kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته

کنترل اوضاع در آمریکا از دست مقامات این کشور خارج شده است

اعتراضات علیه وحشیگری پلیس نژادپرست آمریکا در شهرهای مختلف این کشور و پایتخت‌های جهان همچنان ادامه دارد. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که 80 درصد مردم آمریکا اوضاع کشورشان را خارج از کنترل می‌دانند و نسبت به آینده آمریکا ناامید هستند.

در شرایطی که اعتراضات مردم شهرهای بزرگ و پرجمعیت آمریکا ادامه دارد، آمارهای روزنامه «یواس‌ای تودی»
 نشان می‌دهد تظاهرات اعتراض‌آمیز همه ایالت‌ها و از جمله شهرهای کوچک این کشور را نیز دربرگرفته است. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که مردم آمریکا نسبت به آینده کشور و خروج آمریکا از بحران‌های کنونی بسیار ناامید هستند. نظرسنجی جدید دو رسانه معتبر آمریکایی
«ان بی‌سی نیوز» و «وال استریت ژورنال» نشان می‌دهد که 80 درصد شهروندان آمریکایی (8 نفر از 10 نفر) اوضاع را خارج از کنترل می‌دانند و اکثر آنها نگران شیوع ویروس کرونا بوده و درخصوص بازگشت وضعیت اقتصادی به حالت قبلی نیز نا امید هستند. شهروندان آمریکایی همچنین، امید ندارند که «دونالد ترامپ» بتواند دوباره کشور را متحد کند. در زمینه قتل «جورج فلوید» نیز 59 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که با مرگ فلوید و عملکرد پلیس در این زمینه، بر مشکلات شان افزوده شده است.در نظرسنجی موسسه « ماریست» نیز در مجموع، ۸۰ درصد گفته‌اند ترامپ اغلب باعث افزایش تنش‌های نژادی می‌شود. این 80 درصد شامل ۹۲ درصد دموکرات‌ها، ۷۳ درصد مستقل‌ها و ۸۸ درصد آفریقایی-آمریکایی‌ها و ۶۳ درصد سفیدپوستان می‌شود.
ادامه اعتراضات
اعتراضات سراسری مردم آمریکا علیه وحشیگری، نژادپرستی و خشونت پلیس، دیروز در سیزدهمین روز این اعتراضات نیز ادامه یافت. در «سیاتل» ایالت واشنگتن این اعتراضات به خشونت کشیده شد و یک مرد با خودرو به سمت موانع نیروهای پلیس حمله و سپس شروع به تیراندازی کرد و یک نفر نیز زخمی شد. به دنبال وقوع این حادثه، کاربران با انتشار کلیپی از این حادثه، گزارش کردند که مردی با خودرو به سمت اعتراضات «زندگی و جان سیاهپوستان اهمیت دارد» در سیاتل حمله کرد و قبل از آنکه فرار کند، از پنجره خودرو به سمت یک نفر نیز تیراندازی کرد». کادر درمانی میسوری هم به نشانه همبستگی با مردم معترض آمریکا به قتل جورج فلوید، مقابل بیمارستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. دیروز در منطقه «هالیوود» شهر لس آنجلس نیز ده‌ها هزار نفر در اعتراض علیه تبعیض نژادی، به خیابان‌ها ریختند. از شهر مینیاپولیس نیز خبر می‌رسد که اداره پلیس این شهر که جورج فلوید توسط مامور این اداره کشته شد، قرار است تعطیل شود.«لیزا بِندر» رئیس‌شورای شهر، در این رابطه به «سی ان ان» گفت:  ما متعهد به انحلال پلیس و باز‌سازی جامعه خود با یک مدل جدید برای تامین امنیت عمومی هستیم، که بتواند به طور واقعی جامعه ما را امن نگه دارد».پیش از این «جرمایا اِلیسون» عضو دیگر شورای شهر مینیاپولیس در صفحه توئیتر خود نوشته بود که قرار است با انحلال اداره پلیس این شهر، اصلاحاتی در برخی وظایف و عملکردهای نهاد امنیتی مینیاپولیس انجام شود.پیشتر شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» با توجه به گزارش‌هایی که از پلیس شهر مینیاپولیس به دست آورده، گزارش داده بود پلیس مینیاپولیس سابقه بیهوش کردن افراد را داشته و از پنج سال گذشته ۴۴ بار افراد مختلف را با فشار بر گردن آنها، بیهوش کرده است. شهردار دموکرات نیویورک نیز اعلام کرد، در پی درگذشت جورج فلوید، بودجه اختصاص یافته به اداره پلیس این شهر به عنوان بخشی از مطالبات فزاینده اصلاحات کاهش خواهد یافت. اعتراضات در واشنگتن دی سی
پایتخت نیز‌، علیرغم دستور رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر عقب‌نشینی نیرو‌های ذخیره نظامی گارد ملی از شهر، ادامه یافت.گروه‌های معترض در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند اعتراضات خود را به صورت مسالمت‌آمیز و با آرامش بیشتری برگزار می‌کنند. روز یکشنبه منابع آمریکایی با انتشار یک ویدئو گزارش دادند که «میت رامنی» سناتور جمهوری خواه، در تظاهرات هزاران نفری مردم پایتخت آمریکا شرکت کرده است المیادین نیز گزارش داد، در تظاهرات واشنگتن برخی از معترضان علیه خشونت پلیس آمریکا، با به دست گرفتن پرچم فلسطین، اقدامات نژادپرستانه و تروریستی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین را محکوم کردند.
