kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
گزارش خبری کیهان

استفاده ابزاری آمریکا از مذاکره برای ماندن در عراق

موضع‌گیری آمریکایی‌ها در نخستین جلسه مذاکرات با عراق و اظهاراتی که مقامات کاخ سفید پس از آن بر زبان آورده‌اند، به همگان نشان داد که قصد واشنگتن از گفت و گو با بغداد، برای ماندن در عراق و یا خرید زمان است.





همان طور که پیش بینی می شد، علی رغم حسن نیت دولت عراق برای مذاکره با آمریکا، طرف‌های آمریکایی این حسن نیت را از خود نشان نداده‌اند و این مطلب را هم از برونداد مذاکره که تسنیم به نقل از خبرگزاری عراق(واع) آن را گزارش کرد، می‌توان دریافت و هم از اظهاراتی که آمریکایی ها پس از مذاکره بر زبان آورده‌اند، می‌توان فهمید. در برونداد مذاکره آمده است که طرفین بر شراکت امنیتی  و پیشرفت‌هایی که در مبارزه با داعش داشته‌اند، تاکید کرده‌اند و آمریکا نیزدر طول ماه‌های آینده، از شمار نیروهایش در عراق می‌کاهد.
این نوع گفتمان در حالی به عنوان خروجی مذاکرات ویدئو کنفرانسی طرفین، در اختیار رسانه ها
قرار گرفته است که عراقی ها پیشاپیش در مورد آن هشدار داده بودند. آنها می‌دانند که تکرار اصطلاحاتی چون «تهدید داعش»، به معنای ماندن آمریکا در عراق است.
دیروز نیز اظهارات یک مقام کاخ سفید بر طرح آمریکا برای ماندن و استفاده ابزاری صرف از مذاکراتش با بغداد، مهر تایید زد.
 به گزارش خبرگزاری فارس، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ارتباط با گفت‌و‌گوی راهبردی میان این کشور و عراق گفت، آمریکا در صورتی که عراقی‌ها بخواهند، نیروهایش را در این کشور نگه می‌دارد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مردم، و پارلمان عراق خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند.
گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از روز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شده است. طبق اخبار منتشر شده، قرار است در این گفت‌و‌گوها، روابط دو جانبه عراق و آمریکا باز ترسیم شود.
اظهارات سخنگو
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با نادیده گرفتن حمایت‌های علنی و مخفیانه نیروهای آمریکایی از عناصر داعش،  ادعا کرد:‌ «وظیفه ما ریشه‌کن کردن کامل داعش است. ما یک دست‌آورد فوق‌العاده داشتیم؛ این دست‌آورد از بین بردن خلافت سازمان داعش طی چند سال گذشته بود»!
وی همچنین گفت که روابط آمریکا با عراق، بایستی وارد «مرحله جدیدی» شود. او مدعی شد که  عراق وارد مرحله‌ پیچیده‌ای شده و دموکراسی در این کشور نیز در حال پیچیده‌تر شدن است. استفاده از این مفاهیم برای عراق، کاملا گمراه کننده است، زیرا به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر، شرایط آمریکا در عراق پیچیده است و اگر مشکلاتی برای عراقی‌ها وجود دارد، به خاطر حضور نیروهای آمریکایی است.
اورتاگوراس در پایان ادعا کرد: «تا وقتی که مردم و دولت عراق از ما می‌خواهند در این کشور باشیم، در آنجا خواهیم ماند»!
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان حشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا، پارلمان عراق 15 دی سال گذشته، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرده است.
اظهارات یک مسئول برجسته عراقی
به گزارش خبرگزاری فارس، یک مسئول برجسته عراق گفت که آمریکایی‌ها در جلسه نخست مذاکرات، بیشتر به دنبال خرید زمان بوده‌اند.
این مسئول عراق که به نام او اشاره‌ای نشده است، در مصاحبه با وبگاه «العربی‌الجدید» افزود که بیانیه مشترک پایانی به منزله حل‌وفصل سیاسی بود و چیز جدیدی نداشت، اما ممکن است گروه‌های سیاسی مخالف حضور آمریکا در عراق را تا حدودی راضی و ساکت کند.
وی تصریح کرد که «به نظر می‌رسید آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال خرید زمان در عراق هستند تا اینکه به دنبال تحقق اهداف فوری باشند».  
از سوی دیگر، «مختار الموسوی» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق، گفت که بایستی پایان دادن به حضور آمریکا در عراق بر اساس مصوبه پارلمان عراق سریعا حل‌وفصل شود و نباید این قضیه تا پایان گفت‌وگوها به تعویق بیفتد.
سوء استفاده تازه آمریکا
«ولید السهلانی» سخنگوی فراکسیون پارلمانی بدر گفت که هیأت مذاکره‌کننده عراق بایستی به ماهیت مشکلات داخلی عراق در طول حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در این کشور اشراف کامل داشته باشد.
السهلانی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که آمریکا با سوء استفاده از شرایط امنیتی عراق و بدون موافقت پارلمان، تعداد نظامیانش در داخل خاک عراق را افزایش داده است.