kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
برخی منابع خبری مدعی شدند

سفر مخفیانه رئیس‌موساد به عراق بدون اطلاع بغداد!

عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در واکنش به انتشار خبر سفر رئیس‌موساد به پایگاه «عین الاسد»، خواهان تحقیقات و ارائه پاسخ شفاف از سوی دولت عراق در این باره شد.



برخی منابع خبری مدعی شده‌اند، «یوسی کوهن»، رئیس‌سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، بدون هماهنگی با مسئولان عراقی برای ملاقات آمریکایی‌ها به پایگاه «عین الاسد» سفر کرده است. این ادعا، با توجه به سوابق آمریکایی‌ها که بارها بدون اطلاع طرف عراقی در خاک عراق هر چه خواسته‌اند کرده‌اند، بدون آنکه مورد تأیید نهایی قرار بگیرد، در اذهان بسیاری از مردم قبول افتاد و بسیاری این خبر را قطعی دانستند. این خبر را ابتدا «موسوعه العراق» و «اخبار العراق» از سایت آمریکایی «دیفنس وان»
نقل کردند که قیل و قالی به راه‌انداخت.
در همین رابطه، به گزارش ایسنا، «علی الغانمی»، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: «پایگاه عین الاسد پایگاهی متعلق به عراق و تحت کنترل دستگاه‌های امنیتی آن اما در اختیار نیروهای آمریکایی است، در این پایگاه سلسله عنوان‌های مهمی وجود دارند که می‌توانند سفر رئیس‌موساد به آنجا را تایید یا تکذیب کنند.» این عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در ادامه گفته: «گرچه چنین چیزی به نظر بعید می‌رسد؛ اما نمی‌توانیم روابط آمریکا-اسرائیل در مورد تأمین امنیت اسرائیل در منطقه را تکذیب کنیم».
برخی حتی این گمانه را مطرح کرده‌اند که حمله موشکی روز گذشته به فرودگاه بغداد را می‌تواند مرتبط با سفر این مقام صهیونیست دانست، مقامی که به ادعای منابع خبری، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو در امور امنیتی نیز هست و به تازگی روابط استراتژیکی را با برخی رهبران کشورهای مرتجع عربی آغاز کرده است، چنان‌که این منابع گفته‌اند، کوهن در جریان سفر خارجی خود به منطقه غرب آسیا به برخی کشورهای عربی همانند کویت و امارات نیز سفر کرده است.
گفتنی است، این خبر اگر صحت داشته باشد، کاملاً خلاف مفاد مذاکرات آمریکایی‌ها با عراقی‌هاست که بر خروج نیروهای خود و احترام به استقلال کشور عراق تأکید داشته است. البته زیر پا گذاشتن پیمان‌ها از طرف آمریکایی بارها در گذشته نیز تکرار شده است.