kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵

تهدید اسماعیل هنیه به استفاده سلاح مقاومت علیه الحاق کرانه باختری

رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه فلسطین اکنون در مرحله سختی به سر می‌برد، تاکید کردکه مقاومت مسلحانه باید در اولویت فلسطینیان جهت مقابله با طرح الحاق کرانه باختری قرار گیرد.

طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی باعث شده تا اتحاد گروه‌های داخلی فلسطین بسیار بیشتر از قبل شود و مقاومت مسلحانه همه‌جانبه با اسرائیل بیش از هرزمانی در دسترس باشد. «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، با اشاره به شرایط کنونی در فلسطین، گفت که فلسطینی‌ها مرحله خطرناک‌تری پیش روی خود دارند. هنیه که روز شنبه در «گردهمایی علمای امت برای یاری قدس» به صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی می‌کرد، از علمای جهان اسلام خواست برای حمایت از آرمان فلسطین در این مرحله سخت و همچنین برای مقابله با اشغالگران، تشکیلات هماهنگی ایجاد کنند.
او گفت که جنبش حماس برای مقابله با خطرات بی‌سابقه‌ای که قدس و آرمان فلسطین را هدف قرار‌داده، چهار اولویت راهبردی وضع کرده است که عبارتند از بازیابی وحدت ملی، بازیابی اولویت‌های گروه‌های فلسطینی بر اصول مسالمت‌آمیز در همه زمینه، مقاومت فراگیر که در مقدمه آن مقاومت مسلحانه جای دارد و تقویت هماهنگی و مشاوره و تکامل با عمق عربی و اسلامی.
رئیس‌دفتر سیاسی حماس ضمن درخواست از مسلمانان برای حمایت از این اولویت‌ها، در‌باره معامله قرن و توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها علیه فلسطین هشدار داد و گفت که این توطئه‌ها نه تنها فلسطین، بلکه همه منطقه و امت اسلامی را هدف قرار‌داده است. او گفت که رژیم صهیونیستی به رغم همه توان و برتری نظامی و امنیتی و حمایت آمریکا از این رژیم، در تنگنای تاریخی به سر می‌برد و تا زمانی که مسلمانان حضور این رژیم در اراضی فلسطین را غیرقانونی بدانند، اشغالگر و دزد است و نمی‌تواند بر روی این اراضی حضور داشته باشد. به گزارش خبرگزاری صفا، هنیه گفت که حماس و فلسطینی‌ها هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهند شناخت و این رژیم در خاک فلسطین آینده‌ای نخواهد داشت.
غزه آماده انفجار
از سوی دیگر، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال انفجار اوضاع در نوار غزه درپی الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار دادند. منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی هشدار دادند که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی تلاش‌ها برای حل و فصل اختلافات با جنبش مقاومت اسلامی حماس را از بین برده و باعث تشدید اوضاع امنیتی در نوار غزه خواهد شد. این منابع گفتند، احتمال انفجار اوضاع در نوار غزه بیشتر از کرانه باختری است. به همین منظور کارشناسان ارتش اسرائیل بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم را در جریان گزارش‌های خود مبنی بر خطر انفجار اوضاع در نوار غزه، شلیک موشک و ازسرگیری درگیری‌ها در کنار دیوار حائل قرار‌دادند.
در همین حال، منابعی در دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نسبت به فعالیت‌های حماس و جنبش جهاد اسلامی هشدار دادند و تأکید کردند که نیروهای جهاد اسلامی در پاسخ به الحاق، عملیات‌هایی را علیه اهداف اسرائیلی انجام خواهند داد. سایت عبری زبان «واللا» نیز در این باره گزارش داد که فرماندهان امنیتی مختلف اسرائیل سه هفته قبل نشستی را برگزار کردند و با بررسی مسئله مسلح بودن حماس تأکید کردند که حماس همچنان به حفر تونل در نوار غزه ادامه می‌دهد تا در صورت یورش ارتش اسرائیل از آنها استفاده کند. این سایت همچنین نوشت که فرمانده منطقه جنوب در ارتش اسرائیل درحال آماده ‌سازی آموزش و هماهنگی با دیگر بازوهای امنیتی این رژیم برای مقابله با هرگونه تشدید احتمالی است.