kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

وزارت بهداشت آمریکا: کرونا آمریکا را به زانو درآورد

مقام ارشد وزارت بهداشت آمریکا در کنگره این کشور رسماً اعتراف کرد دولت در مدیریت بحران کرونا شکست خورده و این ویروس آمریکا را به زانو درآورده است.

   
   سرویس خارجی-

کرونا همچنان در جهان به کار خود ادامه می‌دهد و گویا کشوری را توان مهار کامل آن نیست. بر اساس داده‌های وبگاه «ورلد امتر» شمار مبتلایان همچنان با سیر سعودی به سرعت در حال افزایش است و دیروز کرونایی‌های جهان از مرز 9 میلیون و 380 هزار نفر گذشت. شمار فوتی‌ها نیز به 480 هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این وبگاه، آمریکا همچنان با 2 میلیون و 424 هزار مبتلا و 123 هزار فوتی در صدر جدول جهانی قرار دارد. وضعیت مدیریت بحران کرونا در آمریکا به نظر می‌رسد کاملاً از کنترل دولت ترامپ خارج شده است. دیروز یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت آمریکا هم گفت «ویروس کرونا این کشور را به زانو درآورده و حوزه سلامت نیازمند سرمایه‌گذاری 7 تریلیون دلاری برای مبارزه با این بیماری است». این اظهارات صریح‌ترین اعتراف یک مقام ارشد وزارت بهداشت آمریکا در مورد وضعیت مدیریت بحران این ویروس در این کشور است.
به نوشته روزنامه «گاردین»، «رابرت ردفیلد» مدیر مراکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا که سه شنبه شب در جلسه کنگره آمریکا شرکت کرده بود گفته: «ما هر تلاشی که می‌توانستیم انجام داده‌ایم تا با این ویروس مبازره کنیم اما واقعیت این است که ویروس کرونا این ملت را به زانو درآورده است... احتمالاً به‌خاطر این ویروس کوچک لازم باشد ۷ تریلیون دلار خرج کنیم». او هشدار داد بخش‌های تحلیل داده‌ها، احیای توان آزمایشگاه‌ها، نیروی کار بخش سلامت عمومی، توان واکنش اضطراری و امنیت جهانی در حوزه سلامت، فاقد سرمایه‌گذاری لازم هستند.
«آنتونی فائوچی» رئیس‌مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نیز که در این جلسه استماع حضور داشت، به این واقعیت اذعان کرد که «این کشور با افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به عفونت ویروس کرونا روبه‌رو است». وی همچنین به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص کاهش دادن تعداد تست‌های کرونا واکنش نشان داد: «کاملاً برعکس است ما قرار است تست‌های بیشتری بگیریم نه اینکه تست را کمتر کنیم». ترامپ در تجمع انتخاباتی اخیرش در شهر «تالسا» گفته بود: «گرفتن تست (ابتلا به کرونا) یک شمشیر دو لبه است...وقتی شما تست را در سطوحی بالا انجام می‌دهید، تعداد بیشتری از افراد (مبتلا) خواهیم داشت به خاطر همین من از افرادم خواستم لطفا میزان تست گرفتن را کم کنید».
همزمان با اذعان وزارت بهداشت آمریکا به شکست در مدیریت بحران کرونا اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد با توجه به شکست دولت آمریکا در کنترل شیوع ویروس کرونا،‌ مانع از ورود شهروندان این کشور به این اتحادیه پس از بازگشایی مرزها می‌شود. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، بر اساس پیش‌نویس لیست کشورهایی که می‌توانند به اتحادیه اروپا سفر کنند از آمریکایی‌ها ‌به همراه شهروندان روسیه و برزیل در این اتحادیه استقبال به عمل نخواهد آمد که این اقدام ضربه‌ای به جایگاه آمریکا در جهان و اعتبار «دونالد ترامپ» در نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا به شمار می‌آید.کشورهای اروپایی در حال حاضر دو لیست از کشورهایی که اجازه سفر به این اتحادیه را دارند تهیه کرده‌اند که در هر دو لیست نام کشورهای چین، اوگاندا، کوبا و ویتنام دیده می‌شود.
مرزهای اتحادیه اروپا قرار است که از روز اول جولای (11 تیر) بازگشایی شود و هنوز لیست نهایی کشورهایی که اجازه سفر به کشورهای این اتحادیه را دارند منتشر نشده است.