kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷

چرا عربستان کابوس کودکان یمن است؟ (نگاه)

محمدرضا مرادی
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، ائتلاف تحت رهبری عربستان را از یک فهرست سیاه سازمان ملل که به نقش‌آفرینی در مرگ کودکان و نقض حقوق آنان مربوط می‌شود، خارج کرد. گوترش در گزارش سالانه خود که خطاب به شورای امنیت نگاشته شده ادعا کرده است: «این ائتلاف(ائتلاف سعودی) پس از کاهش چشمگیر موارد مرگ و قطع عضو در نتیجه حملات هوایی، از فهرست سیاه خارج می‌شود.» دبیرکل سازمان‌ملل علاوه ‌بر این، ادعا کرد که ائتلاف سعودی اقداماتی را به منظور محافظت از کودکان انجام داده است! اما آیا به راستی عربستان آن گونه که سازمان‌ملل می‌گوید به «حافظ» کودکان یمنی تبدیل شده است یا واقعیت‌های میدانی گویای حقایق دیگری هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال باید به وضعیت کودکان یمن از آغاز تجاوز عربستان به این کشور پرداخت.
شدت حملات ائتلاف سعودی به یمن باعث شده تا بيش از 22 ميليون يمني يعني سه نفر از هر چهار نفر به کمک‌های فوري نيازمند باشند. 11 ميليون کودک يمني در وضعيت فشار جسمي و روحي زندگي می‌کنند. علاوه‌ بر اين از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودي، کودکان شرايط بسيار وخيمي را تجربه می‌کنند. تنها 17 درصد از دختران 15 سال و بالاتر باسواد هستند. 31 درصد از کودکان نيز به مدرسه نمی‌روند چراکه 75 درصد مدارس تخریب‌شده است. اما تأثیر جنگ يمن بر کودکان تنها به اين موارد خلاصه نمی‌شود. از هر 1000 کودک 42 نفر قبل از رسيدن به 5 سالگي می‌میرند و 23درصد کودکان به کار مشغول هستند. بر اساس يک برآورد، در هر شبانه‌روز 150 کودک يمني می‌میرند و حدود 400 هزار کودک نيز با سوءتغذیه حاد مواجه هستند و80درصد کودکان يمني به کمک فوري نياز دارند. تخريب زیرساخت‌های يمن نيز باعث شده
14 ميليون و 500 هزار نفر ازجمله 8 ميليون کودک به آب بهداشتي دسترسي نداشته باشند. روزنامه گاردین اعلام کرده که بیش از 85 هزار کودک یمنی قربانی این جنگ شده‌اند. یونیسف نیز اخیرا در گزارشی ضمن هشدار درباره اوضاع غیرنظامیان در یمن گفته هر 2 ساعت یک مادر و 6 نوزاد یمنی به دلیل شرایط وخیم حاکم بر این کشور جان خود را از دست می‌دهند.
وزارت بهداشت یمن نیز در گزارشی به حجم گسترده فاجعه‌ای که حملات ائتلاف به سرکردگی سعودی برای یمن به وجود آورده‌اشاره و اعلام کرده که به دلیل سوء‌تغذیه در این کشور فقیر غرب آسیا هر 10 دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت یمن، حمله ائتلاف به سرکردگی سعودی علیه یمن سبب شده تا بیش از 100 هزار غیرنظامی نقص عضو شوند. طبق این گزارش، از زمان آغاز جنگ بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر به وبا مبتلا شده‌اند که تا کنون 3 هزار و 700 نفر به دلیل ابتلا به وبا کشته شده‌اند که 40 درصد این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت یمن، حملات ائتلاف و محاصره همه‌جانبه عربستان علیه این کشور فقیر در غرب آسیا باعث شده تا دست کم 2 میلیون و 300 هزار کودک زیر 5 سال با سوءتغذیه مواجه شوند.
