kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۷۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
مهدی چمران روایت کرد

اعطای مسئولیت به سید حسن نصرالله در 18 سالگی از سوی شهید چمران

رئیس‌بنیاد شهید چمران روایتی را از شکل‌گیری مقاومت اسلامی لبنان و نقش شهید دکتر مصطفی چمران در این امر ارائه کرد.

نشست گرامیداشت شهید مصطفی چمران و تبیین نقش او در شکل‌گیری مقاومت اسلامی با حضور مهدی چمران رئیس‌بنیاد شهید چمران و محسن مؤمنی شریف رئیس‌حوزه هنری صبح روز گذشته در ساختمان حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش تسنیم، رئیس‌بنیاد شهید چمران در این نشست با بیان اینکه شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی در لبنان و منطقه بود، به نخستین مقابله شاگردان و نیروهای چمران با اسرائیل در لبنان‌اشاره کرد و گفت: یک سال بعد از آموزش‌های چمران به شیعیان لبنانی، نیروهای زرهی اسرائیل دوباره تجاوز کرده و به بالای تل مسعود رسید. دکتر چمران آنجا تصمیم گرفت آنها را بیرون کند؛ در حالی که سلاحی جز کلاشینکف، نارنجک، چند آرپی جی و چند خمپاره 81 نداشت. براساس طراحی زیبای نظامی، یک مغز فیزیک و ریاضی که در مقابل فالانژها جنگیده است، توانست‌تانک‌های اسرائیلی را در ارتفاع نابود کند و آنجا برای اولین‌بار اسرائیل از لبنان‌گریخت. آنجا بود که برای نخستین‌بار‌تانک اسرائیلی در لبنان نابود شد. مرحوم حاج احمد خمینی چند روز بعد از این ماجرا به لبنان آمد و شرح وقایع را از نزدیک دید.
مهدی چمران با‌اشاره به رشد سید حسن نصرالله در معیت شهید چمران، بیان داشت: وقتی امل شکل گرفت، چمران برای هر روستا فرمانده‌ای گذاشت و در روستای سیدحسن، فرماندهی را به سیدحسن نصرالله 18 ساله سپرد. نصرالله می‌گفت به چمران گفتم من برای فرماندهی خیلی جوانم اما او گفت من از جوانان شجاع خوشم می‌آید. سیدحسن نصرالله از 15 سالگی در جلسات حرکه‌المحرومین شرکت می‌کرد.
رئیس‌بنیاد شهید چمران گفت: در شرایط آن روز لبنان ایدئولوژی حرف اول را می‌زد. شیعیان جهاد فی‌سبیل‌الله می‌کردند و ایده خود را در این مسیر پیاده می‌کردند. به این ترتیب شیعیان لبنان قدرت گرفته و مقاومت شکل گرفت. پیروزی انقلاب اسلامی و سخنان حضرت امام(ره) در ارتباط با قدس و فلسطین آنچنان به مسلمانان روحیه داد که باعث شد حرکت عظیمی همچون حزب‌الله لبنان از میان همین شیعیان شکل بگیرد.
محسن مؤمنی شریف، رئیس‌حوزه هنری نیز در این نشست خاطرنشان کرد: اطلاعات ما از دکتر چمران اندک است و هرچه پیش می‌رویم به نکته جدیدی از زندگی این شهید می‌رسیم. شهید صیاد شیرازی از نمونه‌هایی بود که چمران او را پیدا کرد و بعدها نقش اثرگذارش را در جنگ دیدیم. نقش شهید چمران در سرداران آینده دفاع مقدس قابل تأمل است.
شهید چمران؛ پایه‌گذار صنعت دفاعی
امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد شهادت مصطفی چمران فرمانده دانشمند، مجاهد و عارف و تأکید بر ادامه و استمرار راه روشن، درخشان و آموزنده این شهید، گفت: آنچه که در ماه‌های نخست انقلاب شکوهمند اسلامی به همت و تلاش شهید مصطفی چمران در صنعت بومی دفاعی پایه گذاری شد، امروز به بلوغ، پیشرفت‌های چشمگیر و خیره‌کننده و قدرت آفرینی رسیده است که دنیای استکبار و نظام سلطه به عظمت آن معترف‌اند و در صددند تا با تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه قدرت و دستاوردهای گران‌سنگ ملت ایران را محدود و در صورت امکان از بین ببرند.
به گزارش مهر، وی با یادآوری مبارزات سیاسی شهید چمران در ایران، مصر، لبنان و سپس حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و در مصاف با ضد انقلاب و ارتش بعث عراق، شهید چمران را شاگرد خلف مکتب امام راحل عظیم الشان و شخصیتی ممتاز، ماندگار و منحصر به فرد در تاریخ انقلاب اسلامی دانست که انقلاب اسلامی می‌تواند ایشان را به عنوان الگویی از فرهیختگی، زهد و تقوا به جهان معرفی سازد.