kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
در بغداد اتفاق افتاد

تجمع بزرگ مقابل سفارت عربستان در اعتراض به اهانت سعودی‌ها به مرجعیت عراق

صدها تن از مردم عراق در اعتراض به اهانت روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مرجعیت عراق، در نزدیکی سفارت عربستان در بغداد تجمع برگزار کردند.





صدها شهروند عراقی دیروز در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند، و در نزدیکی سفارت عربستان تجمع کردند. به گزارش ایسنا، شرکت کنندگان در این تجمع، اهانت روزنامه الشرق الاوسط عربستان به آیت‌الله «سید علی سیستانی» را به شدت محکوم کردند.
تظاهرکنندگان در محکومیت سیاست‌های رژیم آل‌سعود و دخالت‌های عربستان در امور داخلی عراق و نیز اهانت رسانه‌های سعودی نسبت به چهره‌های برجسته، شعار سر دادند.
همچنین، شماری از تظاهرکنندگان که برای ورود به منطقه خضرا تلاش می‌کردند، با نیروهای امنیتی عراق درگیر شدند.
الشرق الاوسط جمعه گذشته کاریکاتوری اهانت‌آمیز از آیت‌الله سیستانی منتشر کرده بود. این اقدام، محکومیت‌های گسترده را در عراق و خارج از این کشور، به دنبال داشت.
اقدام تروریستی
از سوی دیگر، «علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق‌، دیروز تصریح کرد: اهانت عربستان و روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت، در زمره جرایم تروریستی قرار می‌گیرد و امکان پیگیری قضایی این امر و... حتی توقیف روزنامه مذکور وجود دارد.
وی افزود: این اقدام در چارچوب طائفه‌گری و فتنه‌انگیزی و جنایات تروریستی می‌گنجد.
التمیمی توضیح داد: جرم علیه مراجع دینی به دولت و وزارت خارجه این اجازه را می‌دهد که سفیر عربستان فرا بخوانند و اعتراض شدید‌اللحن خود را به آنها ابلاغ کنند و از عربستان بخواهند که در قبال این اهانت، غرامت مالی پرداخت کند.