kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴

اخراج ماهاتیر محمد از حزب خودش در پی مخالفت او با رئیس‌جدید حزب

«ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر سابق مالزی، در پی مخالفتش با انتصاب رئیس‌جدید برای حزب «بومی‌های متحد»، از این حزب، که خودش یکی از مؤسسان آن بوده است، اخراج شد.

«ماهاتیر محمد» ۹۴ ساله که تا همین سال جاری، همچنان نخست‌وزیر مالزی و پیرترین رهبر جهان بود، از حزب سیاسی خود (بومی‌های متحد) اخراج شد.گزارش‌ها حاکی از آن بود که ماهاتیر محمد با رهبری «محی‌الدین یاسین»، نخست‌وزیر کنونی مالزی، بر این حزب مخالفت کرده است. اخراج او از حزب نیز پس از آن صورت گرفت که ماهاتیر محمد روز ۱۹ ماه مه (۳۰ اردیبهشت) در یکی از نشست‌های پارلمان در میان احزاب مخالف حضور پیدا کرد و آشکارا مخالفت خود با رهبری کنونی کشور را ابراز داشت.                                                                                                         محی‌الدین یاسین پس از کسب حمایت از جانب حزب بومی‌های متحد، توانست به نخست‌وزیری این کشور برسد. اما ماهاتیر محمد هرگز از این تصمیم حزبش راضی نبوده است.
گفتنی است، ماهاتیر محمد از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان چهارمین نخست‌وزیر مالزی فعالیت کرد و توانست با تکیه بر بازار آزاد و رقابتی، پیشرفتی برای مالزی حاصل کند و به شخصیتی ماندگار در تاریخ این کشور تبدیل شود.
 او بار دیگر در سال ۲۰۱۸ به عنوان هفتمین نخست‌وزیر مالزی انتخاب شد و تا اول مارس ۲۰۲۰ (11 اسفند 1398) این سمت را عهده‌دار بود و پس از یک بحران سیاسی، استعفا داد.
از ماهاتیر محمد به عنوان معمار مالزی جدید یاد می‌کنند.