kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
همزمان با تحریم 2 دانشمند هسته‌ای ایران

آمریکا در اقدامی خصمانه معافیت‌های همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را متوقف کرد

وزیر خارجه آمریکا در دو پیام توئیتری جداگانه، لغو معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران و همچنین تحریم دو دانشمند هسته‌ای ایران را اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در یک پیام توئیتری نوشت: امروز، من پایان معافیت تحریم‌ها برای [همکاری در] پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران را که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شود، اعلام می‌کنم.
پمپئو در ادامه این پیام توئیتری مدعی شد: تشدید [فعالیت‌های هسته‌ای] مداوم ایران روشن کرد که این همکاری باید پایان‌پذیرد. تلاش‌های بیشتر برای زیاده طلبی هسته‌ای تنها باعث اِعمال فشار بیشتر بر رژیم خواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا در پیامی دیگر که متعاقب این پیام منتشر شد، نوشت: من همچنین دو هدایت‌کننده اصلی برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم- مجید آقایی و امجد سازگار. دانشمندان ایرانی باید انتخاب کنند: یا یک فعالیت صلح آمیز خارج از حوزه‌اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] را دنبال کنند یا خطر تحریم شدن را بپذیرند.
پیش از این روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرده بود که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است تا معافیت‌های صادر شده برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نکند.
به گزارش واشنگتن پُست، کارشناسان منع‌اشاعه هسته‌ای بر این باورند که صدور معافیت‌های مذکور انگیزه تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده و پنجره‌ای ارزشمند را برای کسب اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای این کشور گشوده است.
سازمان انرژی اتمی:
خبرهای خوشی در راه است
سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به توئیت پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا‌ مبنی بر قرار دادن نام ۲ نفر از دانشمندان صنعت هسته‌ای ایران در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا در رشته توئیتی اعلام کرد: خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای ایران در راه است.
در پاسخ توئیتری سازمان انرژی اتمی ایران خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا، آمده است:تلاش مذبوحانه تصمیم‌سازان کاخ سفید مبنی بر قرار دادن نام ۲ تن از دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در فهرست تحریم‌های جدید دولت ایالات متحده آمریکا بیانگر تداوم رویکرد خصمانه آن دولت در مواجهه نابخردانه با مجاهدان سرافراز مسیر اعتلا و عزت روزافزون ایران اسلامی است.
 سازمان انرژی اتمی می‌افزاید: اقداماتی از این دست خللی در عزم و اراده جوانان برومند این مرز و بوم در پیشبرد اهداف بلند نظام مقدس اسلامی ایجاد نخواهد کرد.
در این توئیت اعلام شده است: ما از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر به بدخواهان ایران اسلامی اعلام می‌کنیم که تنها ثمره رویارویی‌های مغایر با اصول و موازین حقوق بین‌الملل با ملت ایران، تقویت روحیه تلاشگران و محققان ایرانی و تضعیف جایگاه و منزلت دشمنان ایران زمین در عرصه جهانی است.
در پایان عنوان شده است: خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در راه است.
مخالفت قاطعانه چین
به گزارش تسنیم، به نقل از رادیو بین‌المللی چین، جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشست خبری در پکن با‌اشاره به لغو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران توسط آمریکا گفت: چین قاطعانه مخالف چنین اقدام آمریکا است.
سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: آمریکا کورکورانه ضمن اعمال فشارهای افراطی علیه ایران، به طور یک جانبه از برجام خارج شده و خود با نقض قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل، برای اجرای برجام توسط طرف‌های دیگر نیز مانع ایجاد می‌کند. لغو معافیت‌های توافق‌نامه هسته‌ای ایران به روند بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای دفاع از برجام آسیب رسانده و این اقدام نشانگر یک جانبه گرایی و هژمونی این کشور است.
وی تاکید کرد: بهسازی رآکتور آب سنگین اراک موضع مهم برجام است و نیز از پروژه مشترک طرف‌های برجام است. چین همراه با طرف‌های دیگر ضمن دفاع قطعی از برجام، از منافع قانونی و مسلم خود دفاع خواهد کرد.
روسیه، آمریکا را محکوم کرد
روسیه، اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های هسته‌ای برجامی را محکوم کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که لغو معافیت‌ تحریم‌ها در رابطه با تأسیسات هسته‌ای ایران، از سوی دولت آمریکا اجرای طرح‌های بازسازی آنها را کند خواهد کرد، ولی نمی‌تواند باعث توقف آنها شود.
