kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
ادامه واکنش‌ها به یک نامه

حرف‌های موسوی خوئینی‌ها را نهضت آزادی و مجلس ششمی‌ها هم می‌زدند

واکنش‌ها به نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها همچنان ادامه دارد؛ از بسیج دانشجویی 15 دانشگاه تهران تا چهره‌های مختلف سیاسی و فعالان فرهنگی.




بسیج دانشجویی 15 دانشگاه تهران طی بیانیه‌ای در واکنش به نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها اعلام کردند: جای سؤال است فردی متعلق به یک جریان سیاسی خاص که قدرت اجرایی کشور را در برهه‌های متعددی از تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی بر عهده داشته است، چگونه می‌تواند به جای پاسخگویی و ارائه توضیح در رابطه با عملکرد‌اشتباه خود، با موضعی حق به جانب، خود را طرفدار مردم بنامد.
در این نامه آمده است: «تمایل به سوی مردم، در سال هفتم دولت و پس از ناکارآمدی‌های متعدد دولت فخیمه تدبیر و امید چه معنایی را به ذهن متبادر می‌سازد؟ چرا آقای خوئینی‌ها و هم‌کیشانشان، عملکرد هفت ساله خود در حمایت تمام قد از دولت را انکار و ژست اپوزیسیون به خود می‌گیرند؟ آیا باور کنیم تغییر جهت دادن‌ها از قدرت حاکمه به سوی مردم، با انتخابات 1400 بی‌ارتباط است؟»
بسیج دانشجویی 13 دانشگاه کشور تأکید کرده‌اند: نگارنده این نامه به جای وارد ساختن اتهام مدیریت بسته به دیگران، بهتر است در مورد دوران مسئولیت خود در دهه شصت و در نقش‌آفرینی سیاسی دهه هفتاد، هشتاد و نود خود توضیح دهد که چرا به بدترین شکل به دنبال حذف جریان رقیب از صحنه سیاسی کشور بوده است.
این نامه افزوده است: اگر آقایان عملکردشان را فراموش کرده‌اند، انقلابیونی هستند که تاریخ رفتار سیاسی آنان را گوشزد نمایند تا نسل امروز بداند نتیجه اثرگذاری چنین افرادی، رخ دادن چه وقایعی بوده و تحت تعلیماتشان، چه گروه‌های تندرویی در تاریخ معاصر ایران شکل گرفته است و این جریان بدخیم چه ضرباتی را به ملت ایران وارد کرده‌اند.
بسیج دانشجویی 13 دانشگاه کشور در پایان خاطرنشان کرده‌اند: ملت مقدر و عزیز ایران سدّ ناکارآمدی و کم کاری‌های دولت تدبیر و امید و شخصیت‌هایی چون موسوی خوئینی‌ها را که از این جریان حمایت بی‌چون و چرا کردند همچون خیانت‌ها و فتنه‌های گوناگون به فضل الهی پشت سر خواهد گذاشت.
محسن رضایی: موسوی خوئینی‌ها
 آدرس غلط داده است
محسن رضایی در نشست هم‌اندیشی کارگروه‌های بیانیه گام دوم انقلاب در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سؤال یکی از حاضران در مورد نامه موسوی خوئینی هاگفت: آقای خوئینی‌ها، خوب می‌داند که اندیشه‌های غرب‌زده در دولت‌های گذشته و فعلی، چه آسیب‌هایی به فرهنگ و اقتصاد کشور وارد ساخته‌اند اما متأسفانه ایشان به‌جای آنکه انگشت اتهام را به‌سوی آمریکا و هواداران آن نشانه رود، آدرس غلط داده است.
محسن رضایی گفت: امروزه از یکسو، آمریکا پس از به شهادت رساندن سردار بزرگ جبهه مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی، همچنان به فشار حداکثری خود به ملت ایران ادامه می‌دهد و از سوی دیگر، دولتِ منتسب به طیف سیاسیِ آقای خوئینی‌ها، با ناکارآمدی و با بدترین تدابیر، کشور را اداره می‌کند.
طرفداران مذاکره با آمریکا
باید از ملت عذرخواهی می‌کردند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست‌های لیبرالی این دولت، پول ملی را از خاصیت انداخته و فشار اقتصادی را بر زندگی مردم، مضاعف کرده است. صداقت سیاسی، حکم می‌کرد که پس از شکست برجام، طرفداران مذاکره با آمریکا از ملت ایران عذرخواهی کنند.
وی افزود: انصاف، اقتضا می‌کرد که آقای خوئینی‌ها با آن سابقه ضدآمریکایی، پس از سال‌ها سکوت، امروز در کنار مقام معظم رهبری قرار می‌گرفت و درباره نتایج فاجعه‌بار حاکمیت تفکر آمریکایی در اداره کشور در دولت‌های گذشته و فعلی، سخن می‌گفت و مصرانه از معظم‌له تقاضا می‌کرد که بر افکارِ آمریکایی در اداره کشور، خط بطلان بکشند تا بساط سرابِ فریبنده غرب‌زدگان در کشور برای همیشه، جمع شود.
