kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

همه جریان‌های سیاسی لبنان،‌ فتنه مذهبی در این کشور را محکوم کردند

پس از پایان یافتن نسبی غائله اقتصادی که لبنان را مدت‌ها به خود مشغول کرده بود، حالا با اقدامات توهین‌آمیز عده‌ای، فتنه‌ای دیگر کلید خورده که این بار ماهیتی مذهبی دارد. این فتنه واکنش محکم جنبش‌های حزب‌الله و امل، رئیس‌جمهور این کشور و دیگر شخصیت‌های سیاسی را در پی داشته است.

مهر سال گذشته در لبنان غائله‌ای در اعتراض به وضع بد معیشتی آغاز شده و به مرور زمان این اعتراضات، به شورشی بی‌هدف تبدیل شده بود. این آشوب‌های خیابانی، اوضاع این کشور را بدتر از قبل کرده و بدل به فتنه‌ای شده بود که به جز بهبود اوضاع اقتصادی، از آن هرچیز دیگری در می‌آمد! اما با شیوع ویروس کرونا، این غائله تا حدودی پایان یافت.
حالا عده‌ای فتنه دیگری را کلید زده‌اند؛در شبکه‌های مجازی در لبنان فیلمی پخش شد که در آن عده‌ای به زنان پیامبر اکرم (ص) توهین می‌کنند و شعارهای اهانت‌آمیز علیه آنان سر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی این ماجرا، جنبش حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای،  درباره عوامل فتنه و سوءاستفاده‌کنندگان از آن، هشدار داد.
طبق گزارش شبکه «المنار»، حزب‌الله همچنین به موضع شرعی و دینی حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران و فتوای ایشان درخصوص حرام بودن اهانت به همسران پیامبراکرم (ص)
 و عموم مقدسات اسلام اشاره کرد. این جنبش همچنین تأکید کرد: «با هر ‌چه که به ایجاد تفرقه، اختلاف، تنش مذهبی، طائفه‌ای و دینی منجر شود، مخالف هستیم».
به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، «حسن المصری»، معاون رئیس‌دفتر سیاسی جنبش امل تأکید کرد، آنچه در شبکه‌های اجتماعی مشکوک دست به دست شده، تلاشی علنی برای ایجاد آشوب بین مومنان است و این خارج از چارچوب ارزش‌های والا و اخلاق اسلامی است.
روزنامه «الیوم السابع» چاپ مصر نوشت،
«میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان، در واکنش به تلاش‌ها برای ایجاد فتنه‌های مذهبی، از مسئولان کشورش خواست به فتنه با هدف ضربه زدن به مقدسات دینی و مذهبی پایان دهند.
«حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان، نیز در واکنش به این ماجرا اعلام کرد: «ما با شدیدترین عبارات هر گونه شعار طایفه‌ای و مذهبی به خصوص اهانت به عایشه را محکوم می‌کنیم و لبنانی‌ها و رهبران سیاسی و معنوی می‌خواهیم صبر و درایت پیشه کرده و با نیروهای امنیتی و... همکاری کنند.»
«سعد حریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان، نیز در واکنش به این تنش پیش آمده توئیت کرد: «خطاب به تمامی شهروندانی که اهانت به ام‌المومنین عایشه، آنها را جریحه‌دار کرده، می‌گویم به آگاهی و خرد پایبند باشید و به دنبال هیچ‌گونه واکنشی که آرامش داخلی را به خطر بیندازد و فضا را برای گروهی نادان جهت فتنه‌انگیزی میان مردم کشور فراهم می‌کند،
نباشید.»
اما این واکنش حریری در حالی است که گفته می‌شود بین گروه‌های طرفدار جنبش امل و جریان المستقبل وابسته به حریری در بیروت، درگیری‌های مسلحانه رخ داده است. اینها فضای مه‌آلودِ سیاست لبنان را نشان می‌دهد، آن هم درست زمانی که دشمن این کشور، یعنی رژیم صهیونیستی، تمرین نظامی در مناطق مرزی را آغاز کرده است.