kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

عقب‌نشینی معنی دار آمریکا در برابر سوریه؛ « بشار اسد بماند»

بعد از 10 سال تقلا برای سرنگونی بشار اسد؛ «جیمز جفری»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه گفته واشنگتن به دنبال عزل «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت نیست! و اینکه «این مردم سوریه هستند که باید انتخاب کنند.»



پس از 10 سال از شروع بحران سوریه و تلاش گسترده محور غربی–عربی-عبری به رهبری آمریکا برای سرنگونی حکومت قانونی «بشار اسد»، حالا که دولت ترامپ دیده نمی‌تواند بشار اسد را سرنگون کند تغییر موضع داده و به جای «تغییر حکومت» به «تغییر رفتار» دولت سوریه بسنده کرده که عقب‌نشینی و «اعتراف به شکستِ» بزرگی است.
«جیمز جفری»، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور سوریه در این ارتباط روز دوشنبه و در نشست «اندیشکده خاورمیانه» گفت: «ما پیروزی همه‌جانبه نمی‌خواهیم. نمی‌گوییم اسد باید برود، می‌گوئیم اسد یا هر کس دیگری که عهده‌دار قدرت در آن دولت است باید رفتارش را تغییر دهد». مقام آمریکایی در ادامه گفت که کشورش به روسیه هم نمی‌گوید که از سوریه خارج شود. جیمز جفری در ادامه مدعی شد آمریکا به دنبال «تغییر نظام» سوریه نیست. او گفت که مردم سوریه باید تصمیم بگیرند چه کسی بر کشورشان حکومت کند. وی همچنین گفت مسئله خروج نیروهای آمریکا از سوریه در حال حاضر روی میز نیست!
آمریکا دروغگوست
همزمان با ادعای نماینده ویژه ترامپ درامور سوریه که با تصویب تحریم‌های جدید علیه سوریه موسوم به سزار همراه شده است ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در نشست خبری در دمشق گفت دولتمردان آمریکا یک مشت دروغگوهستند: سخنان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جیمز جفری، نماینده ویژه این کشور در امور سوریه را درباره قانون سزار پیگیری کردم، آنها یک دسته دروغگو هستند.آن‌ها معیشت شهروندان سوری را هدف گرفته‌اند و می‌خواهند زمینه بازگشت تروریست‌ها را مانند سال ۲۰۱۱ فراهم کنند». وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: «قانون سزار را کم اهمیت جلوه نمی‌دهم، اما ما ده‌ها سال است که به تحریم عادت کرده‌ایم. باید برای تبدیل کردن قانون سزار به فرصتی برای خودکفایی و تعمیق همکاری با متحدان استفاده کنیم. قانون سزار را کسانی تصویب کردند که در برابر پیروزی‌های سوریه، ناامید شده‌اند». ولید المعلم در ادامه خاطر نشان کرد: «به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد. دسته دروغگوها (مقامات آمریکایی) به حمایت از تروریست‌ها به صورت مستمر ادامه می‌دهند و دلیل آن هم انتقال عناصر داعش به عراق است».