؛ باید از خود بپرسیم که چه کسی از این ماجرا سود می‌برد؟ فهم این موضوع زیاد سخت نیست و از ذوق زدگی سران آمریکا و عربستان و رسانه‌های همسو با آنها، به راحتی می‌توان فهیمد که سود این ترور، به آنها می‌رسد. واشنگتن و ریاض همه تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا در میان ملت عراق، شکاف ایجاد کنند. به همین خاطر، حشدالشعبی را نشانه رفته‌اند و مدعی هستند که ترور کار حشد بوده است. پیش از این و در ماجرای حمله به مقر حشدالشعبی، که به کارگردانی آمریکا و توسط نیروهای مبارزه با تروریسم عراق صورت گرفته بود، هم آمریکا می‌خواست در صفوف نیروهای مسلح عراق شکاف ایجاد کند.
رسانه‌های سعودی- آمریکایی در حالی حشدالشعبی را به دست داشتن در ترور الهاشمی متهم می‌کنند که پس از وقوع ترور، حشد خواستار تحقیق در این باره شد. مورد دیگری که قابل ذکر است اینکه عکس مشترک الهاشمی و شهید «ابومهدی المهندس» منتشر شده است. این عکس، نزدیک بودن الهاشمی به فرماندهان حشد را ثابت می‌کند. نکته دیگر اینکه، اصولا المهندس مثل سپهبد شهید «قاسم سلیمانی»، به دنبال همگرایی و جمع کردن سلیقه‌های مختلف در یک جبهه بوده است. حشد‌الشعبی نیز که حاصل تفکر سلیمانی و المهندس است، هرگز دست به حذف فیزیکی کسی نزده است و اصلا چنین چیزی را در سابقه خود ندارد.
در هر حال‌، ترور الهاشمی یکبار دیگر به همگان نشان داد که عراق همچنان هدف توطئه دشمنان این کشور است و تا وقتی که آمریکا در عراق حضور دارد، توطئه‌های آن علیه ملت عراق نیز پایان نمی‌یابد.
واکنش‌ها
ترور الهاشمی، موجی از محکومیت‌ها را در داخل و خارج به دنبال داشته است؛ در عراق، مقامات و گروه‌های سیاسی این کشور ترور مذکور را محکوم کرده و آن را تلاشی برای فتنه‌انگیزی و هرج ومرج در این کشور دانسته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، اعلام کرد: با تاسف و حزن بسیار، خبر شهادت هشام الهاشمی،کارشناس امور استراتژیک عراق‌، که به دست یک گروه مسلح غیرقانونی ترور شد، را دریافت کردیم. وی همچنین گفت که اجازه نخواهد داد عملیات‌ تروریستی بار دیگر به صحنه عراق بازگردد و امنیت و ثبات کشور را به هم بزند.
حشد‌الشعبی
سازمان حشد‌الشعبی نیز طی بیانیه‌ای، با شهید دانستن الهاشمی، این ضایعه را تسلیت گفت و اعلام کرد که حشد‌الشعبی از صمیم قلب، شهادت هشام الهاشمی را که به دست گروه‌های تروریستی ترور شد، به خانواده این روزنامه‌‌نگار عراقی، کلیه مراکز پژوهشی و راهبردی و مرکز اتحادیه کارشناسان راهبردی و تحلیل‌گران سیاسی تسلیت می‌گوید. در ادامه این بیانیه از طرف‌های امنیتی مسئول خواسته شد تا این جنایت را پیگیری و عوامل مسئول این ترور را دستگیر کنند.
الحشد‌الشعبی اعلام کرد که او از نویسندگان متخصص برجسته درباره گروه‌های تروریستی داعش بوده و نقش زیادی در افشای اسرار و شیوه‌های عملکرد آنها داشته است.
موضع‌گیری سایر مقامات
«برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، نیز حادثه ترور این تحلیل‌گر عراقی را محکوم و اعلام کرد: ترور هشام الهاشمی این تحلیل‌گر صادق و ملی‌، در واقع هدف قرار‌دادن شخصیت عراقی و حق آن در داشتن زندگی آزاد و عزت‌مند است. کمترین وظیفه در قبال این امر، شناسایی مجرمان است.
«محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق، هم طی بیانیه‌ای، این حمله تروریستی را محکوم و اعلام کرد: از مسئولان مربوطه در دولت می‌خواهیم حاصل تحقیقات خود را در اختیار افکار عمومی بگذارند و هر چه سریع‌تر هویت عوامل این اقدام بزدلانه را فاش کنند.
«نوری المالکی» رئیس‌«ائتلاف دولت القانون»‌، هم ترور الهاشمی را محکوم کرد و درباره کشیده شدن کشور به سوی هرج و مرج، هشدار داد.
«احمد الاسدی» سخنگوی «ائتلاف فتح» عراق، طی پیامی توئیتری، الهاشمی را ستود و او را صاحب قلب پاک و فردی شجاع توصیف کرد.
 «حیدر عبادی» رئیس‌«ائتلاف نصر» عراق، نیز به ترور مشاور خود در دوره نخست‌وزیری‌اش(الهاشمی)، واکنش نشان داد و طی توئیتی، با جملاتی شعرگونه این جنایت را محکوم کرد و توجه افکار عمومی را به سوی کسانی که از این ترور و ایجاد ارعاب در کشور سود می‌برند، جلب کرد.
الهاشمی که بود؟
هشام الهاشمی متولد ۱۹۷۳ در بغداد، پس از پایان تحصیلات خود در رشته مدیریت اقتصادی، دست به تحقیق پیرامون تاریخ و سیاست زده و در مورد گروه‌های شبه‌نظامی و تندرو در عراق و منطقه، فعالیت کرده است. از الهاشمی به عنوان کارشناس مسائل امنیتی و استراتژیک عراق یاد می‌شود. او گزارش‌های مستند بسیاری برای روزنامه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی تهیه کرده است.
الهاشمی در دوران رژیم دیکتاتوری صدام به زندان افتاده، اما در سال ۲۰۰۲ از زندان آزاد
شده است.