kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۵۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
کنایه مقام روس به آمریکا:

ایران چگونه نقض تعهدات کرده که فقط شما از آن مطلعید‌؟!

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن انتقاد از ادعاهای مقام‌های آمریکا علیه ایران درباره نقض پیمان «ان‌.پی‌.تی»، تأکید کرد که واشنگتن با نفرت پراکنی علیه ایران پروپاگاندا راه انداخته است.





«میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» روز پنجشنبه در پیامی‌که در صفحه توییتر خود منتشر کرد از ادعاهای مقام‌های آمریکایی علیه ایران مبنی بر نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به
«ان.پی.‌‌تی»، انتقاد کرد.
وی در این پیام کنایه‌آمیز خطاب به مقام‌های آمریکایی نوشت: «برخی کارشناسان آمریکایی با جدیت مدعی می‌شوند که ایران «کاملاًً تعهداتش در قبال ان.پی.تی را نقض کرده است. پس چرا باقی جهان از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و شورای حکام از این «حقیقت» هولناک اطلاعی ندارند؟ در حقیقت، نفرت، مشاور بدی برای «کارشناسان» است و تبلیغات منفی هیچ محدودیتی ندارد.»
این دیپلمات روس در پیام دیگری که به زبان روسی نوشته شده بود، گفت: «رئیس‌جمهور حسن روحانی، واکنش رسمی‌(ایران) به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس درباره ایران را مطرح کرد. وی ضمن ابراز نارضایتی از این تصمیم، درخصوص پیامدهای منفی این اقدام هشدار داد اما با اتخاذ موضعی بسیار مسئولانه بر تداوم همکاری با آژانس تأکید کرد».
چندین هفته است که مقام‌های آمریکایی تمامی تلاش خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به کار گرفته‌اند و در جدیدترین مورد «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و «برایان هوک» مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با ارائه ادعاهایی علیه ایران، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شدند.
تحریم  ۸ شرکت مرتبط با ایران
توسط آمریکا
در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نام 8 شرکت که به‌گفته این وزارتخانه با شرکت فولاد مبارکه در ارتباط هستند، به فهرست شرکت‌های تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکاست، افزوده شده است.
بین این شرکت‌ها که از نامشان به فهرست شرکت‌های تحت تحریم اوفک اضافه شده است، نام 4 شرکت ایران از جمله شرکت «سنگ آهن مرکزی ایران» و 4 شرکت غیرایرانی ــ که در امارات، آلمان و هنگ‌کنگ به ثبت رسیده‌اند ــ دیده می‌شود.
دولت آمریکا پیش از این در اواخر سال 2018 (آبان‌ماه 1397) شرکت فولاد مبارکه را که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در ایران به‌شمار می‌رود تحریم کرده بود و پس از آن نیز در اوایل ژانویه سال جاری میلادی (اواسط دی‌ماه) برخی دیگر از شرکت‌های مهم فعال در صنعت فولاد و فلزات ایران از جمله فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر را به فهرست شرکت‌های تحت تحریم خود افزوده بود.
ادعای پمپئو: کارزار فشار علیه ایران
موفق بوده
«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک مصاحبه مجازی مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفق بوده است.
پمپئو به اختلافات ادعایی آمریکا با اروپا بر سر ایران‌ اشاره کرد و گفت: «تردیدی وجود ندارد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفقیت‌آمیز بوده است.»
این ادعا در حالی است که «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» - به زعم او-  مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.
منتقدان ‌ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.
مایک پمپئو در مصاحبه روز پنجشنبه ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم کرد. او گفت: «ایرانی‌ها انتخاب کرده‌اند که تعهداتشان در برجام را نقض کنند.»
پمپئو شب گذشته با نقل اظهاراتی از رئیس‌جمهور پیشین این کشور گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شود.
پمپئو این جمله را از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقل کرد: «اگر در هر زمانی ایالات متحده معتقد باشد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این توانایی را از ما برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های چندجانبه [سازمان ملل علیه ایران] سلب کند.»
وزیر خارجه آمریکا در ادامه به تلاش کشورش در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران‌ اشاره کرد.
او گفت: «ما به همه کشورهای عضو شورای امنیت تأکید کرده‌ایم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید تمدید شوند. این مسئله فقط به امنیت آمریکا مربوط نیست، بلکه به امنیت اروپا هم مربوط می‌شود.»
منابع دیپلماتیک به مجله «فارین‌ پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار است.