kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور:

مخالف دیپلماسی نیستیم اما مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است

قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن یادآوری مذاکرات قبلی کشورمان با غربی‌ها و بدعهدی آنها تاکید کرد: ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم که مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است و مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی انجام شود.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است که بنده لازم می‌دانم درباره آنها چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.
وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین نکته آن است که ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای اروپایی یک‌بار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ما نشان دادند. رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن، اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران، ضامن و پشتیبان آن است.
وی با‌اشاره به صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان اظهار داشت: این قطعنامه با صحنه‌گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی صادر شد. همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و برخی از قدرت‌های بزرگ و بسیاری از کشورهای دیگر آشکارا با آن مخالفت کردند. همچنین ما اطلاع داریم بخش بزرگی از کشورهایی که به این قطعنامه رأی دادند، تحت فشارهای سنگین آمریکا بودند.
قالیباف افزود: تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند، این است که می‌توانند با صحنه‌آرایی کودکانه و به امید اینکه در صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکاف ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولاً قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را از ایران بگیرند و ثانیاً ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده با قدرت و صراحت عرض می‌کنم که امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ‌یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی، اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.
وی متذکر شد: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد که ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود، سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر، چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آنان را داریم، بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مُهر بطلان زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است؛ البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم که مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است و مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی انجام شود.
رئیس‌مجلس تصریح کرد: مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر انجام شود و مذاکره با بقیه کشورها نیز بر حسب این شاخص طرح‌ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و ملت ایران حمایت می‌کنند. علاوه‌بر این، ما اعتقاد داریم که هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا بر اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های فنی دستگاه‌های مسئول و نهادهای انقلابی انجام شود.
قالیباف تاکید کرد: اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد و بر همین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و نمایندگان ارائه کنند. همچنین ما از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به برخی از کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شدند، یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است.
وزیر کشاورزی در صحن
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دیروز در صحن علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی به نمایندگان، با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که در حوزه تولید،  اشتغال و پایداری محیط زیست تاثیرگذار بوده است، گفت: در اسناد بالادستی تاکید بسیاری به کشاورزی شده است.
وی افزود در بخش کشاورزی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بهره‌بردار داریم که سهم آنها از ارزش افزوده تولید ناخالص ملی ۸ درصد و بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و اگر بخش‌های پسین و پیشین سهم بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، رشد افزوده تولید ناخالص ملی 32/5 درصد خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته فشارهایی روی کشور وجود داشت، از سوی دیگر نتوانستیم درآمد نفتی داشته باشیم، با این حال بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می‌تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب‌آوری کشور در مقابل تحریم‌ها را افزایش دهد.
خاوازی تاکید کرد: در سال‌های اخیر حداکثر سرمایه‌گذاری در کشاورزی بیش از ۵ درصد اتفاق نیفتاد، این در حالی است که در بخش کشاورزی مهم‌ترین سیاست ارتقای امنیت کشاورزی، حضور پایدار تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش درآمد و مثبت کردن تراز غذایی کشور است.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در حوزه جنگل و مراتع برنامه‌های بسیار مفصلی داریم که با نام «جهش تولید» همپوشانی دارد، تصریح کرد: امسال ۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی شناسایی شده که این اراضی در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت که به کشت و توسعه دانه‌های روغنی اختصاص خواهد داشت. امسال برنامه داریم که ۳۲ میلیون هکتار برای اجرای این طرح اختصاص دهیم در حالی که متوسط اختصاص این اراضی تا امسال ۸ میلیون هکتار بوده است.
تذکرات نمایندگان به وزیرکشاورزی
پس از صحبت‌های وزیرکشاورزی برخی نمایندگان نقطه نظرات خود را مطرح کردند. در همین رابطه محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در جریان بررسی مشکلات حوزه کشاورزی،گفت: آقای خاوازی! شما در جلسه رأی اعتماد به مجلس قول دادید که شایسته‌سالاری، جوانگرایی و مبارزه با فساد را در دستور کار قرار می‌دهید اما از زمانی که سکاندار وزارت جهاد کشاورزی شدید، به هیچ یک از این وعده‌ها عمل نکردید و انتصابات وزارتخانه شما تناسبی با شایسته‌سالاری ندارد.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: سلاطین گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی این محصول را وارد کردند اما با ارز نیمایی فروختند و این مسئله باعث شد که صدها میلیارد تومان به جیب بزنند.
حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده و دولت باید این قشر را مورد حمایت خود قرار دهد.
بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس: ما نمی‌دانیم بالاخره چه زمانی شر واسطه‌ها از سر تولیدکننده و مصرف‌کننده کم خواهد شد؟ انتظار ما ساماندهی جدی بازار است.
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس نیز در این رابطه گفت: بحث خسارت کشاورزان به صورت مکرر از سوی نمایندگان مطرح می‌شود و مطالبه آنان این است که وزارت جهاد کشاورزی عنایت بیشتری در این زمینه کند تا خسارت کشاورزان پرداخت شود. در زمینه الگوهای کشت هم مشکلاتی وجود دارد که باید بعد از چند دهه این مشکلات حل و فصل شود.
