kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶

علی رغم ممانعت‌های دونالد ترامپ کتاب جنجالی جان بولتون منتشر شد

علی رغم تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای ممانعت از چاپ کتاب مشاور سابق امنیت ملی خود، این کتاب منتشر شد.

دیروز کتاب «جان بولتون» به شکل «پی دی اف» منتشر شد؛ کتابی که ممکن است به جایگاه سیاسی «دونالد ترامپ» ضربه کاری بزند. بولتون در این کتاب، افشاگری های زیادی کرده است؛ او از جمله  به جلسه‌ای بین ترامپ و رئیس‌جمهور چین، اشاره می‌کند که سال گذشته در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن برگزار شده بود.بولتون می‌نویسد، در این جلسه ترامپ از رئیس جمهور چین خواسته بود به پیروزی وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری کمک کند. در این کتاب همچنین، گفته شده است که ترامپ پیش از دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، در پایتخت فنلاند، نمی دانسته که فنلاند جزو روسیه است یا خیر؟
این کتاب همچنین حاوی مطالب و ادعاهایی درباه ایران هم هست؛ خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرد، نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران، از ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.خرداد سال ۱۳۹۸ اعلام شد که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده است. بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است، ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه ایران تحت فشار قرار‌داد.
بولتون در کتابش از صرف نظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران، به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود»، نام برده است. البته، نا گفته نماند که بر خلاف نظر بولتون، انفعال ترامپ در برابر ایران، دور اندیشانه بوده است، زیرا او می دانست که واکنش ایران به هر گونه حمله ای، برای آمریکا ویرانگر خواهد بود .
در هر حال،  نام کشوری که در کتاب بولتون بیش از نام سایر کشورها تکرار شده، «ایران» است؛ این نام در کتاب مذکور، بیش از ۷۵۰ بار تکرار شده است.