kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
در پنج سال گذشته

ائتلاف سعودی 300 بیمارستان و مرکز درمانی یمن را بمباران کرده است

وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، ائتلاف سعودی در طول پنج سال حمله به نقاط مختلف یمن، 300 بیمارستان و مرکز بهداشتی و صدها آمبولانس را هدف قرار داده است.

ائتلاف سعودی در بیش از پنج ساله حمله به یمن، علاوه بر نابودی زیرساخت های اقتصادی، مراکز بهداشتی را نیز نابود کرده است.  «طه المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن دیروز اعلام کرد، ائتلاف سعودی-آمریکایی به صورت سازماندهی شده بخش بهداشتی یمن را در طول جنگ، هدف قرار داده است. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، المتوکل افزود، ائتلاف سعودی تا کنون بیش از ۳۰۰ بیمارستان و مرکز بهداشتی را هدف قرار داده و به صدها آمبولانس‌ نیز حمله کرده است و بر اثر این حملات، طی آن بسیاری از امدادگران کشته شده‌اند.
وی تأکید کرد:، ائتلاف سعودی همچنین با خالی کردن کشور از کادر پزشکی شایسته و جذب آنها به خارج، بخش بهداشتی را هدف گرفته است. المتوکل ادامه داد، ائتلاف سعودی طی هفته‌های گذشته و همزمان با شیوع کرونا، با انتشار گسترده شایعات و اخبار کذب، اعتماد مردم به پزشکان و وزارت بهداشت را نشانه گرفته و برای رسیدن به این هدف، از «ماشین رسانه‌ای» خود استفاده کرده است. وی در ادامه، طرح موسوم به «پل هوایی»، که سازمان ملل برای انتقال مجروحان به خارج وعده آن را داده بود، «دروغ بزرگ» خواند و گفت، فقط 50 مریض از این طریق به خارج برده شده‌اند ،  این در حالی است که صدها بیمار و مجروح یمنی نیاز به درمان فوری در خارج دارند.
وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن روز شنبه نیز در نشستی اعلام کرد، ائتلاف سعودی هفت هزار کودک یمنی را در حملات خود به شهادت رسانده یا زخمی کرده، اما سازمان ملل، عربستان را از لیست «ننگ» (لیست ناقضان حقوق کودکان)، حذف کرده است.
۴۵۰ حمله هوایی
از سوی دیگر،  سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از آمار بالای حملات هوایی و زمینی ائتلاف سعودی به یمن خبر داد. به نوشته المسیره، یحیی سریع به خبرنگاران گفت که طی یک هفته گذشته، عناصر وابسته به ائتلاف سعودی بیش از ۲۵ حمله زمینی در استان‌های مأرب، الجوف، صعده، البیضاء و مناطق ساحلی و مرزی انجام داده‌اند. وی تاکید کرد که جنگنده‌های سعودی نیز در عرض یک هفته بیش از ۴۵۰ بار مناطق مأرب، الجوف، صنعاء، عمران، صعده، حجه، البیضاء و مناطق مرزی را بمباران کرده‌اند. به گفته این مقام نظامی یمنی، از تاریخ نهم آوریل(21 فروردین99)که ریاض پیشنهاد آتش‌بس داده، تا کنون ۱۷۰ عملیات زمینی و بیش از ۲۴۹۱ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن صورت گرفته است.
این حملات در حالی صورت می گیرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در گزارش سالیانه هفته گذشته خود درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۹، اعلام کرده بود که ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی طی سال ۲۰۱۹ است، اما نام این ائتلاف را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج کرد.
انگلیس و فروش سلاح به عربستان
کشتار مردم بیگناه یمن در حالی صورت می گیرد که کشورهای غربی همچنان به فروش سلاح به عربستان ادامه می دهند. طبق گزارش گاردین، دولت انگلیس به نادیده‌گرفتن دستور دادگاه در خصوص ممنوعیت فروش سلاح به عربستان متهم شده است. سال گذشته دادگاهی در انگلیس، فروش سلاح از سوی لندن به عربستان را ، به دلیل استفاده ریاض از این تسلیحات در جنگ با یمن، ممنوع اعلام کرد.  به موجب حکم این دادگاه، ارسال مجوز‌های جدید فروش تسلیحات به عربستان ممنوع اعلام و مقرر شد مجوز‌های صادر شده نیز تا چند ماه بعد مورد بازبینی قرارگیرند، اما اکنون اخبار حاکی از آن است که روال کار به صورت قبل است و صادرات تجهیزات جنگی انجام می‌شود. از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن، دولت انگلیس بیش از پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است. یکی از اعضای کمپین مخالفت با تجارت سلاح به خبرنگاران گفته است: «دولت انگلیس همواره منافع شرکت‌های تولید اسلحه را مقدم بر جان مردم یمن می‌داند. دولت نشان داده نمی‌توانیم اعتمادی به آن برای وضع قوانین مربوط به خودش داشته باشیم.»