kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷

انقلابیون یمن شهر «مدغل» در شرق صنعا را از دشمن پس گرفتند

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در سایه تشدید حملات هوایی و همزمان حملات کشتی‌های جنگی سعودی توانستند شهر «مدغل» در شرق صنعا را آزاد کنند.



ائتلاف سعودی روز دوشنبه دست به حملات دریایی و هوایی گسترده‌ای به مناطق مختلف یمن زد که در سه ماهه گذشته بی‌سابقه بوده است. به نوشته پایگاه العربی الجدید، استان‌های شمالی یمن که در کنترل دولت نجات ملی (مستقر در صنعا) است، از ماه می‌گذشته(اردیبهشت) که آتش‌بس ادعایی سعودی‌ها پایان یافته، شاهد افزایش درگیری‌ها بود که این پدیده امیدها برای پایان جنگی که بیش از پنج سال از آغاز آن می‌گذرد را کاهش داده است. به گفته منابع نظامی در یمن، جنگنده‌های سعودی بیش از هر منطقه‌ای استان مأرب را با هدف ممانعت از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن در شهرستان «مدغل» و «صرواح» بمباران کردند؛ با این حال نیروهای انصارالله و ارتش یمن توانستند بر شهرستان «مدغل» در مأرب مسلط شوند؛ هرچند این موفقیت هنوز به طور رسمی از سوی «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام نشده است.
به گفته ارتش یمن، ائتلاف سعودی روز دوشنبه 40 بار شهرستان‌‌های مجزر و صرواح را بمباران کرد. شهرستان‌های «عبس» و «حرض» در استان «حجه» نیز پنج بار هدف حملات هوایی سعودی‌ها قرار گرفت. جنگنده‌های سعودی همچنین سه بار مناطق شرقی شهر «نجران» در خاک عربستان و چهار مرتبه نیز استان‌های صعده و الجوف را بمباران کردند. به گفته منابع یمنی، علاوه‌بر حملات هوایی، کشتی‌های جنگی سعودی در دریای سرخ نیز مناطقی در شهرستان «عبس» در استان «حجه» را گلوله‌باران کردند. دولت مستعفی «منصور‌هادی» مدعی است که ارتش یمن، سکوی پرتاب موشک‌های بالستیک خود را در میان باغات منطقه «الجر» در شهرستان «عبس» مستقر کرده است که این ادعا تا کنون عامل ده‌ها حمله هوایی و دریایی به این منطقه شده است.
درگیری‌ها در جنوب یمن
از سوی دیگر جنوب یمن نیز همچنان عرصه رقابت و درگیری میان عناصر وفادار به امارات با دولت مستعفی منصور‌هادی است. شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی روز یکشنبه توانستند کنترل شهر «جعار» در استان «أبین» را برای ساعاتی به دست گرفته و عناصر «کمربند امنیتی» (وابسته به شورای انتقالی جنوب) را به عقب برانند؛ اما با تشدید درگیری‌ها مجبور به خروج از شهر شدند. دوشنبه شب نیز دولت مستعفی به کشته شدن یکی از فرماندهان گارد ریاستی در استان ابین اذعان کرد. درگیری میان دو طرف از تابستان سال گذشته آغاز شده و علیرغم توافق صورت گرفته در ریاض در ۱۴ آبان ماه سال گذشته، اما این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. شورای انتقالی جنوب مدعی حاکمیت بر استان‌های جنوبی یمن است و حمایت کامل امارات را با خود به همراه دارد.