kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

انزجار جهانی و آماده‌باش مقاومت نتانیاهو را در اجرای الحاق کرانه باختری به تردید انداخت

انزجار فزاینده جهانی از طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی و آماده‌باش نیروهای مقاومت و مردم برای مقابله با این طرح، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در اجرای الحاق، به تردید‌انداخت.




پیش از این‌، «بنیامین نتانیاهو» چهارشنبه 11 تیرماه را روز اجرای طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به فلسطین اشغالی اعلام کرده بود. اما شدت مخالفت‌های بین‌المللی و همچنین، وعده جنبش‌های مقاومت فلسطینی و منطقه‌ای برای مقابله با این طرح، نتانیاهو را در اجرای طرح، به تردید‌انداخت. در این میان، بسیاری از سران رژیم صهیونیستی نیز به خاطر وحشتی که از پیامدهای اجرای این طرح دارند، با آن مخالفت کرده‌اند.
بنابر گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، روز جمعه دو روز بعد از آنکه جنبش حماس هشدار داد اشغال کرانه باختری به معنای اعلان جنگ است، دو راکت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. گاردین همچنین‌، از احتمال تعویق اجرای طرح الحاق خبر داد.
 به گزارش ایسنا، « آلون شوستر» وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی، هم ضمن بعید دانستن احتمال اجرای طرح الحاق‌، گفت: اکنون زمان مناسبی برای ریسک سیاسی نیست و طرح الحاق جدا از تخریب چهره اسرائیل در جهان، در این شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی، ریسک بزرگی محسوب می‌شود.
در عرصه منطقه‌ای نیز رئیس‌سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به امان سفر کرد تا درباره این طرح با «عبدالله دوم»، پادشاه اردن صحبت کند. اما، پادشاه اردن اسرائیل را به «درگیری گسترده» در صورت اجرای طرح تهدید کرده است.
بنابر این گزارش، با توجه به شرایط موجود، نتانیاهو احتمالا مجبور می‌شود اجرای طرح را به تاخیر بیندازد. زمانی که نتانیاهو ۶ ماه قبل از طرح موسوم به «چشم‌انداز صلح» برای اشغال بخش‌های مذکور، رونمایی کرد، لا اقل روی حمایت‌های دولت «دونالد ترامپ» حساب کرده بود. اما اکنون ترامپ به شدت درگیر مسائل داخلی است.
آماده‌باش مقاومت فلسطین
از سوی دیگر، منابع وابسته به گروه‌های مقاومت فاش کردند، شاخه‌های نظامی این گروه‌ها اقدامات میدانی لازم را اتخاذ کرده‌اند تا در صورت اجرایی شدن طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری، به آن پاسخ دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، این منابع اعلام کردند، رهبران گروه‌های فلسطینی دستوراتی را به فرماندهان شاخه‌های نظامی برای آمادگی در این خصوص ابلاغ کرده‌اند. در حال حاضر تمامی یگان‌های میدانی در بالاترین سطح آمادگی برای پاسخ به این طرح هستند و این موضوع در چارچوب توافقی ملی انجام شده است. در ادامه این گزارش آمده، هماهنگی بسیاری میان گروه‌های مقاومت برای پاسخ به طرح اشغال کرانه باختری وجود دارد و این تماس‌ها در چارچوب اتاق عملیات مشترک ادامه دارد.
«ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی حماس اخیرا هشدار داد، مقاومت تصمیم برای الحاق را اعلام جنگ علیه خود می‌داند و کاری خواهد کرد که دشمن صهیونیستی به خاطر این تصمیم انگشت پشیمانی به دندان بگیرد. همزمان«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزدیبخش فلسطین «ساف» در پیام هشداری به کشورهای عربی، آنها را از هر اقدامی در راستای عادی‌‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی در مقابل لغو طرح اشغال کرانه باختری توسط این رژیم بر حذر داشت. عریقات به تلویزیون رسمی فلسطین گفت، صحبت از عادی‌‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل در مقابل لغو طرح الحاق، اشتباه و غیرقابل قبول است.
در همین حال، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل تظاهرات احتمالی معترضان به الحاق کرانه باختری به حالت آماده‌باش درآمده است. بر این اساس، چند گردان از ارتش رژیم صهیونیستی آماده اعزام به کرانه باختری و نوار غزه هستند تا در صورت هر گونه اعتراضی به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، معترضان را سرکوب کنند. با این وجود، این نیرو‌های اضافی هنوز استقرار نیافته‌اند، زیرا فرماندهان صهیونیست معتقدند این امر می‌تواند فلسطینی‌ها را تحریک کند.
تحریم رژیم صهیونیستی
خبر دیگر اینکه، لیزا ناندی وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس، تحریم رژیم صهیونیستی در صورت اقدام به اشغال کرانه باختری رود اردن را خواستار شد. ناندی روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت، چنین اقدامی، «گامی بزرگ» خواهد بود و شجاعتی را طلب می‌کند که وزرای دولت تا کنون اشتیاقی به بروز آن نداشته‌اند. وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس گفت: «طرح پیشنهادی الحاق یک‌جانبه حدود یک سوم از کرانه باختری اقدامی غیرقانونی است که راه‌حل مسالمت‌آمیز دو کشوری برای فلسطین و اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و پیامدهایی جدی برای ثبات خاورمیانه خواهد داشت». ناندی در ادامه گفت: «این مسئله‌ای شرم‌آور است که بریتانیا نمی‌تواند در برابر آن یک شاهد خاموش باشد. نگرانی‌ها در سرتاسر جهان رو به افزایش است و دولت بریتانیا آشکارا در این پاسخ جهانی غایب است».
انحلال تشکیلات خودگردان
از سوی دیگر و بر اساس ادعای برخی رسانه‌های صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده در صورتی که رژیم صهیونیستی اقدام به اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری بکند، این تشکیلات خود را منحل خواهد کرد و با خلع سلاح خود،‌ تمامی تسلیحات و مهمات را به ارتش اسرائیل تحویل خواهد داد و مسئولیت امنیتی کرانه باختری را به این ارتش واگذار می‌کند. به ادعای شبکه خبری «کان» رژیم‌صهیونیستی، تشکیلات خودگردان هشدار داده‌ در صورتی که تل‌آویو اقدام به اشغال شهرک‌های «گوش عتصیون»، «معاله آدومیم» و «آریل» کند، «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین به پلیس فلسطین دستور خواهد داد تا تسلیحات خود را به ارتش اسرائیل تحویل داده و پس از آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین،‌ تشکیلات خودگردان را منحل خواهد کرد.