kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
در فرودگاه بین‌المللی بغداد صورت گرفت

پاسداشت شهدای مقاومت در محل شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس

در محل شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس شماری از شهروندان و نمایندگان اقشار مختلف عراق با حضور در محل شهادت سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، «ابومهدی المهندس» و همرزمان آنها در فرودگاه بین‌المللی بغداد، مقام شامخ آنها را گرامی داشتند و از یک تصویر جدید رونمایی کردند.

روز جمعه شهروندان و نمایندگان اقشار مختلف عراق جهت پاسداشت شهدای محور مقاومت، در محل شهادت سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، المهندس، معاون سازمان «حشد‌الشعبی»، اجتماع کردند و در این مکان به احترام آنها، گل گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر اطلاع‌رسانی حشد‌الشعبی عراق کرد که به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و به مناسبت تأسیس حشد‌الشعبی در سال 2014 (1393)، علاوه‌بر نصب بیلبوردی تحت عنوان «زیبایی پیروزی» در محل شهادت شهدای حمله تروریستی آمریکا، از تصاویر(نقاشی روی دیوار) شهیدان سلیمانی و المهندس رونمایی شد. به هنگام رونمایی از این دو اثر، نمایندگان گروه‌های مختلف جامعه عراق و مقامات در محل شهادت سرداران مقاومت، دسته گل قرار‌دادند.
نظامیان تروریست آمریکایی 13 دی گذشته سلیمانی‌، المهندس و هشت تن از همراهان آنها را به شهادت رسانده‌اند. این اقدام آمریکا باعث شد پارلمان عراق دو روز بعد طرح اخراج نیروهای خارجی، از جمله آمریکایی، از عراق را تصویب کند.
عملیات حشد در سامرا و دیاله
پایگاه خبری حشد‌الشعبی گزارش داد، نیروهای حشد موفق شدند چند مخفیگاه داعش را در سامراء منهدم کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک واحد از نیروهای حشد با همکاری پلیس فدرال، شب جمعه چند مخفیگاه داعش در مناطق «الحویجات»، «البوکنعان» و «ام الفحم» را منهدم کرد.
این پایگاه خبری افزود، در نتیجه عملیات حشد‌الشعبی، تلفات جانی سنگینی به عناصر داعش وارد شد.
از استان دیاله در شرق عراق نیز خبر رسید، نیروهای حشد العبی توانستند یکی از سرکرده‌های داعش را به هلاکت برسانند.
افشاگری درباره مداخله سعودی‌ها
 «خمیس الخنجر» بازرگان معروف و شخصیت سیاسی سنی‌مذهب عراق، جزئیاتی از دخالت‌های ریاض در امور داخلی این کشور در جریان انتخابات پارلمانی سال 2018 را فاش کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، الخنجر رئیس‌حزب «طرح عربی»‌، توضیح داد: «ثامر السبهان» سفیر سابق سعودی در عراق، از من و شماری از رهبران اهل سنت خواست که در رقابت‌های انتخابات ۲۰۱۸ میلادی شرکت نکنیم.
وی افزود: من به او گفتم، ما از شما اجازه نخواستیم‌، شما دوستان عراق نیستید. عربستان سعودی، تمام آن سال‌ها‌ ما را رها کرد تا کشته شویم. مردم در مناطق ما (سنی‌نشین)، آواره و از مشارکت سیاسی محروم ماندند.
الخنجر ادامه داد: تمام آنچه که وی(السبهان) از ما می‌خواست، اتخاذ موضع علیه اخوان المسلمین، قطر و ترکیه بود... [ریاض] شروع به جذب شخصیت‌های حاشیه‌ای سنی کرد؛ شخصیت‌هایی که خود تصمیم‌گیرنده نیستند و تنها به آنها (سعودی‌ها) گوش می‌دهند و از فرمان‌ آنها پیروی می‌کنند.
اظهارات نوری مالکی
«نوری مالکی» اسبق عراق و رئیس‌ائتلاف «دولت قانون»، طی دیدارش با «فؤاد حسین» وزیر خارجه جدید این کشور، بر مقابله با اقدامات خرابکارانه علیه کشورهای همسایه عراق تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مالکی همچنین خواستار احترام به حاکمیت ملی این کشور شد.
مالکی در این دیدار که جمعه صورت گرفت، انتخاب فواد حسین به وزیر خارجه عراق را به وی
تبریک گفت.
مالکی همچنین، بر اهمیت مقابله با تلاش‌هایی که جهت نقض حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد، تأکید کرد و گفت که نباید اجازه داد از اراضی عراق به عنوان مقر و کریدوری برای آسیب زدن به کشورهای همسایه استفاده شود.
سفر خارجی قریب‌الوقوع کاظمی
روزنامه قطری «العربی الجدید»، چاپ لندن، طی گزارشی نوشت: مصطفی کاظمی قصد دارد در نخستین سفر دوره‌ای خود به عنوان نخست‌وزیر عراق، به چند کشور از جمله آمریکا، ایران و عربستان سفر کند.
این روزنامه به نقل از مقامات مسئول عراقی نوشت: این سفر که احتمال می‌رود، ماه آینده آغاز شود، دارای اهداف متعددی است که مهم‌ترین آن‌،حمایت از عراق در سایه بحران مالی کنونی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت است.
به گفته مقامات عراقی، این سفر از نیمه ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. البته این امر منوط به آن است که هیچ اتفاقی غیرمترقبه‌ای در عراق روی ندهد که موجب به تاخیر افتادن این سفر شود.
بنا بر این گزارش، سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا، در ادامه روند گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن است.
از سوی دیگر، «محمود جواد» عضو کمیسیون روابط خارجه در پارلمان عراق‌، طی یک تماس تلفنی با العربی الجدید گفت: سفر خارجی قریب‌الوقوع کاظمی در شرایط و زمان کنونی، که در جهت جلب حمایت برای عراق صورت می‌گیرد، ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: عراق با بحران مالی بزرگی دست‌به‌گریبان است و به همکاری با چندین کشور در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی و دریافت وام امید دارد و پارلمان نیز از این سفر حمایت خواهد کرد.