kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷

اعتصاب هم به اعتراض‌ها اضافه شد/کارگران آمریکایی 19 ژوئن دست از کار می‌کشند

در حالی که اعتراضات سراسری در آمریکا علیه کشتار سیاهان سه هفته‌ای می‌شود که شبانه‌روز ادامه دارد، جنبش«جان سیاهان اهمیت دارد» برای فشار بیشتر به سیستم حاکم بر این کشور اعتصاب سراسری کارگری را برای 19 ژوئن (30) خرداد برنامه‌ریزی کرده است. سازمان دهندگان این اعتصاب از همه کارگران آمریکا در 50 ایالت این کشور خواسته‌اند به نشانه همبستگی با سیاهان در این روز دست از کار بکشند.


سرویس خارجی-

زخم کهنه نژادپرستی این روزها در آمریکا دوباره سر باز کرده و مردم در سراسر آمریکا هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و خواهان پایان نژادپرستی سیستمیک در این کشور می‌شوند. هرچند به گفته ناظران، نژادپرستی چنان با تار و پود نظام سیاسی و قضایی آمریکا عجین شده که بعید است به این زودی‌ها سیاهان آمریکا طعم شیرین عدالت را بچشند.
فارین پالیسی:
اشتباه نکنید اینجا کنگو نیست
فارین پالیسی درباره این روزهای آمریکا نوشته: «جهانیان هم اکنون شاهد سوختن، تباهی و نژادپرستی نهادینه در آمریکا و به عبارتی پایان تاریخ مصرف دموکراسی آمریکایی هستند. دموکراسی آمریکا مرده است. چشم‌انداز پیش رو را تصور کنید: یک کشور درحال سوختن است. جوامع اقلیت و متحدان آنها به منظور اعتراض به نقض حقوق بشر و نابرابری راهی شهر‌های اصلی شده‌اند. این رئیس‌جمهور یک عوام فریب تفرقه‌انداز است که در تلاشی بدبینانه برای تقویت حمایت رو به زوالش علنا از خشونت علیه منتقدانش حمایت می‌کند. رسانه‌ها که زمانی نهادی مورد احترام بودند در آتش واقعی و خطر بازداشت و حمله گیرافتاده‌اند. پلیس دیگر به عنوان ضامنان حاکمیت قانون مورد احترام نیست بلکه در عوض تهدیدی علیه امنیت عمومی تلقی می‌شود. ستون‌های دود در پایتخت دیده می‌شود؛ ساختمان‌های دولتی و مناطق اطراف آن با دیوارنوشته‌های ساختارشکنانه پُر شده‌اند و مقر‌های پلیس نیز در آتش می‌سوزند؛ مغازه‌ها مورد حمله واقع شده، صدای آژیر آمبولانس و ماشین پلیس شنیده می‌شود و هلی‌کوپتر‌ها بر فراز شهر به پرواز درآمده‌اند و منع رفت و آمد در کل شهر اعمال شده است. این دقیقا همان کشوری است که آمریکا مرتبا میلیون‌ها دلار در آن برای ترویج دموکراسی سرمایه‌گذاری می‌کند. اما امروز، ما درباره جمهوری دموکراتیک کنگو یا فیلیپین یا ونزوئلا صحبت نمی‌کنیم. این خود آمریکاست».
با ادامه این وضع، طرفداران جنبش«جان سیاهان اهمیت دارد» هم تصمیم گرفته‌اند همزمان با اعتراض‌ها فشارها بر سیستم نژادپرست حاکم بر آمریکا را با برگزاری یک «اعتصاب سراسری کارگری» بیشتر کنند. پایگاه اینترنتی نیوزویک در گزارشی در این زمینه نوشته: «پیش‌بینی می‌شود روز ۱۹ ژوئن (30 خرداد) که در آمریکا روز آزادی شناخته می‌شود و تعطیلاتی است که در آن پایان برده داری در این کشور جشن گرفته می‌شود صحنه برپایی اعتراضات گسترده و اعتصاب باشد. سازمان دهنگان این اعتصاب با استفاده از یک هشتگ از همه کارگران خواسته‌اند در این روز به منظور اعلام همبستگی علیه رفتار‌های بی‌رحمانه پلیس و نژادپرستی اعتصاب کنند. در این هشتگ از همه خواسته شده صرفنظر از نژاد خود در این اعتصاب شرکت کنند. در یکی از بزرگترین اعتصاب‌ها در روز ۱۹ ژوئن که با حمایت اتحادیه «لانگ شور و ویرهاوس» برگزار می‌شود، کارگران به مدت هشت ساعت در همه ۲۹ بندر واقع در امتداد سواحل غربی آمریکا دست از کار خواهند کشید. این اعتراض ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی آغاز و در اعلام همبستگی با اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید برگزار می‌شود. همانند اعتصاب‌های جنبش موسوم به جان سیاه پوستان مهم است، این اعتصاب محدود به کارگران سیاه پوست نمی‌شود».
 پایگاه اینترنتی اتحادیه «لانگ شور و ویرهاوس» نیز اعلام کرده مبارزه علیه نژادپرستی قرن‌هاست که ادامه دارد و اکنون زمان آن است که اتحادیه کارگری نیز به این مبارزات بپیوندند.
ادامه اعتراض‌ها
