kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱

حضور شرکت صهیونیستی در پروژه «نئوم» بن سلمان

یک حساب توئیتری وابسته به سفارت دولت سعودی در آمریکا از حضور یک شرکت امنیتی صهیونیستی در پروژه «نئوم» خبر داد. این خبر جنجال گسترده‌ای در میان مردم برخی کشورهای عربی به راه‌انداخته است.



عربستان در چند سال اخیر روابط خود را با رژیم صهیونیستی بسیار گسترش داده و روند عادی ‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با شیوخ نفتی حاشیه خلیج‌فارس سرعت گرفته است. امارت و بحرین در این مسیر پیشگام بوده و مقامات صهیونیستی به این دو کشور رفت و آمد نیز دارند. در عربستان نیز به تدریج شرکت‌ها و تجار صهیونیستی در حال ارتباط برقرار کردن با مقامات عربستان هستند. در این راستا صفحه «العربیه الان» در توئیتر که عمدتا اقدام به نشر اخبار سفارت سعودی در آمریکا می‌کند، از حضور شرکت معروف صهیونیستی «چک پوینت» در پروژه «نئوم» در شمال شرق عربستان پرده برداشت.
به نوشته پایگاه عربی۲۱، مرکز این شرکت که در بخش امنیت سایبری فعالیت دارد، در تل‌آویو است و برای تعدادی از کشورها خدمات امنیتی ارائه می‌دهد. پس از انتشار این خبر، جنجال بسیاری در میان کاربران عربستانی به وجود آمد و حساب کاربری مذکور، ساعاتی بعد مجبور به حذف توئیت خود شد و «سعود کایلی» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی سفارت ریاض در واشنگتن نیز مدعی شد که این صفحه توئیتری، دیگر از سوی سفارت مدیریت نمی‌شود. با وجود تکذیب این خبر از سوی سفارت سعودی، اما کاربران عربستان با دیده تردید به این تکذیبه نگریستند و بسیاری نوشتند که احتمال درستی خبر بسیار بالاست. عبدالله صوالحه مدیر مرکز پژوهش‌های اسرائیل-اردن گفته است که در این پروژه از پول و سرمایه عربستان و کشورهای عربی، تکنولوژی رژیم صهیونیستی و نیروی کار اردن و مصر استفاده می‌شود.
«نئوم» طرحی خیالی! برای ساخت یک ابرشهر در منطقه «طائف» در شمال غرب عربستان است که قرار است فاز اول آن تا سال ۲۰۲۵ افتتاح شود. شهری که گفته می‌شود
۲۶ هزار و۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت؛ یعنی ۳۳ برابر شهر نیویورک و سه برابر کشور قطر. اما رسانه‌های غربی این شهر را صرفا یک رویا از سوی بن سلمان ولیعهد سعودی می‌دانند که با واقعیت‌ها و توانایی‌های ریاض همخوانی ندارد.