kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

خیابان‌های کلرادو در کنترل مخالفان/ ترامپ از مردم خواست معترضان را شناسایی کنند!

در ادامه اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا، معترضان خیابان‌های شهر «کلرادو» را تحت کنترل خود در آوردند. در این میان،«دونالد ترامپ» با انتشار تصاویر مردم معترض، خواستار شناسایی و معرفی آنها از سوی مردم شد!



منابع خبری و رسانه‌ها از ادامه اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی در سراسر آمریکا و درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف این کشور خبر می‌دهند. روز شنبه مادران آمریکایی  در حمایت از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است»، در بوستون، مرکز ایالت ماساچوست راهپیمایی کردند. در «کلرادو» نیز هزاران شهروند آمریکایی مجازات افسران پلیس متهم به قتل یک شهروند سیاهپوست به نام «اِلیجاح مک کلاین» را خواستار شدند.«اِلیجاح مک کلاین» در ۲۴ اوت سال ۲۰۱۹ (2 شهریور 98)هنگام بازگشت از فروشگاه توسط افسران پلیس بازداشت شد و 6 روز بعد از بازداشت جان باخت.خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشته است درخواست‌ها برای اجرای عدالت درباره پرونده مک کلاین‌بعد از شروع اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکا در منطقه مینیاپولیس افزایش یافته است.‌ای بی‌سی نیوز درباره این اعتراضات نوشت:«در منطقه دِنوِر کلرادو تظاهرات در میان حضور گسترده و شدید نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش برپاشد. سی ان ان نیز گزارش داد، معترضان ضمن برپایی یک تظاهرات مسالمت‌آمیز، بزرگراه ۲۲۴ ایالت کلرادو را بستند و با سر دادن شعارهایی خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل « مک کلاین» شدند.
خبرگزاری مهر نیز به نقل از سی ان ان گزارش داد، خیل انبوه مردم معترض در کلرادو، خیابان‌های این شهر را قبضه کردند.
 همزمان با ادامه اعتراضات دونالد ترامپ که این روزها به دلیل مدیریت فاجعه بار بحران کرنا، عقب افتادن از بایدن در کارزار ریاست جمهوری، ورود اقتصاد آمریکا به رکود و سرکوب اعتراضات به شدت تحت فشار قرار دارد طی یک اقدام عجیب با انتشار یک سلسله عکس از معترضان به نژادپرستی خواستار شناسایی آنها شد.وزارت دادگستری آمریکا نیز از دستگیری چهار تن به اتهام ارتباط با تخریب مجسمه‌اندرو جکسون در جریان اعتراضات در نزدیک کاخ سفید خبر داد. «مایکل آر.شروین»، سرپرست دادستانی آمریکا گفت: این دفتر همچنان به تعهدش در قبال حفاظت از متمم نخست قانون اساسی در رابطه با حق افراد برای برگزاری اعتراضات صلح‌آمیز پایبند است اما این بازداشت‌ها باید به عنوان هشداری برای آن دسته از افرادی باشد که تخریب این مجسمه و یادبودهایی را که زینت پایتخت کشورمان است، انتخاب کرده‌اند.
 تیراندازی به معترضان
یک نژادپرست نیز در ایالت «کنتاکی» با اسلحه‌ای خودکار به معترضان ضد نژادپرستی حمله و ده‌ها گلوله به سمت آنها شلیک کرد.تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد یک نژادپرست در منطقه « لوئیزویل» کنتاکی با اسلحه‌ای خودکار به معترضان ضد نژادپرستی حمله و ده‌ها گلوله به سمت آنها شلیک می‌کند.منابع خبری محلی اعلام کردند در این تیراندازی یک نفر کشته و یک نفر هم به شدت زخمی شد.معترضان در این منطقه از شهر لویی ویل تجمع کرده بودند تا به قتل «بِرِئنو تِیلور» اعتراض کنند.پارک شهر « لوئیزویل» در هفته‌های اخیر مرکز اصلی اعتراض‌ها به مرگ« بِرِنئو تِیلور» و «جورج فلوید» بوده است. در طول یک ماه گذشته، این دومین بار است که در این منطقه از شهر« لوئیزویل» به سمت معترضان ضد نژادپرستی تیراندازی می‌شود. ۲۸ می(8 خرداد) هم در تیراندازی در این منطقه از شهر « لوئیزویل»‌، هفت نفر زخمی شدند.«بِرِنئو تِیلور» زن سیاهپوست اهل « لوئیزویل»‌، 3 ماه پیش در جریان عملیات تعقیب و‌گریز پلیس و هجوم نیرو‌های پلیس به خانه اش