 همزمان با فراخوان برای اعتصاب سراسری اعتراضات نیز همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه نیز دهها هزار نفر در شهرهای نیویورک، آتلانتا‌، فیلادلفیا و لس آنجلس به خیابانها ریختند و علیه کشتار سیاهان به دست پلیس آمریکا تظاهرات کردند. تصاویر منتشر شده در منابع آمریکایی نشان می‌دهد که در منطقه بروکلین در نیویورک دهها هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند. اعتراضات در نیویورک در حالی انجام می‌شود که «اندرو کومو» فرماندار نیویورک تهدید کرده که  در صورت ادامه نقض محدودیت‌های ضد کرونا ممکن است برخی از مناطق این شهر را دوباره قرنطینه کند. وی همچنین از معترضان به نژادپرستی خواسته سریعا تست کرونا بدهند. در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا نیز که روز شنبه در اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه پوست دیگر شاهد اعترضات گسترده و خشونت پلیس علیه معترضان بود، روز یک شنبه هزاران نفر در خیابان‌ها حضور یافتند و به رفتارهای سرکوبگرانه و نژادپرستانه پلیس آمریکا اعتراض کردند.  شبکه سی ان ان گزارش داده در جریان اعتراضات آتلانتا حداقل ۳۶ نفر بازداشت شده‌اند. شبکه سی بی‌اس نیز گزارش داده صدها نفر در فیلادلفیا با دست داشتن نوشته‌هایی که روی آن اسامی سیاه پوستانی که به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند خواستار پایان دادن به رویکرد نژادپرستانه در این کشور شدند. معترضان همچنین روی خیابان با خط درشت نوشته‌اند «همین حالا به نژادپرستی پایان دهید». در واشنگتن نیز هزاران نفر از معترضان به یک تظاهرات نمادین در نزدیکی کاخ سفید پیوستند. بر اساس این گزارش، تظاهرات اعتراض‌آمیز روز یکشنبه از موزه ملی تاریخ آمریکا -آفریقا آغاز شد و در نزدیکی کاخ سفید به پایان رسید. معترضان همچنین از ترامپ هنگام بازگشت از جشن تولد ۷۴ سالگی‌اش در محل باشگاه گلفش در نیوجرسی با شعارهای ضدنژادپرستی استقبال کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا کمی بعد از حضور در این باشگاه گلف در زمان تولد هفتاد و چهار سالگی خود، به کاخ سفید بازگشت تا در اظهاراتی مدعی شود «چپ رادیکال» شهر سیاتل آمریکا را «تصرف» کرده است. معترضان با هوا فرستادن بالن‌های «بی بی‌ترامپ» در روز تولد او به اعتراضات خود در مقابل کاخ سفید ادامه دادند. معترضان در پورتلند نیز مجسمه «توماس جفرسون» سومین رئیس‌جمهورو «پدر بیانیه استقلال» آمریکا را پس از نوشتن عبارت «برده‌دار» بر پایه آن، سرنگون کردند.
شانس پیروزی ترامپ کمتر از 20 درصد
با اوج گرفتن اعتراضات شبکه آمریکایی سی ان ان نیز در گزارشی تحلیلی و با توجه به میزان رضایت از رئیس‌جمهور آمریکا در ماه کنونی میلادی و مقایسه آن با 13 رئیس‌جمهور پیشین این کشور که برای دور دوم وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند، شانس انتخاب دوباره وی را «بسیار پایین» دانست. نظرسنجی ملی «گالوپ» که به تازگی انجام شد، نشان داد تنها ۳۹ درصد مردم آمریکا از عملکرد «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور رضایت دارند. این در حالی است که ۵۷ درصد از عملکرد وی ابراز نارضایتی کرده‌اند.«نِیت سیلور»، آماردان و سردبیر بلاگ «فایو ترتی‌ایت» تخمین می‌زند رئیس‌جمهوری که میزان رضایت از وی در ماه ژوئن(ماه کنونی) ۴۰ درصد است، تنها ۲۰ درصد شانس پیروزی در انتخابات پیش‌رو را دارد.
دفاع جانسون از چرچیل
«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس اما در بحبوحه مناقشه کنونی بر سر جمع‌آوری مجسمه چهره‌های تاریخی نژادپرست در این کشور تاکید کرد، انگلیس نمی‌تواند چشم‌انداز فرهنگی و تاریخ پیچیده خود را «فوتوشاپ» کند چون این کار تحریف گذشته محسوب می‌شود. نخست‌وزیر انگلیس در دیلی تلگراف نوشت: «اگر ما پاک‌سازی سوابق و حذف تصاویر همه افراد، جز آن‌هایی که رویکردهایشان با ما سازگار است آغاز کنیم، در واقع گرفتار یک دروغ بزرگ و تحریف تاریخ خودمان شده‌ایم». جانسون همچنین با دفاع از وینستون چرچیل گفت: «پوچ و ناگوار است که یادبود نخست‌وزیر پیشین ما در معرض تهدید قرار بگیرد. او قهرمان بود و انتظار دارم در بیان اینکه تا آخرین نفس با هرگونه تلاش برای جابجایی مجسمه او از میدان پارلمان مخالفت می‌کنم، تنها نمانم. روکش حفاظتی از او هم هر چه زودتر برداشته شود، بهتر است». در آمریکا و اروپا تندیس‌های شخصیت‌هایی که به طرفداری از نژادپرستی متهم هستند، پایین کشیده می‌شوند.