وزیر ارتباطات در مجلس
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در وزارت ارتباطات دو حوزه کلیدی فعالیت وجود دارد. اولین محور، شبکه ملی اطلاعات و محور دوم برنامه صلح آمیز فضایی است. همه اقدامات وزارت ارتباطات ذیل این دو برنامه تعریف می‌شود.
آذری جهرمی گفت: شبکه ملی اطلاعات در سال ۸۴ مطرح و در سال ۸۶ تصویب شده است و اولین گام شبکه ملی اطلاعات، استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بوده است. تلاش‌های خوبی از سال ۸۶ تا ۹۲ انجام گرفته است، اما از سال ۹۲ رشد این حوزه چشمگیرتر بوده است. در سال ۹۲ مجموع ظرفیت هسته ملی شبکه ملی اطلاعات ۶۸۰ گیگابیت بر ثانیه و امروز این ظرفیت به ۱۸ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در لایه دسترسی، نسل ۳ و ۴ تلفن همراه در حال حاضر تمام شهرهای کشور مورد پوشش قرار داده شده است و همچنین در جهت عدالت ارتباطی، توسعه دسترسی‌های روستایی هم مورد توجه قرار گرفته است. اکنون ظرفیت روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات به عدد ۸۹ درصد رسیده است و آنها هم تحت پوشش نسل ۳ و ۴ تلفن همراه قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: طرح «نوآفرین» با هدف حمایت از جوانان شهرستانی در وزارت ارتباطات پیاده‌سازی شده است و تاکنون ۵ هزار شرکت نوپا از تسهیلات برخوردار شده‌اند. در ایام کرونا ۸ میلیون نفر از دانش‌آموزان و والدین و معلمین علیرغم مشکلات موجود از پیام رسان شاد استفاده کردند. یک پیام رسان بومی دیگر با کمک دو اپراتور کشور فعال شده است و به تعداد ۹ میلیون کاربر رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نیمه مرداد ماه امسال مرکز داده پایه شبکه ملی اطلاعات افتتاح خواهد شد، گفت: ما نیازمند مساعدت مجلس هستیم. از جمله اینکه فتوای راهبردی رهبرانقلاب مبنی بر حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی باید به یک قانون و دستورالعمل روشن تبدیل شود. ما لایحه‌ای را در دولت تدوین کردیم و آخرین مراحل بررسی آن در کمیسیون لوایح انجام می‌شود و ما می‌خواهیم که مجلس این مسئله را با اولویت به سرانجام برساند.
آذری جهرمی تاکید کرد: الزام و تسهیل خدمات به مردم از طریق پیام رسان‌های بومی نیازمند مساعدت قانونی مجلس است زیرا در برخی جاها نیاز به مجوز قانونی وجود دارد. در برخی حوزه‌ها انحصارهایی وجود دارد که باید شکسته شود و خدمات‌دهی به مردم آسان و با کمترین هزینه از طریق این پیام رسان‌ها انجام شود.
نگرانی‌های نمایندگان
در مورد فضای مجازی
پس از سخنان وزیر ارتباطات نمایندگان مردم به بیان موارد مورد نظر خود پرداختند. فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: فضای رهاشده مجازی نگرانی‌هایی را برای ما در حوزه فرهنگ ایجاد کرده است. باید جلسات شورای عالی فضای مجازی هر چه سریعتر تشکیل شود.
سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: آقای جهرمی متأسفانه شاهدیم که روند پیشرفت‌های فضایی کشور با وقفه روبه‌رو شده اما مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد روند پیشرفت فضایی را متوقف کنید.
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: فضای مجازی اتوبان امنی را برای دشمنان جمهوری اسلامی و عناصر ضد انقلاب به وجود آورده و بسیاری از جوانان ما را دچار مشکل کرده است.
سیدعلی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: سهامداران دیجی کالا و اسنپ کشورهای خارجی هستند که این مسئله می‌تواند برای کشور مشکلات امنیتی در پی داشته باشد.
محمد باقر قالیباف نیز در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بحث شبکه ملی اطلاعات برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است چرا که هم نیاز عمومی همه مردم در شئونات زندگی شان است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی و اجتماعی و اخلاقی ما در گرو شبکه ملی  اطلاعات است.
وی با‌اشاره به اینکه شاهد عدم تناسب بین رشد ترافیک اینترنت داخلی و خارجی هستیم، افزود: رشد ترافیک خارجی بسیار بیشتر از رشد ترافیک داخلی است و نیاز به سیاست‌های راهبردی و تعدیلی دارد که مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی با بیان اینکه بحث صیانت در فضای مجازی، بحثی جدی  و با اهمیت است گفت: کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند که بخشی از آن به تولید محتوا باز می‌گردد که وزارتخانه ارتباطات و بخش‌های فرهنگی در این زمینه مسئول هستند. متأسفانه شاهد لجام گسیختگی و رهاشدگی در این عرصه هستیم که باید دولت و وزارتخانه ارتباطات، سیاست‌های لازم را در این راستا انجام دهند.