kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

تلاش بی‌وقفه مردم آمریکا برای سرنگونی تک تک مجسمه‌ها و نمادهای برده داری

بعد از حدود یک ماه از شروع اعتراضات علیه نژادپرستی، مردم آمریکا مصمم هستند تک تک نمادهای برده داری در تاریخ این کشور را به زیر بکشند. در جدیدترین مورد معترضان روز دوشنبه تلاش کردند مجسمه «اندرو جکسون» هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا را که به «قصاب سرخپوستان» معروف است به زیر بکشند. تصویر جکسونِ دموکرات!، تنها تصویر از رؤسای جمهور آمریکاست که در اتاق ترامپ نصب است!



سرویس خارجی-

آتش خشم آمریکایی‌ها بعد از گذشت یک ماه از قتل «جورج فلوید» همچنان زبانه می‌کشد و اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در بیشتر ایالت‌های آمریکا ادامه دارد. از ویژگی‌های بارز اعتراض‌های اخیر تلاش بی‌وقفه مردم آمریکا برای سرنگونی تک تک مجسمه‌ها و نمادهای برده داری در سراسر این کشور است. طی یک ماه اخیر حمله به مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست تاریخ آمریکا تبدیل به یکی از نمادهای اصلی جنبش جدید شده و همین امر باعث خشم مقامات آمریکایی به ویژه رئیس‌جمهور این کشور نیز شده است. طی این مدت ده‌ها مجسمه از جمله مجسمه‌های کریستف کلمب، جورج واشنگتن،جفرسون و سربازهای کنفدراسیون پایین کشیده شده، آتش زده شده، تخریب شده و یا جمع‌آوری شده است. به نظر می‌رسد جمع‌آوری حدود ۱۵۰۰ تندیس و نماد از فرماندهان نظامی و سیاستمداران ایالت‌های جدایی‌طلب جنوب آمریکا که طرفداری نژادپرستی و برده داری بودند به یک مطالبه عمومی در آمریکا تبدیل شده است. حمله به نمادهای نژادپرستی در اروپا نیز رونق گرفته و طی روزهای اخیر در انگلیس مردم به مجسمه چرچیل حمله کردند طوری که دولت مجبور شد آن را محصور کند. در بلژیک نیز مجسمه لئوپولد دوم (پادشاه این کشور در دوره استعمار کنگو) پایین کشیده شده و مردم بر روی مجسمه بودئون (پادشاه پیشین بلژیک و عموی پادشاه فعلی) رنگ قرمز پاشیده‌اند.
آشغالِ قاتل
روز دوشنبه نیز معترضان در نزدیکی کاخ سفید تلاش کردند با فریاد «آشغال قاتل» مجسمه‌ای از‌اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا را با‌انداختن طنابی دور گردن او به زیر بکشند. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تصاویر ویدیویی از این تجمع در رسانه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که معترضان از این مجسمه برنزی که در میدان «لافایت» در نزدیکی کاخ سفید واقع شده است، بالا رفته بودند و با کمک طناب و زنجیر تلاش داشتند تا این نماد نژادپرستی و تفرقه را سرنگون کنند.‌اندکی پس از آن پلیس ضد شورش آمریکا در صحنه اعتراضات مردمی حاضر شد و با عقب راندن معترضان، حلقه‌ای حفاظتی اطراف مجسمه‌اندرو جکسون که سوار بر اسب است و در سال ۱۸۵۲ ساخته شده، تشکیل داد. کلیپ‌‌های ویدئویی منتشر شده در رسانه‌ها، نیروهای امنیتی پلیس را در مقابل کاخ سفید در حال استفاده از گاز فلفل و شلیک گلوله‌های پلاستیکی نشان می‌دهد. طبق این گزارش، نیروهای امنیتی آمریکا با اعمال خشونت، برخی از معترضان را نیز بازداشت کردند و در صفحات مجازی که از خشونت پلیس با معترضان مقابل کاخ سفید منتشر شده، چند پلیس را نشان می‌دهد که به مردی سیاهپوست حمله کرده و طوری وی را محاصره کرد‌ه‌اند که به حالت خفگی درآمده است. معترضان همچنین با الهام از منطقه خودمختار سیاتل تصمیم داشتند در نزدیکی کاخ سفید منطقه خودمختار دیگری تشکیل دهند که با سرکوب شدید پلیس مواجه شدند.