زاخارووا افزود: مسلماً ما این اقدام آمریکا را محکوم می‌کنیم. جامعه جهانی مدتهاست که با قاطعیت از واشنگتن خواسته است تا به انجام تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد، ولی به‌عوض، ما شاهد دشمنی پایدار نهادهای سیاسی آمریکایی با ایران هستیم که سطح آن هم از مسئولیت‌های قانونی این کشور نسبت به شرکای بین‌المللی، هم نگرانی‌ از اعتبار این کشور به‌عنوان یک طرف پایبند به تعهدات و هم نسبت به تقویت اقتدار شورای امنیت سازمان ملل فراتر رفته است، در حقیقت این تصور به‌وجود می‌آید که واشنگتن اصلاً نمی‌داند که چه‌کارهای دیگری باید انجام دهد تا باعث شکست اجرای برجام و قطعنامه شورای امنیت درباره این توافقنامه شود.
وی خاطرنشان کرد: اعمال فشارها بر ایران، گویای ناتوانی آمریکا در حل‌وفصل مؤثر وظایف پیچیده در این رابطه است. چنین اقداماتی، در واقع به ادعاهای مقامات واشنگتن درباره داشتن موقعیت رهبری در جهان پایان می‌دهد و این مسئله حتی در جامعه غربی هم عقیده هم مشخص است.
نقض «ان‌پی‌تی»
توسط آمریکا
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را نقض «پیمان منع‌اشاعه هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) توصیف کرد.
اولیانوف افزود: لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران به معنای نقض بیشتر منشور ملل متحد (بند 25)، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و ان‌پی‌تی (بند 4) است. آمریکا تضعیف منع‌‌اشاعه را ادامه می‌دهد.
استمرار همکاری
روسیه با ایران
ضمیر کابلوف، مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه، لغو معافیت‌های تحریمی طرح‌های مربوط به برجام از سوی آمریکا را اقدامی شرورانه خوانده و تأکید کرد که مسکو به همکاری با تهران برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر ادامه خواهد داد.
کابلوف افزود: این تصمیمی بسیار غم‌انگیز و شرورانه است. اجازه دهید آنها (آمریکایی‌ها) هر آنچه را می‌خواهند لغو کنند. ما بر اساس توافقنامه‌های دوجانبه و مطابق با قوانین بین‌المللی، درحال تکمیل نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران هستیم، به همین دلیل علاقه‌ای به قانون داخلی هیچ کشور ثالثی نداریم و همکاری خود را ادامه خواهیم داد.
اروپا ابراز تأسف کرد!
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقدام دولت آمریکا در لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرد.
بورل در نشست شورای امنیت ملی درخصوص روابط اروپا و سازمان ملل متحد درباره برجام گفت: من از تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام ابراز تأسف می‌کنم.
وی افزود: این اقدام حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه بین‌المللی دشوارتر می‌کند.
اروپا نه تنها خود به هیچ عنوان به تعهدات برجامی پایبند نبوده بلکه تاکنون در واکنش به عهدشکنی‌های مکرر آمریکا در برجام صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است.
ضربه آخر به قطعنامه 2231
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در یادداشت توئیتری نوشت: 2 سال پیش، ترامپ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد. اکنون، در ادامه نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، پمپئو با تحمیل جریمه برای اجرای حتی مفاد هسته‌ای قطعنامه، آخرین ضربه را وارد کرد. تخت‌روانچی افزود: این ادعا که آمریکا هنوز در برجام شرکت دارد نه تنها مضحک، بلکه غلط است.
شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران
اگرچه کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تأثیراتی بر اقتصاد ایران و وضع معیشت
مردم داشته اما این کمپین به اهداف خود نرسیده است. به گزارش مهر، بر همین اساس عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا نشانه شکست این کمپین در اهداف اعلامی خود است. بر همین اساس و به منظور فشار بر ایران معافیت‌های هسته‌ای ایران که پیش از این توسط ترامپ چند بار تمدید شده بود دیگر تمدید نشد تا معتقدان به فشار حداکثری بر ایران بتوانند وسیله‌ای برای فشار بیشتر تا رسیدن به اهداف اعلامی خود بیابند؛ اهدافی که غایت ادعایی آن تغییر نظام در ایران بود. بر این اساس کمپین فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران، اسب خود را زین کرده تا در آخرین سال ریاست‌جمهوری ترامپ بتواند ایران را وادار به کاری کند که بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ تأثیر بگذارد. کمپینی که با این تصمیم نشان داده به اهداف اعلامی خود در قبال ایران دست نیافته است.