در سال 2018 سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان در گزارشی میدانی تاکید کرد: «قحطی و بیماری جان ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال را در یمن گرفته است.» تمرکارولوس، رئیس‌ این سازمان بشردوستانه در یمن می‌گوید: «در برابر هر کودکی که به وسیله بمب کشته می‌شود، ده‌ها کودک از قحطی می‌میرند و این کاملا قابل پیشگیری است». همچنین، در گزارش دیگر مربوط به اواخر سال 2019 «ویرجینیا گامبا» نماینده ویژه سازمان‌ملل در زمینه کودکان در بحران گفت: «آسیب کودکان در یمن از زمان این گزارش بدتر شده است...جامعه غیر نظامی به خصوص کودکان، اسیر بحرانی شده‌اند که بودن در چنین مکانی را انتخاب نکرده‌اند.» سازمان ملل همچنین درباره اینکه میلیون‌ها نفر از مردم یمن در معرض خطر قحطی قرار دارند، هشدار داده و اعلام کرده است که بیشتر از هشت میلیون کودک، دسترسی کافی به آب ندارند و دو میلیون از کودکان هم به شدت دچار سوء‌تغذیه هستند.
سخنگوی وزیر بهداشت یمن نیز هفته گذشته اعلام کرد که هر پنج دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوءتغذیه و بیماری واگیردار جان خود را از دست می‌دهد. وزیر بهداشت یمن تاکید کرد، بیش از ۷ هزار کودک یمنی از اولین حمله ائتلاف دشمن به خانه‌هایشان شهید و زخمی شده‌اند و سازمان ملل بدون خجالت عربستان را از لیست ننگ حذف کرد. این مقام یمنی گفت: «نوزادان زیر ۲۸ روز که بر اثر دشمنی و محاصره جان خود را از دست داده‌اند به ۲۰ درصد رسیده است و این آماری موثق از سوی سازمان‌های بین‌المللی است.» همچنین بر اساس آمار موثق، مرگ کودکان زیر یک سال، ۵۳ هزار مورد در سال و کودکان زیر ۵ سال ۷۲ هزار مورد است.
آمارها به خوبی نشان دهنده این است که عربستان نه تنها از میزان حملات خود به کودکان یمنی نکاسته بلکه تعداد کودکان بیشتری در یمن قربانی حملات ائتلاف سعودی می‌شوند. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خارج کردن ائتلاف سعودی از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان گفته:« دبیرکل سازمان ملل در شرایطی که می‌دانست ائتلاف متجاوز سعودی ۲۲۲ کودک را در یمن در سال ۲۰۱۹ کشته است، نام عربستان را از لیست کشتار و آزار و اذیت کودکان حذف کرد.» طنز تلخ ماجرا اینجاست که پس از گذشت یک هفته از خط خوردن نام عربستان از لیست قاتلان کودکان، ریاض ۳۷ کودک یمنی دیگر را هدف قرار داد!
حال به راحتی می‌توان پاسخ سؤال اصلی که آیا عربستان حافظ کودکان یمنی است یا قاتل آنها، را داد. به نظر می‌رسد که انتظار بهبود وضعیت و اصلاح چرخه موجود در عرصه بین‌الملل انتظاری بیهوده است. همان‌طور که بان کی مون
 دبیرکل سابق سازمان ملل در سال 2016 اعلام کرد که به دلیل تهدیدات عربستان مبنی بر قطع حمایت‌های مالی از سازمان ملل مجبور به خارج کردن نام عربستان از لیست سیاه ناقضان کودکان شده است این بار نیز باید بار دیگر نقش دلارهای سعودی را عامل اصلی دانست. نهادهای بین‌المللی در حالی که توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تهدید به کاهش حمایت‌های مالی شده‌اند برای جبران این مسئله روز به روز اعتبار خود را بیش از پیش در معرض حراج می‌گذارند. این بار سازمان ملل بار دیگر با این اقدام نقش خود در کشتار کودکان یمن را اثبات کرد. در واقع سازمان‌ملل هم با سکوت خود و هم با خارج کردن نام عربستان از لیست سیاه، جان کودکان یمنی را می‌گیرد.