اندرو جکسون که بود؟
‌اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا و ژنرال سابق در ارتش آمریکاست. سبک حکومتداری وی گاهی با سبک ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مقایسه می‌شود. فعالان بومی آمریکا همواره از منتقدان سرسخت جکسونِ دموکرات بودند که در دوران ریاست جمهوری خود بین سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷ «قانون حذف سرخپوستان» را به امضا رساند و براساس آن هزاران تن از مردم به دست دولت آمریکا از زمین‌هایشان رانده شدند. آنها به اجبار مسیر غرب را در پیش گرفتند اما هزاران تن از بومیان آمریکایی
پیش از رسیدن به مقصد مورد نظرشان جان دادند. معترضان آمریکایی پیش از حمله به این مجسمه در خیابان‌های همان حوالی با پلیس درگیر شدند. این تجمع‌ها، تازه‌ترین دور از اعتراضات آمریکایی‌ها علیه وحشیگری پلیس و نژادپرستی است.گزارش‌هایی نیز از درگیری شدید معترضان با پلیس ضد شورش در برخی شهرهای آمریکا مثل ریچموند گزارش شده است.
خشم ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله مردم به مجسمه «جکسون» و تلاش برای به زیر کشیدن آن بار دیگر به معترضان تاخت. «اندروجکسون» رئیس‌جمهور دموکرات تاریخ آمریکا که از وی به عنوان قصاب سرخپوستان یاد می‌شود به شدت مورد علاقه ترامپ است و عکس وی به عنوان تنها سیاستمدار تاریخ آمریکاست که در دفتر بیضی شکل ترامپ در کاخ سفید بر روی دیوار آویزان است.ترامپ در پیامی توئیتری، معترضان را تهدید کرد در صورت از بین بردن یادبودها و مجسمه‌های برده‌داری، با پیامدهای سنگینی رو‌به‌رو خواهند شد. وی در این پیام معترضان را به وحشیگری و خرابکاری متهم کرد و نوشت: «افراد بیشماری در (واشنگتن) دی سی برای خرابکاری شرم‌آور مجسمه باشکوه‌اندرو جکسون» در پارک لافایت و همچنین از ریخت‌انداختن نمای بیرونی کلیسای سنت جانز در امتداد خیابان بازداشت شدند».ترامپ سپس معترضان را به حبس تهدید کرد و گفت: «حواستان باشد، طبق قانون حفظ یادبود کهنه‌سربازان، با محکومیت ۱۰ سال حبس مواجه هستید».
ادامه تیراندازی‌ها
همزمان با ادامه اعتراضات در سراسر آمریکا خشونت‌های گسترده و تیراندازی‌های گسترده نیز در شهرهای بزرگ این کشور همچنان ادامه دارد. دیروز رسانه‌های آمریکا گزارش دادند شهر شیکاگو طی ۳ روز گذشته صحنه شدیدترین خشونت‌های مسلحانه در آمریکا بوده است و طی این مدت به 104 نفر شلیک شده و 14 نفر نیز کشته شده‌اند. پایگاه «شیکاگوسان‌تایمز»گزارش داده این آمار از لحاظ تعداد کسانی که هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می‌شود؛ با این حال، شمار جان‌باختگان در این تیراندازی‌ها هنوز به آخر هفته ماه می‌نمی‌رسد. در تیراندازی‌های آخر هفته در ماه می(4 تا 11 خرداد) به ۸۵ نفر تیراندازی شد که بر اثر آن ۲۴ نفر کشته شدند. خشونت‌های مسلحانه در آمریکا پدیده‌ای جدا از «تیراندازی‌های کور» در این کشور است که وقوع آنها بحث‌های مهمی درباره لزوم تجدیدنظر در قوانین حمل سلاح در آمریکا را بر سر زبان‌ها می‌اندازد.