kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴

حماس درخواست کرد؛ کرانه باختری مسلح شود!

جنبش حماس در واکنش به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد داد، کرانه باختری مانند غزه مسلح شود. صهیونیست‌ها به دلیل همین فشارها، روز چهارشنبه جرأت اجرای طرح الحاق را پیدا نکردند.


سرویس خارجی-

طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی که قرار بود چهارشنبه گذشته اجرا شود و ظاهرا به دلایل مختلف متوقف شده همچنان با واکنش تند گروه‌های مقاومت مواجه است. «محمود الزهار»، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از جنبش فتح خواسته برای خود هدف اصلی تعیین کرده و از توافق اسلو خارج شود. او پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته ضروری است که همه فلسطینیان در داخل و خارج مرزهای اشغالی فلسطین بر حول محور هدف آزاد‌سازی فلسطین دور هم جمع شوند...حماس این آمادگی را دارد و می‌خواهد دست خود را به سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح دراز کند تا به یک موضع واحد بر اساس اصول و مکانیزم جدید برسد. او با بیان اینکه «بهتر است روش مقابله با دشمن صهیونیست در غزه، در کرانه باختری نیز اجرا شود»، رسماً از فتح خواست برای مقابله با اشغالگران صهیونیست به مقاومت مسلحانه روی بیاورد. عضو حماس این را هم گفت که «ما باید برنامه واقعی برای آزاد‌سازی فلسطین روی میز داشته باشیم؛ برنامه‌ای که بر اصول جدید همانند آنچه در غزه رخ داد و منجر به آزادی این منطقه شد، مبتنی باشد».
«ابوسیف» فرمانده نظامی گردان‌های شهدای «الاقصی» (از شاخه‌های نظامی جنبش فتح) نیز از اظهارات «جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح که گفته است با رژیم صهیونیستی به عنوان «دشمن» برخورد می‌کند و دست مقاومت را نمی‌بندد، استقبال کرد. وی در گفت‌وگو با پایگاه فلسطینی «الرساله» بر ضرورت عملی شدن این اظهارات در واقعیت تأکید کرد و گفت: «اظهارات الرجوب به ویژه‌ بخش‌های مربوط به فعال کردن مقاومت نظامی نیاز به اجرایی شدن دارند، دشمن جز زبان زور نمی‌فهمد و آنچه با زور گرفته شده با «شاخه زیتون» (نماد صلح) برنمی‌گردد.»
جنبش‌های حماس و فتح هم در بیانیه‌ای مشترک بر راه‌های مقابله با طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی تاکید کردند.
عقب‌نشینی نتانیاهو
اما روز چهارشنبه که زمان اجرای وعده نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری بود گذشت و این طرح اجرا نشد. فشارهای بین‌المللی در کنار هشدار گروه‌های مقاومت باعث شد تا رژیم صهیونیستی به تردید بیفتد. الی کوهن، رئیس‌دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اما در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی خبر داده که آخرین فرصت اجرای فرآیند الحاق شهرک‌های صهیونیستی ماه سپتامبر آینده(شهریور) خواهد بود: «فکر نمی‌کنم امکان حرکت به سوی طرح الحاق در این ماه وجود داشته باشد و اینکه بهترین فرصت شاید طی ماه اوت (مرداد) باشد...شرط آمریکا از همان اول حول زمان الحاق بود که طبق آن تاکید شده بود که پیش از یکم جولای(11 تیرماه) این مسئله برای تصویب شدن مطرح نشود؛ اما با این حال، این روز، روز خوبی برای الحاق نبود». وزیر دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «در‌های فرصت الحاق پس از ماه سپتامبر و با رفتن آمریکا به سوی انتخابات ریاست جمهوری بسته خواهد شد و ممکن است که در این انتخابات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بزرگترین حامی طرح الحاق شهرک‌ها دیگر در این منصب نباشد».
هاآرتص: طرحی به نام الحاق وجود ندارد!
روزنامه «هاآرتص» اما در گزارشی نوشته، دلیل عدم اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری در تاریخ یکم جولای (چهارشنبه گذشته)، این بود که طرح مذکور از ابتدا بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای انحراف توجهات از پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو» طراحی شده بود و نه طرحی عملی: «این طرح همواره وسیله‌ای عالی برای انحراف توجه رأی‌دهندگان اسرائیلی از فساد نخست‌وزیر و روش‌های خودکامانه وی بوده است و اکنون نیز وسیله‌ای برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست وی در طراحی مناسب استراتژی خروج از بحران ویروس کرونا می‌باشد؛ امری که باعث موج دوم این همه‌گیری شد و راه شفافی برای خروج از بحران اقتصادی نیز دیده نمی‌شود... «نتانیاهو قطعا [حتی] طرح الحاق را برنامه‌ریزی نکرده است. هیچ نقشه‌ای وجود ندارد. هیچ جدول زمانی وجود ندارد. هیچ پیش‌نویسی برای اسناد قانونی که به کابینه یا کنست ارائه شود، وجود ندارد. تمام آنها، این تصور را تقویت می‌کند که الحاق حداقل برای مدت ۱۷ ماه قبل، چیزی بیش از یک وعده انتخاباتی مبهم برای رأی آوردن پایگاه راست‌گرایان نبود».
تظاهرات ضد الحاق در آمریکا
از سوی دیگر، صدها نفر از معترضان در شهر نیویورک با برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینیان، مخالفت خود را با طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری و ادامه اشغال قلمرو فلسطینیان ابراز کردند. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، جمعیت قابل توجهی از معترضان در راهپیمایی «روز خشم» چهارشنبه در «بروکلین» شهر نیویورک تجمع کردند و در حالیکه در حمایت از فلسطینیان، مجموعه‌ای پرچم‌ها را با خود حمل می‌کردند، شعار «فلسطین را آزاد کنید»، سرمی‌دادند. علیرغم آنکه هیچ‌گونه گزارشی از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی منتشر نشده است اما بنا بر گزارش راشاتودی، پلیس ضدشورش نیز در محل اعتراضات مستقر شده بود و تلاش می‌کرد تا معترضان تنها در یک طرف خیابان
حرکت کنند.