kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۹۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

زمزمه جنگ در سرزمین‌های اشغالی / آیا نتانیاهو از طرح الحاق عقب‌نشینی می‌کند؟

پافشاری « بنیامین نتانیاهو» بر الحاق 30 درصد از کرانه باختری به فلسطین اشغالی، جوی از رعب و وحشت را در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرد و همزمان، جنبش‌های فلسطینی نیز وعده نبرد با رژیم صهیونیستی را داده‌اند.

11 تیرماه زمانی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را داده است. اما اجرای این رویای نتانیاهو چندان ساده نخواهد بود و روز به روز بر شمار کشورها و بازیگرانی که با این طرح مخالف هستند، افزوده می‌شود. بسیاری از مقامات صهیونیستی به این علت با طرح الحاق مخالف هستند که آن را عامل وقوع انتفاضه سوم در کرانه باختری می‌دانند و نسبت به تبعات آن برای امنیت اسرائیل بیمناک هستند. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز وعده مقاومت مسلحانه را برای مقابله با طرح الحاق داده‌اند. همه شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که بوی جنگ در سرزمین‌های اشغالی به مشام می‌رسد و چه بسا که نتانیاهو برای اجرای این طرح اشغالگرانه به جنگ نیز متوسل بشود، چرا که وی تا آبان ماه زمان دارد و شکست خوردن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌تواند تمام رویاهای نتانیاهو در مورد اشغال کرانه باختری را بر باد دهد.
هشدار حماس
در ادامه واکنش‌ها علیه طرح الحاق، «خلیل الحیه» معاون رئیس‌جنبش حماس در نوار غزه، در سخنانی تصریح کرد، زمان آن برای غزه فرا رسیده است که سلاح خود را برای پاسداری و حفاظت از مسئله فلسطین به کار گیریم، زیرا نمی‌توانیم شاهد از بین رفتن آن در زندگی خود باشیم. وی از ابومازن رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین، خواست برای برگزاری یک نشست ملی در بالاترین سطوح جهت مقابله با تصمیم اشغالگران، شتاب کند. الحیه تاکید کرد: سلاح ما مشروع و انگشتان ما روی ماشه است. تصمیم گیری در دستان ما است و در زمان مناسب برای پاسداری از مسئله فلسطین وارد عمل خواهیم شد؛ حتی اگر در این راه، جان خویش را نثار کنیم.
این اظهار نظر باعث شده تا بسیاری به این نتیجه برسند که احتمال شروع جنگ دور از ذهن نخواهد بود. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این مورد اعلام کرد، ارتش این رژیم طی روزهای اخیر اقداماتی را انجام داده که دلیل بر آمادگی‌های ویژه برای جبهه نوار غزه است. بر اساس این گزارش، «تساحی دبوش» خبرنگار رادیو ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید، این آمادگی‌ها به دلیل وضعیت امنیتی در جنوب (مرز با غزه)‌، تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی کرانه باختری، عدم پیشرفت در عملیات تبادل اسرا و وضعیت بد امنیتی در غزه صورت گرفته است. به گزارش فارس، وی تأکید کرد: تمام این احتمالات ممکن است به متشنج شدن وضعیت بیانجامد، به همین دلیل ارتش برای این موضوع آماده شده و می‌داند این آرامش فریب‌دهنده، تمام خواهد شد. وی در ادامه گفت: می‌توانیم بگوییم که آنچه در غزه رخ خواهد داد اگر به سطح درگیری نظامی برسد، شبیه درگیری‌های قبلی نخواهد بود و ما امیدواریم به این حد نرسد. روزنامه «هاآرتص» نیز در یادداشتی به قلم «چاک فرِیلیک» معاون پیشین مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، به بررسی عواقب و پیامدهای اجرای طرح تل‌آویو برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری پرداخته و تحلیل کرد که این امر می‌تواند جنگی تمام عیار را علیه این رژیم آغاز کند. این روزنامه ضمن اشاره به احتمال اقدام جداگانه کشورهای اروپایی علیه اسرائیل در صورت اجرای طرح اشغال، تاکید کرد، تل‌آویو به سمت طوفان کامل پیش می‌رود و متوقف کردن آن نیز به نتانیاهو بستگی دارد.
به دنبال این خبرها، طبق گزارش روزنامه «العربی الجدید»، تل‌آویو مدعی شده حماس و جهاد اسلامی در صورت اجرایی شدن طرح اشغال کرانه باختری، قصد هدف قرار‌دادن سکوهای گاز در سواحل «عسقلان» را دارند و به همین دلیل، خواستار میانجی‌گری مصر برای جلوگیری از این اقدام شده است.
اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا نیز که در ظاهر با الحاق کرانه باختری مخالفت می‌کند، از اسرائیل خواست طرح الحاق را متوقف کند. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تل‌آویو خواست از هرگونه اقدام یکجانبه در این باره خودداری کند. بورل ادعا کرد: موضع ما شفاف است، با اینکه اتفاق آراء در این موضوع دشوار است اما اکثریت قدرتمندی از کشورها هستند که به حمایت از راهکار دو دولتی مذاکره ‌شده بر مبنای مؤلفه‌های بین‌المللی ادامه می‌دهند و الحاق را مخالف قوانین بین‌المللی می‌دانند.
هشدار پادشاه اردن
«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، نیز پیامی از «عبدالله دوم» پادشاه این کشور به «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان انتقال داده و بر روابط عمیق «امان» و «رام الله» تأکید کرده است. الصفدی گفته که عبدالله دوم به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اعلام کرده که اگر کرانه باختری اشغالی شود، اردن نیز از ادامه اجرای معاهده صلح با رژیم صهیونیستی امتناع خواهد کرد. اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ صلح موسوم به وادی عربه را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی درخصوص روابط دو طرف تأکید شده است.
اختلافات در کابینه صهیونیستی
اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر طرح الحاق همچنان ادامه دارد و این بار «بنی گانتس» وزیر جنگ و یکی از نخست‌وزیران چرخشی کابینه، حمایت از این طرح را مشروط به تصویب بودجه پیشنهادی کنست دانست. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد گانتس در نشستی که روز پنجشنبه با مقامات وزارت جنگ رژیم اسرائیل داشت، تاکید کرده از اشغال مناطقی در کرانه باختری که جمعیت زیادی از فلسطینی‌ها ساکن آن هستند، حمایت نمی‌کند. بر این اساس، وی دلیل این تصمیم خود را، جلوگیری از به‌وجود آمدن اختلاف بیشتر با تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اردن عنوان کرده است. در واکنش، نتانیاهو در جلسات خصوصی با افراد کابینه خویش گفته است که سعی دارد طرح الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری را حتی با مخالفت «بنی گانتس» و حزب «آبی و سفید» اجرایی کند. به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، نتانیاهو در این نشست‌ها گفته است دیگر منتظر موافقت گانتس نمی‌ماند و طرح مذکور را برای تأیید نهایی به کابینه خواهد برد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به نزدیکان خود گفته است که اگر حزب آبی و سفید بتواند در مخالفت با اشغال کرانه باختری موفق شود، تردیدی درخصوص انحلال پارلمان و برگزاری دوباره انتخابات ندارد و قانون به وی چنین اجازه‌ای را می‌دهد که بدون موافقت «بنی گانتس»، پارلمان را منحل کند.
همچنین چند صد نفر از ساکنان تل‌آویو علیه طرح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری تظاهرات کردند.