kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶

سناتور آمریکایی: مردم یمن را کرونا و بمب‌های ما می‌کشند

یک سناتور دموکرات آمریکایی با اشاره به مرگ و میر تعداد زیادی از یمنی‌های مبتلا به ویروس کرونا گفت که در این بحبوحه، آمریکا نیز در حال بمباران آنهاست.

یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی شناخته می‌شود. این کشور در حالی که به شدت با ویروس کرونا مواجه است و به دلیل نابودی زیرساخت‌ها توسط عربستان قادر به مواجهه کامل با کرونا نیست توسط ائتلاف سعودی روزانه بمباران می‌شود. انگلیس و آمریکا نیز چه با فروش سلاح‌های مدرن به عربستان و چه با آموزش نظامیان سعودی و یا اعزام افسران خود به یمن و مرزهای عربستان در این جنایت شریک هستند. یک سناتور آمریکایی به این مسئله واکنش نشان داده است.
به گزارش فارس، «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در پیامی در توئیتر به تعداد زیاد مرگ و میر در میان مبتلایان به ویروس کرونا در یمن اشاره کرد. وی در این پیام توئیتری نوشت: احتمالا 27 درصد یمنی‌هایی که به ویروس کووید-19 مبتلا شده‌اند فوت کرده‌اند. مورفی در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «(در مقابل) آمریکا در حال انجام چه کاری است؟ ما در حال بمباران آنها هستیم.»
اوضاع بغرنج مردم یمن که بیش از 5 سال با بمب‌ها و حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی مواجه هستند با شیوع ویروس کرونا در این کشور نیز وخیم‌تر شده است. چندی پیش، سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده بود، در صورت شیوع ویروس کرونا در یمن یک فاجعه‌ انسانی رخ خواهد داد و تنها در طول چند هفته ۲۸ میلیون نفر در این کشور جان خود را از دست خواهند داد. این مسئله تنها بخشی از وضعیت وخیم یمن است. حدود ۱۴ میلیون نفر در این کشور با قحطی مواجه هستند، ۳ میلیون کودک دچار سوء تغذیه‌اند و ۱۸ میلیون نفر دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند؛ این آمار به علاوه ۳ میلیون آواره جنگی، نشان از جنایتی بسیار بزرگ دارد که نظامیان سعودی در یمن رقم زده‌اند.
تظاهرات ضد سعودی در انگلیس
در همین حال، صدها تن از مردم لندن در محکومیت جنگ یمن و مخالفت با فروش سلاح‌های اروپایی به عربستان و امارات به خاطر تجاوزاتشان علیه یمن، تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پرچم یمن و پارچه    نوشته‌هایی با محتوای «عدالت برای یمن»، «یمن را نجات دهید»، « امارات را تحریم کنید»و «عربستان را متوقف کنید» در دست داشتند و از دولت انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کنند. همزمان با این تظاهرات، تظاهرات دیگری علیه نژادپرستی در مقابل ساختمان پارلمان انگلیس نزدیک ساختمان دولت برگزار شد و تظاهر کنندگان علیه نژادپرستی در کمپین کمک‌هایی که تظاهر کنندگان علیه جنگ یمن راه‌اندازی کرده بودند، مشارکت
کردند.
تداوم اشغالگری امارات
از سوی دیگر، رسانه‌های یمن یکشنبه گزارش دادند که امارات، عضو ائتلاف سعودی متجاوز به یمن یک پایگاه نظامی دیگر در جزیره سقطری این کشور احداث کرده است. پایگاه خبری «الخبر الیمنی» به نقل از منابعی در قبایل ساکن این جزیره یمن نوشت که امارات در منطقه «رأس قطینان» سقطری شروع به ایجاد این پایگاه کرده و از طریق «رافت الثقلی»، رئیس‌شورای انتقالی جنوب در جزیره سقطری به سران این قبایل هشدار داده، چنانچه با واگذاری مناطق اطراف این منطقه به امارات موافقت نکنند، روستاهای آنها را بمباران خواهد کرد. بر اساس این گزارش، ابوظبی به دنبال ایجاد مرکز دیدبانی و استقرار سامانه‌های راداری خود به منظور تأمین امنیت این پایگاه است. به گفته منابع، رئیس‌شورای انتقالی جنوب در جزیره سقطری به صورت رسمی منطقه مذکور را به «خلفان المزروعی»، نماینده مؤسسه اماراتی «خلیفه» و حاکم اماراتی در سقطری تحویل داده است. هفته گذشته نیز امارات در راستای اهداف استعماری خود در یمن یک پایگاه در جزیره سقطری احداث کرد.
جزیره سقطری یمن با مرکزیت «حدیبو» یکی از جزایر وسیع و مسکونی یمن در دریای عرب و نزدیک تنگه
باب المندب است و به لحاظ جاذبه‌های توریستی و طبیعی و موقعیت راهبردی در دریا از اهمیت بالایی برخوردار است. اخیرا وزیر خارجه سومالی فاش کرده که امارات به این کشور پیشنهاد داده در ازای ملحق شدن به ائتلاف متجاوز به یمن و اعلام حاکمیت سومالی بر سقطری، حاضر است برخی پروژه‌های تعطیل شده در موگادیشو را
راه‌اندازی کند.