kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شد

وجود تبانی در قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال نهادهای نظارتی با شبکه فساد در ورزش برخورد می‌کنند؟!

دامنه انتقادات از قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی به‌اندازه‌ای وسیع شده که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شده وجود تبانی در این قرارداد برای آنها محرز شده است.


سرویس ورزشی-

با گذشت چند روز از افشای زوایای پنهان قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم‌ملی، کماکان ابهاماتی درخصوص تنظیم آن وجود دارد. همین چند روز قبل بود که با صحبت‌های مهدی تاج رئیس‌مستعفی فدراسیون فوتبال مشخص شد قسمت عمده‌ای از مبلغ قرارداد ویلموتس با تیم ملی ایران با کمک یکی از شرکت‌های تامین اجتماعی که سرمایه آن از جیب کارگران زحمتکش تامین می‌شود، پرداخت شده است.
این البته تمام ماجرا نبود، تاج در صحبت‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد که وزیر ورزش در نامه‌ای ویلموتس را معرفی کرده. است. او یادآور شد که مرکز فرهنگی ایران و هلند نامه‌ای را به وزارت ورزش فرستاده و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرده و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند. وزارت ورزش نیز آن نامه را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار‌داده است.
لزوم برخورد جدی با عوامل انعقاد قرارداد
هرچند بعد از این اظهارنظر وزیر ورزش تلاش کرد عنوان کند که ارتباطی با مرکز فرهنگی ایران و هلند ندارد، ولی اقدام او انتقاد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون اسبق دستگاه ورزش را به دنبال داشت. روز گذشته نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم خراسان در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای را در بین نمایندگان پیرامون قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس توزیع کرد. وی در این نامه سؤالاتی را پرسید و رونوشتی از آن را به قوه قضائیه و نهاد ریاست جمهوری ارسال کرد.
نصرالله پژمان‌فر درخصوص دلایل این اقدام خود به خبرگزاری فارس گفت: اگر ویلموتس با کشور دیگری قرارداد می‌بست، اصلا چنین ارقامی را پیشنهاد نمی‌داد. این مسئله نشان‌دهنده ابهاماتی است برای رسیدگی به پرونده. اینکه چگونه مسئولان مربوطه به مارک ویلموتس رسیده‌اند جای بررسی دارد زیرا عقد قرارداد با این مربی و مطرح شدن رقم قرارداد او، حیثیت و آبروی تیم ملی فوتبال ایران را هدف قرار‌داده است. نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اینکه شرکتی به نام مرکز اقتصادی فرهنگی ایران و هلند مسیری را طی کرده و از طرفی شخص مسعود سلطانی‌فر زمینه‌های حضور این مربی را فراهم کرده، ابهام بزرگ دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. ضمن آنکه وزیر ورزش که زمانی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان گردشگری بوده، با سفر به هلند، این شرکت یا همان انجمن فرهنگی اقتصادی ایران و هلند را افتتاح کرده که همه اینها نیز ایجاد شائبه کرده است.
پژمان‌فر خاطرنشان ساخت: متأسفانه دلال‌هایی در عقد این قرارداد فعالیت داشتند که باعث شدند یک قرارداد غیرکارشناسی بسته شود. از طرفی، افرادی در این قرارداد نقش دارند که در آلمان کارهای تجاری انجام می‌دهند که ما در حال بررسی اسنادی هستیم که به زودی به آن پرداخته خواهد شد. اگرچه آقایان تلاش می‌کنند پرونده ویلموتس را به سمتی ببرند که کار فیصله پیدا کند، اما طبیعتاً عقد قرارداد باید به شکلی صورت می‌گرفت که جمهوری اسلامی کمترین آسیب را در این زمینه ببیند. وی با اشاره به اینکه قرارداد در اختیار عموم قرار گرفته است، گفت: با وجود اینکه طرفین مجاز به انتشار این قرارداد نبودند، متأسفانه قرارداد در اختیار افکار عمومی قرار گرفته و تبعات سنگینی برای کشور ایجاد شده است. اگر جمع‌بندی در این زمینه صورت بگیرد، در زمینه‌های حقوقی مشخص می‌شود که چه کسانی دلالی کرده‌اند، اما قراردادی که بسته شده شائبه‌های زیادی دارد و برای ما محرز شده که این قرارداد تبانی است.  نماینده مردم خراسان رضوی اظهار داشت: انتظار دارم دستگاه‌های امنیتی به این مسئله ورود کنند زیرا عقد این قرارداد فساد مسلم است. نهادهای نظارتی باید با این شبکه فساد برخورد قاطع داشته باشند. برخی افراد باید دستگیر شوند و کسانی که خارج از کشور در این قرارداد نقش داشتند، باید از طریق پلیس بین‌الملل دراختیار کشور ما قرار بگیرند. حساسیتی که روی این مسئله ایجاد شده، باعث شد تا به این نتیجه برسیم که مسلماً فساد صورت گرفته، اما تشخیص این موضوع کار حقوقی بسیار ساده‌ای است که مطمئناً باید به آن ورود کرد و جلوی هزینه سنگین برای کشور گرفته شود.
نامه شرکت ایرانی- هلندی غیرمتعارف است
سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی نیز در این باره گفت: این قرارداد در شرایط خاص خودش تنظیم شده، اینکه شفاف نبوده و برخی مسائل در آن رعایت نشده، بحث دیگری است ولی مشکل این است که ناکارآمدی داریم. مگر اولین بار است که مربی خارجی به فوتبال ما می‌آید؟ برای قرارداد با مربیان هزار نمونه وجود دارد. چرا یاد نمی‌گیریم مطالعه تطبیقی انجام دهیم و شرایط‌مان را در آن قرارداد داشته باشیم؟ می‌بینیم که مربیان بازیکنان خارجی مدام از ما شکایت می‌کنند و مدام محکوم می‌شویم. این‌ها راه دارد. ما نباید بعد از اینکه اتفاقی می‌افتد کار را شروع کنیم.
وی درخصوص نامه شرکت فرهنگی ایران- هلند به وزیر ورزش که در نهایت منجر به انتخاب ویلموتس برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال شد، عنوان کرد: این شرکت یک NGO است و نامه‌ای که نوشته برایم غریب است. یادم نمی‌آید در طی سال‌هایی که در تربیت بدنی بودیم چنین نامه‌ای گرفته باشیم و این اتفاق در دنیا هم غیرمتعارف است. به نظرم این مسئله یک لابی بوده، یک صحبتی شده و گفته شده شما معرفی کنید ما هم در خدمت‌تان هستیم! فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی اصلا سابقه داشته باشد. البته در موضوعات مختلف NGO‌هایی وجود دارد. مثلا ما در اتاق‌های بازرگانی شرکت‌های مختلفی داریم اما برای مثال این همه مربی کروات که آوردیم آیا شده شرکت‌های ایران-کرواسی چنین نامه‌ای داده باشند؟ باید این مسئله موشکافی شود تا ببینیم پشت این نامه چه بوده است.
حالا باید به انتظار روزهای آینده نشست و دید که آیا نهادهای نظارتی به پرونده قرارداد ویلموتس ورود می‌کنند یا خیر؟ آنچه که تا به امروز مشخص شده این است که قرارداد مذکور به طور قطع با ابهاماتی مواجه بوده و در این میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به جای قبول مسئولیت تلاش دارند توپ را به زمین دیگری پرتاب کنند.