kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حکومت نظامی در 25 شهر آمریکا /نیویورک تایمز: کشور روی انبار باروت است

آشوب‌ها در آمریکا علیه نژادپرستی پلیس این کشور در بسیاری از شهرها علیرغم اعلام حکومت نظامی از کنترل پلیس و نیروهای امنیتی خارج شده و نیویورک تایمز نیز نوشته است کشور روی انبار باروت قرار دارد.




شهرهای آمریکا طی 6 روز گذشته شاهد شدیدترین درگیری‌ها و اعتراضات به کشتار هدفمند سیاهان توسط پلیس نژادپرست آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد کنترل این شورش‌ها از دست نیروهای پلیس به طور کامل خارج شده است. 13 هزار نیروی گارد ملی کنترل آشوب‌ها و نیروهای پلیس مخفی آمریکا برای خلع سلاح مردم وارد عمل شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی محدود شده‌اند.مکالمات مردم نیز شنود می‌شود. طی این مدت ده‌ها ماشین پلیس‌، بانک و ساختمان دولتی در شهرهای مختلف آمریکا به آتش کشیده شده صدها فروشگاه زنجیره‌ای غارت شده مردم به نوشابه داخل مغازه‌ها نیز رحم نمی‌کنند. تخریب و غارت و اعتراض در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از متوقف شدن یا کاهش این اعتراضات نیز دیده نمی‌شود. توهین‌های ترامپ، تعطیلی سراسر ناشی از محدودیت‌های اجتماعی به دلیل شیوع کرونا که میلیون‌ها آمریکایی رنگین پوست را بیکار کرده و برخورد خشن پلیس با اعتراضات و شلیک مستقیم به مردمی که تنها خواها اجرای عدالت و پایان نژادپرستی هستند معترضان را به شدت خشمگین کرده است. اوضاع در برخی شهرها از کنترل خارج شده و تصاویر و فیلم‌های منتشر شده بی‌شباهت به جنگ داخلی در برخی کشورها نیست. نیز مزید بر علت شده است. نیویورک تایمز ناآرامی‌های اخیر در آمریکا را آغاز فصلی طولانی از ناآرامی‌های داخلی در این کشور توصیف کرده و نوشته است: «دو ماه و نیم اخیر در آمریکا مانند صحنه‌های آغازین فیلمی از ویران‌شهری است که از هم گسسته شده است. در زمان حاضر عوامل بسیاری هستند که آمریکا را در معرض انفجار قرار می‌دهند: بیکاری گسترده، بیماری همه‌گیری که نابرابری‌های اقتصادی و سلامت را به‌صورت عریان به تماشا گذاشته است، نوجوانان سرگردانی که کاری برای انجام دادن ندارند، خشونت پلیس، راست‌گرایانی که تنشان برای یک جنگ داخلی دیگر می‌خارد و رئیس‌جمهوری که آماده است تا روی هر آتشی بنزین بریزد».
حکومت نظامی در 25 شهر آمریکا
اعتراضات و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در شهرهای مختلف آمریکا که از سه شنبه هفته شروع شده تا ساعات اولیه صبح دیروز ادامه داشت و در پی آن به نوشته سی ان ان در دست‌کم ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا، حکومت نظامی برقرار شده است. همچنین گارد ملی اطراف ده‌ها ایالت فعال شده است. «تیم والتس» فرماندار ایالت مینه‌سوتا روز یک شنبه از وارد عمل شدن ۱۳ هزار نظامی گارد ملی آمریکا برای کنترل اعتراضات خبر داد و گفت که از پنتاگون برای آرام کردن اوضاع این ایالت درخواست کمک کرده است.طبق گزارش یورونیوز، ارتش آمریکا تنها در صورت شورش عمومی می‌تواند با هدف دفاع از غیرنظامیان در داخل خاک آمریکا وارد عمل شود. به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ با ادامه اعتراضات ترامپ به ارتش برای استقرار در خیابان‌های آمریکا آماده‌باش داده است. دستور ترامپ برای استقرار نیرو در خیابان‌ها درحالی انجام شده که این اقدام از زمان شورش‌های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس بی‌سابقه بوده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» شهرداران مناطقی که در آنجا حکومت نظامی اعلام شده با «بسیار غیرعادی و افراطی» توصیف کردن این اقدام، گفتند که به دلیل افزایش خشونت‌ها و وضعیت ناپایدار شهرهایشان، مجبور به اعمال وضعیت منع آمدوشد هستند. نفربرهای زرهی ارتش آمریکا نیز در شهرهای آشوب زده برای کنترل اوضاع مستقر شده‌اند.
