kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

تشکر ویژه مادورو از ایران، روسیه، چین و کوبا

رئیس‌جمهور ونزوئلا با قدردانی مجدد از کمک‌های ایران، چین، روسیه و کوبا به این کشور در برابر فشارهای آمریکا به مردمش، آنها را «دوستان واقعی» خواند.


به دنبال انتقال بنزین ایران از سوی پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا طی روزهای اخیر و علیرغم تمامی تهدیدها و ارعاب‌های دولت آمریکا، نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا طی سخنانی برای چندمین بار از ایران و کشورهای حامی این کشور تشکر و قدردانی کرد. به نوشته خبرگزاری تاس،  مادورو در این سخنرانی که تلویزیون این کشور آن را پخش می‌کرد، گفت: «کمک انسان‌دوستانه چین، روسیه، ایران و کوبا (به ونزوئلا) در حال انجام شدن است. آنها دوستان واقعی هستند». مادورو در این سخنرانی وعده قبلی آمریکا برای کمک ۲۰ میلیون دلاری به ونزوئلا را یادآور شد و گفت: «اما حتی یک دلار هم از طرف واشنگتن پرداخت نشد». رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشتر نیز اعلام کرده بود به زودی برای امضای توافقات همکاری در بخش انرژی و دیگر بخش‌ها به ایران سفر خواهد کرد.
مادورو در این سخنرانی که یک روز بعد از ورود پنجمین و آخرین نفتکش حامل سوخت و تجهیزات ایران به بندر ونزوئلا ایراد شد، گفت: «من موظف هستم که شخصاً برای تشکر از این مردم به ایران سفر کنم». به رغم فشارها و تهدیدهای آمریکا، نفتکش‌های «کلاول»، «فاکسون»، «فورچون»، «فارست» و «پتونیا» اخیراً محموله‌های سوخت و تجهیزات ایران را به ونزوئلا تحویل دادند تا مردم این کشور بعد از مدتها بی‌بنزینی، بتوانند به سوخت دسترسی داشته باشند. مهم‌ترین روش استعماری آمریکا برای مهار کشورهای مستقل، تحت فشار قرار‌دادن مردم آن کشورهاست. چیزی شبیه به گروگانگیری اقتصاد و معیشت مردم.
گفتنی است دولت قانونی نیکولاس مادورو طی دو سال گذشته زیر شدیدترین فشارها از سوی آمریکا قرار گرفته و سال گذشته نیز گوایدو مزدور سازمان سیا تلاش کرد در این کشور کودتا کند اما موفق نشد. دولت ترامپ منابع مالی متعلق به ونزوئلا در آمریکا را نیز مصادره و تحویل گوایدو کرده است!