انتقاد شدید کلینتون از ترامپ
همزمان با گسترش اعتراض‌های خیابانی علیه نژادپرستی، انتقادها از ترامپ نیز به شدت بالا گرفته است؛ دیروز «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا، در اظهاراتی عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین واکنش او به قتل بی‌رحمانه جورج فلوید را به باد انتقاد گرفت.کلینتون در مصاحبه‌ با روزنامه «لس آنجلس تایمز»
 درخصوص  دستور ترامپ به سرکوب اعتراضات ضد نژادپرستی مردم آمریکا گفت: «او حتی‌اندکی حس هم‌دردی در وجودش نیست که بتواند به آن تظاهر کند و طوری نشان دهد که از این بابت نگران است. رجوع به خشونت‌طلبی، تهدید و علاقه به دوربین، تاکتیک‌های حقیقی او هستند که نیاز وی به سلطه‌گرایی و جلب توجه را تأمین می‌کند». وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به ژست‌های عکاسی ترامپ در مجاورت کلیسای «سنت جان» واشنگتن و استفاده مأموران از گاز اشک‌آور برای باز کردن راه عبور او از میان معترضان گفت: «این کار از درک من فراتر بود. هرگز چنین چیزی ندیده بودم، او هیچ شرمی ندارد. این‌که چرا هر انسانی با قلبی در حال تپیدن و فکری سالم ممکن است همچنان از او حمایت کند، یک معما است». همزمان با کلینتون اوباما نیز در سخنانی، تاکید کرد: « اعتراضات سراسری این کشور که به دنبال مرگ اخیر زنان و مردان سیاه پوست، از جمله جورج فلوید، به راه افتاده، ناشی از دهه‌ها‌اندوه و سرخوردگی از برخورد نابرابر و ناکامی در اجرای قوانین پلیس است».
ادامه اعتراضات جهانی
همبستگی با سیاهان آمریکا و محکومیت وحشیگری پلیس این کشور، در سراسر جهان همچنان ادامه دارد. اعتراضات در انگلیس ابعاد تازه‌ای به خود گرفته، به طوری که مقامات دولت «بوریس جانسون» نگرانند این اعتراضات از کنترل خارج شود. به گزارش ایسنا، ده‌ها هزار تن از مردم انگلیس روز یکشنبه به خیابان‌های لندن آمده و برای دومین روز متوالی دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خشونت پلیس را محکوم کردند.برخی از آنها ماسک‌هایی بر روی صورت داشتند که روی آنها شعار «نژادپرستی یک ویروس است» نوشته شده بود. رئیس‌پلیس لندن اعلام کرده که در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی هفته گذشته ۲۷ افسر پلیس در حملاتی غیرمنتظره و کاملا غیرقابل قبول زخمی شدند که ۱۴ تن از آنها تنها در اعتراضات روز شنبه زخمی شده‌اند.مقامات انگلیس از معترضان خواستند تا به خاطر خطر شیوع ویروس کرونا روز یکشنبه مجددا در لندن تجمع نکنند. اما معترضان در مقابل سفارت آمریکا واقع در سواحل جنوبی رود تیمز تجمع کردند. آنها سپس به طرف پارلمان و دفتر نخست‌وزیری به راه افتاده و موانع را برچیدند. این معترضان بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «انگلیس هم گناهکار است».تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی اعتراضاتی را در شهر «بریستول» واقع در غرب انگلیس نشان می‌داد که در آن معترضان مجسمه «ادوارد کلستون»، از برده‌داران قرن هفدهم، را به پایین کشیده و آن را به داخل یک رودخانه‌انداختند. در رم‌،پایتخت ایتالیا، نیزمعترضان به عنوان بخشی از جنبش جهانی مبارزه با نژادپرستی به خیابان‌ها آمده، مشت‌های گره کرده خود را به طرف آسمان گرفته و شعار «عدالت نباشد، صلح نیست» سر دادند. اعتراضات در بروکسل پایتخت بلژیک نیز به خشونت کشیده شد. معترضان در بروکسل مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را غارت کردند.در این رویداد برخی از معترضان بازداشت شدند.سفارتخانه‌های آمریکا مرکز اعتراضات در دیگر شهرهای اروپایی بودند، به طوری که بیش از ۱۰ هزار تن در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، صدها تن در بوداپست و هزاران تن در مادرید در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.