بازداشت 1300 نفر
در اعتراضات شنبه شب دست‌کم ۳ نفر در شهر ایندیاناپلیس هدف گلوله قرار گرفتند که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد.«استیو هرمان» خبرنگار شبکه صدای آمریکا با به‌اشتراک گذاشتن تصاویری از شهرهای فیلادلفیا، لس‌آنجلس، شیکاگو، نیویورک، کلیولند، سن‌دیگو، واشنگتن، ایلی‌نوی و تالاهاسی در صفحه توئیتر خود نوشت که آتش درگیری در سراسر آمریکا زبانه می‌کشد.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پلیس شیکاگو حدود ۱۱۰ نفر را به اتهام حضور در تظاهرات غیرقانونی بازداشت کرد.بنا به اعلام رئیس‌پلیس نیویورک، بیش از ۲۰۰ معترض در جریان ناآرامی‌های ضدنژادپرستی در این شهر نیز بازداشت شدند. در تظاهرات یک شنبه شب در مرکز شهر لس‌آنجلس نیز، بیش از ۴۰۰ نفر از معترضان به خشونت پلیس بازداشت شدند. پلیس لس‌آنجلس مدعی شده است این افراد به اتهام غارت و جرائم دیگر غیر از اعتراض بازداشت شده‌اند.روزنامه گاردین نیز نوشت با گسترش اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا، از روز پنجشنبه بیش از ۱۳۰۰ نفر در ۱۶ شهر آمریکا بازداشت شده‌اند که فقط ۵۰۰ نفر از این تعداد روز جمعه در لس‌آنجلس دستگیر شده‌اند. شبکه ای‌بی‌سی نیز گزارش داد که طی درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در این شهر، حداقل ۱۰ مأمور پلیس زخمی شده و ده‌ها خودروی پلیس تخریب شدند.اداره پلیس شهر فرگوسن واقع در ایالت «میسوری» روز یکشنبه پس از مورد آسیب قرار گرفتن از سوی معترضان، تخلیه شد. در تالاهاسی (مرکز ایالت فلوریدا) یک راننده نژادپرست سعی کرد با راندن میان بیش از ۲۰۰ معترض رنگین‌پوست که تظاهرات مسالمت‌آمیزی را برپا کرده بودند، آنها را زیر بگیرد.
شنود مکالمات مردم
 با گسترش اعتراضات فرماندار ایالت «مینه سوتا» از ایالت‌های پر هرج و مرج آمریکا در روزهای گذشته از شنود تماس‌های مردم در این ایالت برای کنترل اوضاع در هم ریخته آن خبر داد.فرماندار مینه سوتا در این زمینه گفت که پشتیبانی‌های اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا فراهم می‌شود و تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شوند.شهردار مینه‌سوتا نیز مدعی شده که برخی عوامل از بیرون این شهر در تحریک شهروندان مینه سوتا مشارکت دارند.مسئولان دولتی آمریکا همچنان در حال تندتر کردن آتش خشم معترضان به خشونت پلیس این کشور با رنگین‌پوستان هستند و این بار تظاهرات‌کنندگان را به تروریسم متهم کردند.به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مسئولان دولتی آمریکا (بامداد یکشنبه به وقت تهران) می‌گویند کشته شدن مأمور امنیتی فدرال در تظاهرات «اوکلند» واقع در کالیفرنیا، تروریسم داخلی است. دادستان کل آمریکا نیز  شبانگاه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که عبور از مرزهای ایالتی برای شرکت در اعتراضات «جرم» محسوب می‌شود.به گزارش شبکه خبری «ای بی‌سی نیوز» «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا با اعلام این موضع از مجازات مجرمان توسط  پلیس و دادگستری آمریکا خبر داد.
