kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲

حماس برای قیام سراسری علیه الحاق کرانه باختری به فلسطینی‌ها فراخوان داد

جنبش مقاومت اسلامی حماس خواستار آغاز «گسترده‌ترین خیزش مردمی» در اعتراض به طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی شد.

 

جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری به اراضی اشغالی، بر ضرورت برگزاری یک نشست ملی میان رهبران فلسطینی برای توافق درباره یک «راهبرد ملی فراگیر» جهت مقابله با طرح الحاق تأکید کرد. حماس همچنین نسبت به تلاش‌های رژیم اشغالگر برای نفوذ به کشورهای منطقه از طریق عادی ‌سازی روابط هشدار داد. در این بیانیه همچنین آمده است که جنبش حماس برای ناکام گذاشتن طرح موسوم به «معامله قرن» آمریکا، در چارچوب مقاومت فراگیر تلاش می‌کند. جنبش مقاومت اسلامی در این بیانیه خواستار آغاز «گسترده‌ترین خیزش مردمی» در اعتراض به طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی شد.
حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس، نیز در گفت‌وگو با المیادین، در این باره تأکید کرد: ما بار دیگر بر مردود بودن معامله قرن به ویژه برنامه‌ریزی‌ها برای الحاق کرانه باختری و سرقت خاک فلسطین تاکید می‌کنیم. وی افزود: ما این اقدامات را تجاوز آشکار به ملت فلسطین و یکی از فصل‌های معامله مجرمانه‌ای می‌دانیم که دولت نژادپرست ترامپ از آن حمایت می‌کند.حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در گفت‌وگو با المیادین در این باره تأکید کرد، ما بار دیگر بر مردود بودن معامله قرن به ویژه برنامه‌ریزی‌ها برای الحاق کرانه باختری و سرقت خاک فلسطین تاکید می‌کنیم. وی افزود، ما این اقدامات را تجاوز آشکار به ملت فلسطین و یکی از فصل‌های معامله مجرمانه‌ای می‌دانیم که دولت نژادپرست ترامپ از آن حمایت می‌کند.
گزینه‌های اردن برای مقابله با الحاق
از سوی دیگر، منابع اسرائیلی از اقدام احتمالی اردن برای فراخواندن سفیر این کشور از تل‌آویو درصورت اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رأی الیوم، منابع سیاسی آگاه اعلام کردند که«غسان المجالی»، سفیر اردن در اراضی اشغالی به نهادهای دیپلماتیک رژیم صهیونیستی هشدار داده که اگر این رژیم گامی در جهت اجرای الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی بردارد، کشورش در اعتراض به این اقدام، وی را فرامی‌خواند. رادیو ارتش اسرائیل به نقل از منابع مذکور گزارش داد، ممکن است که فراخواندن المجالی اولین اقدام از جمله اقداماتی باشد که اردن درحال بررسی آنها است. این منابع گفتند، ازجمله اقداماتی که اردن درحال بررسی آن است؛ می‌توان به تعلیق روابط نه قطع کلی آن، اخراج سفیر اسرائیل از اردن، بستن سفارتخانه دولت این رژیم در امان، توقف توافق گازی بین اردن و اسرائیل و کاهش سطح امنیت در طول مرزها اشاره کرد. در همین حال، «عودید عیران»، سفیر سابق تل‌آویو در اردن گفت که اردنی‌ها قطعاً سفیر رژیم اشغالگر در امان را احضار و روابط را تعلیق خواهند کرد. وی افزود، اما برخی اقدامات وجود دارد که اردنی‌ها قادر به انجام آنها نیستند و اردن نمی‌تواند توافقنامه موسوم به «وادی عربه» را معلق کرده و یا توافقنامه گازی با این رژیم را لغو کند.
از سوی دیگر، وزیر جنگ دولت رژیم صهیونیستی برای دیدار فوری با رهبران فلسطین و انجام مذاکرات صلح با آنها اعلام آمادگی کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره لبنان، بنی گانتس، رهبر حزب «آبی ـ سفید» و وزیر جنگ دولت اسرائیل در سخنانی اظهار کرد اگر رهبران فلسطینی خواهان مذاکره باشند، وی آماده است فورا با فلسطینی‌ها برای انجام مذاکرات صلح دیدار کند. وی متعهد شد که در صورتی که طرح الحاق اجرا شود، دولت اسرائیل امتیازات متقابلی را بدهد. گانتس در ادامه نسبت به نبود مذاکرات با فلسطینی‌ها ابراز تأسف کرد و گفت که درحال حاضر با آمریکا، و کشورهای اروپایی و همچنین چند کشور دیگر درباره نحوه انجام مذاکرات صلح بر اساس طرح موسوم به «معامله قرن» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس است.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از اظهاراتش با تکرار شروطش برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، مدعی شد که اسرائیل مناطقی را که شمار قابل توجهی فلسطینی ساکن آن هستند، به اراضی اشغالی الحاق نخواهد کرد و حق و حقوق برابری را برای ساکنان مناطق الحاق شده در نظر خواهد گرفت.