kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷

نسخه خنده‌دار مایک پمپئو برای چین؛ در اقتصاد با نسخه غربی عمل کنید!

وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از قدرت بالای تاثیرگذاری چین بر دنیا گفته، پکن اگر می‌خواهد رشد کند باید با قاعده‌های مشخص غربی کار کند!

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، طی اظهاراتی در کنفرانس مجازیِ دموکراسیِ کپنهاگِ ۲۰۲۰ تأکید کرده: «امیدوارم حزب کمونیست درک کند که اگر می‌خواهد پیشرفت کند و به تقویت ملت‌اش ادامه دهد باید این کار را بر مبنای یک قاعده مشخص غربی، انجام دهد»!
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «گاردین»، وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره این رقیب جدی کشورش گفته: «چین در حال تأثیر گذاری بر جهان با فاصله گذاری میان آمریکا و اروپا و گرفتار کردن کشورهای در حال توسعه به بدهی و وابستگی است».
پمپئو این را هم گفته که، در دیدار با «یانگ جیچی»، رئیس‌سیاست خارجی حزب کمونیست چین، به فهرستی از اقدامات این کشور در سراسر جهان از جمله یک سری مجازات‌های اقتصادی علیه استرالیا به دلیل اقدام نخست‌وزیر این کشور در رهبری درخواست‌های جهانی برای انجام تحقیقات در مورد شیوع ویروس کرونا اعتراض کرده است.
گفتنی است، این سخنان پمپئو تکیه بر پیش‌فرض‌هایی بعضاً توهم‌آمیز دارد؛ اولاً او این قاعده‌های غربی را قاعده‌هایی صحیح فرض کرده که بهتر از آن لابد پیدا نمی‌شود؛ ثانیاً او تصور کرده که این قواعد –فارغ از بحث در مورد درست و غلط بودنش– چنان جهانگیر است که همه مجبور به اطاعت از آن‌اند تا لابد نظام عالم از هم نپاشد! او همچنین توجه ندارد که چنین لحن آمرانه‌ غربی دیگر چندان در جهان خریدار ندارد.