واکنش ضرغامی به نامه موسوی خوئینی ها
عزت‌الله ضرغامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در توییتر نوشت: «آقای موسوی‌خوئینی‌ها، ولی‌فقیه ما در سفارت آمریکا بودند! با مجوز شرعی ایشان توانستم با شلوار رنجر غنیمتی آمریکایی نماز بخوانم! دمشان‌گرم! درست‌تر این بود که گله‌مندی اخیرشان را در سال ۹۶ و خطاب به روحانی منتشر می‌کردند.»
مقایسه نامه موسوی خوئینی‌ها
با نامه نهضت آزادی در سال 69
وحیدی جلیلی در واکنش به نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها، طی یادداشتی آن را با نامه سال ۶۹ نهضت‌آزادی مقایسه کرد که در آن آمده بود « اکنون کشور عزیز ما در بن‌بست و بحرانی از سختی و ناخشنودی دست و پا می‌زند...ملک و ملت به لبه پرتگاه وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است.»
وی نوشت: در همین سی سال ناقابل که در پیش‌بینی قاطع و قریب‌الوقوع عقلا و دنیادیدگانِ نهضت آزادی تاخیری مختصر ! پیش آمده، جمهوری اسلامیِ در لبه پرتگاه وحشتناک ویرانی و نابودی؛ حدودا بیست و پنج انتخابات سراسری با صدها میلیون رای برگزار کرده که متوسط مشارکت در آنها از بسیاری کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر بوده است.
جلیلی نوشت: در نامه بهار 69 نهضت آزادی به «وعده‌های به مستضعفین و شعارهای پرطنین» ‌اشاره شده بود که قاعدتا نقطه اوجش در آن روزگار؛ «ائتلاف مستضعفین و محرومین» مجلس سوم؛ با شعار «جنگ فقر و غنا» و «مرگ بر اسلام آمریکایی» بود؛ ائتلافی که موسوی‌خوئینی‌ها مغز متفکر و از ستون‌های ‌اصلی آن بود.
فعال فرهنگی با‌اشاره به بخش‌هایی از نامه نهضت آزادی در بهار 69 و همچنین نامه نمایندگان مجلس ششم در اردیبهشت 82 نوشت: «لبه پرتگاه» نهضت آزادی و «فرصت اندک» مجلس ششم و «اوضاع غیر قابل دوام» شما؛ همگی از یک جنس است.
جلیلی خطاب به موسوی خوئینی‌ها نوشت: جناب خوئینی‌های عزیز ! «نتیجه محاسبات متعارف و براساس آراء و تحلیل‌های شناخته‌شده در حکم‌رانی » را هفتصد سال بعد از آغاز رنسانس؛ امروز در خیابان‌های آمریکا و فرانسه با سابقه دو قرن و نیم حکمرانی مدرن ببینید. اگر دانسته‌های متعارف یوتوپیایِ سکولار شما می‌توانست حقوق بشر و ‌اشتغال و عدالت و آزادی بیاورد امروز دست پروردگارتان که در فرار از جمهوری اسلامی به سیاتل و واشنگتن و نیویورک و لس‌آنجلس‌گریخته‌اند مجبور نبودند بهت زده به تماشای امنیت و عدالت و آزادی آمریکایی بنشینند و برای تشفّی دل داغدارشان نامه شما را شیر کنند که : «اگر آمریکا بدون جنگ و تحریم و ترور و نفوذ و با آن همه ادعا، قاراشمیش است و اوضاعش دوامی ندارد ،ایران هم بحمدالله با مساعی مشکورِ برجامیان ، و برنامه‌ریزی موفق اصلاح‌طلبان ،هم چرخ سانتریفیوژهایش ایستاد و هم چوب حراجی که به ارزش‌های انقلاب زدند لای چرخ اقتصادش گیر کرده و به مردم فشار می‌آورد تا زمینه لازم برای تحقق بقیه آرزوهای غرب‌پرست‌ها فراهم شود.» هم دلداری آنها به خودشان قابل درک است و هم وقاحت مثال زدنی شما ، اما توصیه می‌کنم روزی دو بار قبل از ناهار و بعد از شام دانسته‌های متعارفِ « لبه پرتگاه» و «فرصت اندک» را مرور کنید.
نامه‌ای برای خروج از استیصال
و مرگ سیاسی
ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس هم در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری درباره نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر انقلاب گفت: سن وقتی بالا می‌رود فرد دچار مشکل می‌شود چون محاسباتش به شدت قدیمی است و با واقعیت‌های روز نمی‌خواند. آقای موسوی خوئینی‌ها نمی‌تواند اوضاع امروز را تبیین کند بنابراین این نامه را نوشت چون احساس «استیصال و مرگ سیاسی» دارد.
وی افزود: آقای موسوی خوئینی‌ها این نامه را نوشت تا فقط بگوید زنده است وگرنه رهبر انقلاب در اوضاع امروز دارد رو به جلو کار می‌کند.
فیاض با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید 8 سالی استراحت کنند، افزود: اصلاح‌طلبان قاجاری فکر می‌کنند می‌خواهند به آمریکا امتیاز بدهند تا آرامش به دست آورند.