kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
وقتی آمریکا تحقیر می‌شود

مدعی ابر قدرتی جهان زیمبابوه را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد!

در پی ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر مداخله زیمبابوه در امور داخلی آمریکا و تحریک مردم به مشارکت در اعتراضات علیه نژادپرستی، دولت «حراره» سفیر آمریکا را احضار کرد.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، کشورهایی نظیر چین و زیمبابوه را «دشمنان خارجی» آمریکا دانست و مدعی شد که این کشورها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، به ناآرامی‌ها در آمریکا دامن زده و «به‌دنبال تفرقه افکنی» هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در واکنش به این ادعا، دولت حراره «برایان نیکولز» سفیر آمریکا در زیمبابوه را احضار کرد. «جیمز مانزو» سخنگوی وزارت خارجه زیمبابوه، دیروز گفت که سفیر آمریکا توسط دولت زیمبابوه فراخوانده شد تا درخصوص اظهارات اوبرایان توضیح دهد.
یکی از مقامات دولت زیمبابوه نیز با رد ادعاهای اوبرایان گفت: «هر فردی که ریشه اتفاقات اخیر
(در آمریکا) را دنبال کرده باشد، درک می‌کند که متهم کردن زیمبابوه به دخالت در این رویدادها، در هر سطحی که باشد، مضحک است».
دوشنبه هفته قبل یک افسر سفید پوست با قرار‌دادن زانوی خود روی گردن «جورج فلوید»، این سیاه پوست 46 ساله را خفه کرده است. انتشار تصاویر این اتفاق، باعث اعتراضات خیابانی سراسری در آمریکا شده است.
به اعتقاد کارشناسان، قیام مردم آمریکا علیه نظام سیاسی این کشور، مشروعیت آن را نشانه رفته است و به همین خاطر، دولت واشنگتن تلاش می‌کند، دست‌های خارجی را در اتفاقات داخلی این کشور بداند و از این طریق، افکار عمومی را منحرف کند.