kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷

زمزمه استیضاح مصطفی کاظمی پس از سکوت در برابر تجاوزات آمریکا

سکوت و انفعال دولت «مصطفی کاظمی» در برابر اقدامات تجاوزکارانه آمریکا، باعث شد که برخی نمایندگان پارلمان عراق موضوع استیضاح دولت کاظمی را به میان بکشند.

در پی آزمایش سامانه ضد موشکی آمریکا در محوطه سفارت این کشور، انتقادات زیادی متوجه دولت بغداد شد و گروه‌های سیاسی عراق، سکوت دولت کاظمی در برابر این اقدام ضد دیپلماتیک آمریکا را مورد نکوهش قرار‌دادند. پیش از این، آمریکا اعلام کرده بود که اقدام فوق با هماهنگی دولت بغداد انجام گرفته است. سکوت بعدی کاظمی، نشان داد که این اعلام آمریکایی‌ها درست بوده است.
در هر حال، انفعال دولت عراق در برابر اقدام آمریکا، باعث شد که برخی نمایندگان مسئله استیضاح کاظمی را مطرح کنند؛ به گزارش ایسنا، «جاسم البخاتی» نماینده پارلمان و عضو "جریان حکمت ملی عراق»‌، از دیدار قریب‌الوقوع خود با کاظمی و تدوین فهرستی از سؤالات برای پرسش از وی، خبر داد.
 «عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، هم تأکید کرد که دولت در قبال تقض حاکمیت عراق توسط آمریکا باید موضع صریح و قاطعی اتخاذ کند و سکوت نکند.
الفایز در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه هشدار داد که سفارت آمریکا به اردوگاهی در داخل منطقه سبز بغداد بدل خواهد شد. بیشتر سفارتخانه‌ها و مراکز مهم دولتی عراق در این منطقه واقع شده‌اند.
«مهدی تقی آمرلی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان، هم گفت که پارلمان عراق، تجاوزات آمریکا به ویژه استقرار یک سامانه پدافندی در داخل منطقه سبز را نقض فاحش حاکمیت عراق می‌داند.
«سلام الشمری» نماینده ائتلاف «سائرون» هم گفت که آمریکا به خاطر ضعف دولتمردان عراقی در تصمیم‌گیری، به تجاوزات خود ادامه می‌دهد.
الشمری تأکید کرد که این رفتار مسئولان عراقی باعث شده است که آمریکا در رفتارهای خود، هیچ احترامی برای بغداد قائل نباشد.
رسانه‌های عراق از اقدام سفارت آمریکا در بغداد در راه‌اندازی و آزمایش سامانه دفاع هوایی در منطقه سبز بغداد خبر دادند. این اقدام آمریکایی‌ها اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشته است.
 «میثاق ابراهیم» عضو ائتلاف «فتح» در پارلمان عراق، اقدام سفارت آمریکا در انجام تمرین نظامی در منطقه سبز بدون اطلاع دولت عراق را نشانه ضعف دولت کاظمی و تحقیر آن دانست.
علاوه‌بر این موضع‌گیری‌ها، احتمال تظاهرات علیه دولت کاظمی نیز وجود دارد.