kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲

قطعنامه ضدایرانی یا عذرخواهی اروپا کدام را باور کنیم؟!

چند روز پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی تروئیکای اروپا در شورای حکام آژانس، رئیس‌جمهور در اظهار نظری قابل تامل گفت اروپایی‌ها شرمنده هستند و از ما عذرخواهی می‌کنند!

دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. چین و روسیه در رابطه با بیانیه اخیر آژانس انرژی اتمی خیلی خوب، قاطع و حقوقی عمل کردند. اروپا هم نباید زیر فشار آمریکا برود. آژانس انرژی اتمی هم باید استقلال خود را حفظ کند و رئیس‌آژانس باید بداند آبروی آژانس برای نظام بین‌المللی اهمیت دارد. ایران همچنان آماده است تا نظارت آژانس را بپذیرد و با آژانس در چهارچوب مقررات همکاری داشته باشد.
متاسفانه دولتمردان همچنان در حال بزک اروپای عهدشکن هستند. پیش از این و در شرایطی که اروپا به هیچ عنوان تعهدات برجامی خود را انجام نداده بود، روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود «اروپا پشت ماست»!، ظریف نیز در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود «حمایت اروپا از برجام، بیش از انتظار بوده
است»!.
این اظهارات شبیه توجیه عهدشکنی آمریکا در سال‌های گذشته توسط معاون وزیر خارجه است. عراقچی پیش از این در توجیه نقض فاحش برجام توسط آمریکا گفته بود «هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم»!
اروپا علیرغم بی‌عملی در برجام در روزهای گذشته در اقدامی که تحسین مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی را نیز در پی داشت، مقدمات تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی را مهیا کرد.
آقای روحانی گفته است که اروپایی‌ها بارها از ایران عذرخواهی کرده‌اند. یک سؤال؛ مگر تعهد اروپا در برجام، عذرخواهی کردن بوده است؟! اروپا 11 تعهد در برجام داشت که به هیچ عنوان به آن عمل نکرده است.
این قبیل اظهارات طرف بدعهد غربی را بر تشدید گستاخی، ترغیب خواهد کرد. متاسفانه دولتمردان بارها از موضع ضعف و انفعال این پالس را به طرف مقابل داده‌اند که دولت ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند و هیچگاه از توافق خارج نخواهد شد.
اروپایی‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند که در مسئله ایران با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و فقط در روش‌های رسیدن به این هدف، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اروپایی‌ها به صورت علنی و در میدان، قطعنامه ضدایرانی تصویب کرده‌اند. در این سو، روحانی می‌گوید طرف اروپایی از ایران عذرخواهی کرده و شرمنده است. قطعنامه آشکار ضدایرانی را باور کنیم یا عذرخواهی در خفا؟!
لفاظی پمپئو
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که با انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر و خرید جنگنده‌های جدید از چین و روسیه توسط تهران، اروپا و آسیا در تیررس ایران خواهد بود.
مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت تروریست آمریکا در تلاشی مذبوحانه برای تشدید ایران هراسی در منطقه و جهان با انتشار یک پیام در توئیتر مدعی شد: اگر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر منقضی شود، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای جنگنده جدیدی همچون سوخو-۳۰ از روسیه یا جی -۱۰ از چین خریداری کند. با [وجود] این هواپیماهای بسیار مرگبار، اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهند بود. [اما] آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.
تغییر موضع دموکرات‌ها
یک رسانه انگلیسی مستقر در «هنگ‌کنگ» با تحلیل مواضع اخیر سیاستمداران دموکرات در آمریکا نوشته آنها موضع خود درباره بازگشت به برجام را تغییر
داده‌اند.
پایگاه «آسیاتایمز» نوشته بعد از خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام «جان کری» در دیداری با وزیر خارجه ایران به او گفته تهران برای حفظ برجام کافی است تا زمان به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ صبر کند.
این پایگاه نوشته است: به نظر می‌رسد ایران به این راهبرد از عمق جان پایبند بوده است. اما در صورتی که دموکرات‌ها در ماه نوامبر کنترل کاخ سفید را به دست بگیرند بعید است که توافق هسته‌ای را احیا کنند.
آسیاتایمز نوشته دموکرات‌ها دو سال پیش با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند، با این حال به نظر می‌رسد اکنون موضعشان را تغییر داده‌اند.
این رسانه انگلیسی‌زبان خاطرنشان کرده یکی از سردمداران این چرخش موضع،جیک سالیوان، مشاور سابق «جو بایدن» در امور امنیت ملی و از دستیاران هیلاری کلینتون است.
جیک سالیوان یکی از طرفداران سرسخت برجام و از جمله مخالفان تصمیم ترامپ برای خروج از آن بود. او در آن زمان در مقاله‌ای برای «آتلانتیک» نوشت تحریم‌ها علیه ایران تنها در صورتی موفق خواهند بود که از حمایت جهانی برخوردار باشند و بتوانند حمایت شریکان تجاری ایران را جلب کنند.
آسیاتایمز در ادامه نوشته این دیدگاه او‌اشتباه از آب درآمده و او یک سال بعد در مقاله‌ای مشترک با «بیل برنز»، مقام سابق حزب دموکرات اعتراف کرد که «فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا قابل‌توجه‌تر از آن چیزی بوده که آنها پیش‌بینی می‌کرده‌اند.» سالیوان در سخنانی در ماه مه در اندیشکده هادسون یک بار دیگر این موضع را تکرار کرد و گفت تحریم‌ها علیه ایران «قدرت دلار و نظام مالی آمریکا را نشان داده است».
سالیوان و بیل‌ برنز هیچ‌کدام اخیراً درباره ایران اظهارنظر نکرده‌اند اما آسیاتایمز نوشته احتمالاً موضع آنها سخت‌گیرانه‌تر هم شده باشد.
چند روز پیش از این هم، «آنتونی بلینکن»، یکی از مشاوران «جو بایدن» بر حفظ تحریم‌ها علیه ایران تا زمان رسیدن به توافق هسته‌ای «قوی‌تر» با ایران تأکید کرد.
بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم».
توافق«طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.