kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
یزدانی، کارشناس فرهنگ:

سریال‌های شبکه خانگی سطح فکر مردم را پایین می‌برند(اخبار ادبی و هنری)

یک فعال رسانه‌ای معتقد است: سریال‌های شبکه نمایش خانگی تلاش دارند تا مخاطب را در نازل‌ترین سطح فکر قرار دهند؛ ذائقه سازی این سریال‌ها در جهت سرمایه‌داری است.




صادق یزدانی، کارشناس فرهنگ و رسانه در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر با دیالوگ‌های نخ‌نما و سطحی، قصه‌های عاشقانه کلیشه‌ای و در بدیع‌ترین حالت، آمیخته با چاشنی انتقام و خیانت که در فیلم‌فارسی‌ها هم به وفور یافت می‌شد مخاطب را در نازل‌ترین سطح فکر نگه می‌دارند و سرمستی او را با قیافه‌ها و ژست‌های فریبنده تأمین می‌کند.
وی افزود: این سریال‌ها با رویکرد سرمایه‌داری تولید می‌شوند تا فیلم و سریال در کنار چیپس و پفک در فروشگاه‌ها یا صفحات مجازی عرضه شوند و هدفی جز «ذائقه‌سازی» برای مخاطب نگون‌بخت خود ندارد. مخاطبی که برای سرگرمی در اوقات فراغتش با پرداخت هزینه‌ای، فیلم و سریالی را می‌خرد و دانلود می‌کند ولی در پایان، خرید فلان مدل و برند لباس و تزئینات منزل را هدف‌گیری می‌کند. به همه اینها تأثیر مخرب این قبح‌شکنی‌ها در قشر خردسال و نوجوان را اضافه کنید.
این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: پوشش نامناسب، تجمل‌گرایی، حرکات غیراخلاقی، موسیقی‌های بی‌اصالت و حرام و دیالوگ‌های پر از کلمات رکیک و پرکنایه و البته سرشار از رذائل اخلاقی دروغ و غیبت و تمسخر و... در این سریال‌ها به وفور دیده می‌شود اما از سوی وزارت ارشاد مورد بازبینی و تغییر قرار نمی‌گیرد.
یزدانی در پایان تأکید کرد: وضعیت نامناسب نظارت و تولیدات محتوایی در حوزه سریال‌های خانگی به این بحران فرهنگی دامن زده و آن را تبدیل به معضلی تازه برای فرهنگ کشور کرده است. معضلی که راهش را باید در تغییر سیاست‌های کلان وزارت ارشاد جست.
گفتنی است، روزنامه کیهان به زودی در سلسله مطالب و گزارش‌هایی به ابعاد مختلف سریال‌های شبکه نمایش خانگی و به ویژه میزان و چرائی سرمایه‌گذاری افراد و خاصه عناصر مسئله‌دار در شبکه نمایش خانگی، خواهد پرداخت.