kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
در نشست خبری ظریف و چاوش اوغلو عنوان شد

از سرگیری صادرات گازطبیعی ایران به ترکیه

وزیرخارجه کشورمان که به ترکیه سفر کرده در نشست خبری مشترک خود با وزیرخارجه ترکیه گفت با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد.





محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ترکیه در رأس هیئتی راهی این کشور شد. چنانکه گفته شده بود برنامه ظریف در این سفر گفت وگو با مقامات ترکیه پیرامون مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی خواهد بود. وزیر خارجه ایران پس از ترکیه راهی روسیه خواهد شد تا با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و به گفت‌وگو بپردازد.
این سفر در حالی انجام می‌شود که وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نشست سه کشور ترکیه، ایران و روسیه در مورد سوریه در سطح رؤسای جمهور، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد. این نشست قرار بود به میزبانی جمهوری اسلامی ایران پیش از پایان سال گذشته شمسی برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و عنوان شد که در صورتی شرایط کنونی ادامه یابد احتمال دارد نشست مزبور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.
به گزارش فارس، وی در بدو ورود به استانبول عنوان کرد: روابط دو کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف تنگاتنگ است اما نیاز به مشورت‌های مستمر دارد. به دلیل کرونا این مشورت‌ها در سطوح بالای دو کشور انجام نشده است، هر چند که رؤسای جمهوری و وزرا و مسئولان کمیسیون مشترک تلفنی گفت‌وگو کردند. ضروری دیدم سفری به ترکیه برای مسائل دوجانبه و گفت‌وگو درباره از سرگیری روابط اقتصادی و همکاری‌های انرژی و مسائل منطقه‌‌ای داشته باشم.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) در دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود با ابراز همبستگی و حمایت در مبارزه با ویروس کرونا و تبعات آن، در زمینه بررسی راه‌های جبران کاهش تجارت بین دو کشور طی چهار ماه گذشته به دلیل مقررات محدود‌کننده کرونا نیز با همتای خود به تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این دیدار بر ضرورت از سرگیری صادرات گاز و تعمیر و بازسازی‌ بخش آسیب دیده خط لوله گاز  تاکید کرد.
توافق برای برگزاری اجلاس سران آستانه به صورت مجازی در هفته‌های پیش رو و سپس برگزاری اجلاس حضوری در تهران در اولین فرصت ممکن،  مسائل سوریه ، یمن ، لیبی و مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در دو دور گفت‌وگوی انجام شده بود.
همسایگان در اولویت هستند
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در توئیتی درباره این سفر نوشت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با دوستم مولود چاووش اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) و دیگر مقامات ارشد این کشور در استانبول داشتم و تبادلات عمیق و تصمیمات مفیدی در راستای همکاری‌های دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.
ظریف بر ضرورت مشورت‌ها و رایزنی‌ها تأکید کرده و نوشته است: رایزنی‌های نزدیک حائز اهمیت است.
وی با‌اشاره به مقصد بعدی سفرش یعنی مسکو عنوان کرد: مقصد بعدی مسکو است.
وزیر خارجه همچنین عنوان کرد: همسایگان همیشه در اولویت ما هستند.
از سرگیری صادرات گاز
ظریف پس از دو دور گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک با‌اشاره به ویروس کرونا و ضمن ابراز همدردی با همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست دادند، از همراهی و دوستی دولت و ملت ترکیه قدردانی و عنوان کرد: کرونا نشان داد که همه دنیا به هم وابسته است و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات بین‌المللی باشد و نشان داد بزرگ‌ترین قدرت‌های ظاهری در برابر یک ویروس ناتوان هستند و نمی‌توانند با آن برخورد کنند و این تصور که برخی می‌توانند دنیا را اداره کنند تصور غلطی است و از زمان آن بسیار گذشته است. آمریکا متاسفانه سابقه بسیار بدی از خود گذاشت هم در تحولات داخلی خود و هم در پاندمی کرونا که تحریم‌هایش را علیه ایران با شدت هر چه بیشتر و با هدف ضربه زدن به ایران ادامه داد. از برادران و خواهران در ترکیه ممنون هستیم که در برابر تحریم‌های یکجانبه ایستادگی و مقابله کردند.
وی افزود: خوشحالم و سپاسگزارم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود. درباره تعرفه‌های تجاری دوجانبه و مسائل مختلف همکاری‌های اقتصادی صحبت کردیم. انشاءالله با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.
وزیر خارجه بیان کرد: در مسائل منطقه‌ای همکاری‌های بسیار خوبی در روند آستانه درباره سوریه داشتیم و این همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم.
ظریف همچنین گفت: درباره یمن و ضرورت پایان دادن به وضعیت اسفبار مردم یمن و پایان دادن به جنگ در یمن که ایران و ترکیه از همان را‌ه‌های آغازین جنگ و از آوریل ۲۰۱۴  طرفدار راه‌حل صریح غیرخشونت‌آمیز برای یمن بودند و ما و ترکیه پیگیر یک راه‌حل صلح‌آمیز بودیم کماکان همکاری می‌کنیم. در لیبی ضرورت احترام به حاکمیت لیبی و رعایت مقررات را بحث کردیم. دو کشور دیدگاه‌های مشترکی درباره لیبی دارند و امیدواریم رنج مردم لیبی هر چه سریعتر پایان یابد و دولت مورد قبول جامعه بین‌المللی در لیبی از حمایت همگان برخوردار شود.