سگ‌های وحشی و اسلحه شوم
ترامپ در ادامه اظهارات تحریک‌آمیز خود علیه معترضان و در واکنش به تظاهرات روز جمعه در مقابل کاخ سفید از آمادگی «سگ‌های وحشی» و «اسلحه شوم» سرویس مخفی این کشور برای مقابله با معترضان خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا  در یک سلسله پیام توئیتری به تشریح حوادث در برابر کاخ سفید پرداخت و نوشت که «شرورترین سگ‌ها» و «شوم‌ترین سلاح‌ها» در انتظار معترضانی بود که به حصار کاخ سفید نزدیک می‌شدند.ترامپ با «اوباش، غارتگر و آشوب‌طلب» خواندن معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور، تهدید کرد اجازه تسلط به تظاهرات‌کنندگان نخواهد داد. « ترامپ» بامداد یکشنبه (به وقت تهران) نیز به تکرار اظهارات تحریک‌آمیز خود علیه تظاهرات‌کنندگان آمریکایی پرداخت و گفت:«آشوبگران، غارتگران و اغتشاشگران به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند... نباید به گروه کوچکی از جنایتکاران و خرابکاران اجازه دهیم شهرهایمان را تخریب کرده و جوامع ما را به تباهی بکشانند». رئیس‌جمهور آمریکا در یک سلسله پیام توئیتری نیز به معترضان در شهر مینیاپولیس هشدار داد که علیه آنها از قدرت نامحدود ارتش استفاده خواهد کرد و گفت که 80 درصد اغتشاشگران مینیاپولیس از خارج از این ایالت آمده بودند. شماری از تظاهرکنندگان در برابر کاخ سفید روز جمعه تلاش کردند تا از موانعی که سرویس مخفی آمریکا در اطراف کاخ سفید ایجاد کرده بود عبور کنند. به نوشته اسپوتنیک، پلیس آمریکا برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آنها به بخش اقامتگاه رئیس‌جمهور این کشور، از تجهیزات ضد شورش، باتون و گاز‌اشک‌آور استفاده کردند.شاهدان از مقابل کاخ سفید گزارش می‌دهند که ده‌ها نفر از ضربات باتون‌های پلیس، گاز‌اشک‌آور و دیگر اقدامات خشن نیروهای امنیتی آسیب دیده‌اند. راشاتودی نوشت برای مقابله با اعتراضات در اطراف کاخ سفید نیروهای گارد ملی آمریکا مستقر شده‌اند.
 همبستگی با معترضان در کانادا و آلمان و انگلیس
با گسترش موج اعتراضات مردمی به اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا‌، مردم در کانادا‌،آلمان و انگلیس هم با معترضان به نژادپرستی در آمریکا همصدا شدند. بر اساس گزارش اسپوتنیک هزاران نفر از مردم تورنتوی کانادا روز یک شنبه ضمن اعلام انزجار از خشونت پلیس آمریکا که موجب کشته شدن جورج فلوید، تبعه سیاهپوست آمریکایی شد، قتل «رگیس کورچینسکی پاکت» یک زن سیاه پوست کانادایی به دست پلیس این کشور را یادآور شدند.چهارشنبه شب، پاکت ۲۹ ساله از طبقه ۲۴ یک ساختمان در تورنتو سقوط کرد. به گفته خانواده‌اش، یک مامور امنیتی او را هل داده است و آنها مدرکی برای ارائه ندارند.معترضان در شهر تورنتوی کانادا با در دست داشتن تابلو‌هایی که شعار «کشتن ما را متوقف کنید» و «زندگی سیاهان اهمیت دارد» در حمایت از تظاهرات مردم آمریکا به خیابان‌ها آمدند.در همین حال، جمعی از حامیان حقوق بشر در آلمان اعلام کردند در اعتراض به اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکا که به مرگ جورج فلوید، تبعه سیاهپوست منجر شد در مقابل سفارت آمریکا در برلین، پایتخت آلمان تجمع می‌کنند.