کشته شد. اداره پلیس« لوئیزویل» همچنین خبر داد، به فاصله کوتاهی بعد از این ماجرا گزارش دیگری مبنی بر یک تیراندازی دیگر در منطقه «هال آو جاستیس» این شهر رخ داد که در نتیجه آن یک فرد زخمی شد.مقام‌های پلیس آمریکا اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره اینکه ضارب یا ضاربان این دو تیراندازی چه کس یا کسانی و هدف آنها از این حملات چه بوده، ارائه نداده‌اند.
آتش زدن یک دو رگه
 سی ان ان در گزارش دیگری خبر داد که «پلیس مادیسون» در ایالت ویسکانسین و اف بی‌آی تحقیقاتی درباره آتش زدن یک دختر 18 ساله دو رگه در آمریکا آغاز کردند.در گزارش پلیس از این حادثه آمده است: این حمله بامداد چهارشنبه گذشته درحالی رخ داد که آلتی برن استین 18 ساله درحال رانندگی بود و پشت چراغ قرمز ایستاد که فردی او را با لقبی نژادپرستانه خطاب قرار می‌دهد. او به اطرافش نگاه می‌کند و چهار مرد سفید پوست را می‌بیند. این زن می‌گوید یکی از آنها یک بطری حاوی مایعی را روی صورت وگردنش ریخت و سپس یک فندک روی او‌ انداختند که باعث مشتعل شدن مایع ریخته شده روی او شد.این دختر شعله‌های آتش را خاموش کرد و خود را به خانه رساند. مادرش او را ترغیب کرد تا به بیمارستان برود. برن استین از ناحیه صورت و گردن دچار سوختگی شده است.شهردار مادیسون در بیانیه‌ای اعلام کرد این حادثه‌ای وحشتناک و یک جرم غیرقابل قبول است که در مادیسون تحمل نمی‌شود.کارآگاهان پلیس درحال بررسی دوربین‌های ترافیکی هستند تا ببینند آیا دوربینی این حادثه را ضبط کرده است یا خیر؟
حذف نمادهای نژادپرستی
نمادهای نژادپرستی نیز همزمان با فشار گسترده افکار عمومی در آمریکا یکی پس از دیگری از نهاد‌ها و اماکن عمومی این کشور حذف می‌شوند. روز جمعه مسئولین دانشگاه پرینستون با صدور بیانیه ‌ای اعلام کردند که نام «وودرو ویلسون»‌، بیست ‌وهشتمین رئیس‌‌جمهوری آمریکا را از سر در دانشکده سیاست عمومی و همچنین یک کالج مسکونی حذف می‌کنند. در این بیانیه آمده است: نام ویلسون به دلیل تفکرات و سیاست‌های نژادپرستانه مناسب دانشگاه پرینستون نیست.رئیس‌دانشگاه پرینستون نیز درباره وودرو ویلسون که از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۱ میلادی رئیس‌جمهور آمریکا بود، گفت: «نژادپرستی ویلسون حتی برای استانداردهای زمان خودش نیز قابل ملاحظه و چشمگیر بود. او خدمات مدنی فدرال را بعد از اینکه برای دهه‌ها به یکپارچگی نژادی رسیده بود، از هم تفکیک کرد و آمریکا را در رسیدن به عدالت، به قهقرا برد». واشنگتن پست نیز نوشت مجلس نمایندگان و سنای ایالت «می سی سی پی» به طرحی رای دادند که خواهان حذف نماد کنفدراسیونی از پرچم این ایالت هستند و فرماندار هم نشان داد که از آن حمایت خواهد کرد. پرچم می‌سی سی پی‌، شامل سمبل کنفدراسیون در بالای گوشه سمت چپ بالای آن می‌شود که حذف آن، یک هدف برجسته برای فعالان ضد نژادپرستی بوده است. اقدام قانونگذاران این ایالت در روز شنبه، نخستین تلاش برای تغییر پرچم نبوده است بلکه در سال 2001 هم به رفراندوم گذاشته شده بود که تقریبا 65 درصد رای دهندگان خواستار حفظ پرچم فعلی بودند. می‌سی سی پی تنها ایالت آمریکا است که هنوز نماد کنفدراسیونی را در پرچم خود دارد. اگر تلاش قانونگذاران برای تغییر پرچم با موفقیت همراه شود، مجلس این ایالت، کمیسیون 9 نفره‌ای را برای طراحی پرچم جدید برخواهد گزید.