kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴

اندیشکده بروکینگز: کاهش قیمت نفت ترمز جاه طلبی‌های بن سلمان را کشید

یک‌اندیشکده آمریکایی طی گزارشی، با اشاره با شکست‌های ولیعهد سعودی و کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا تاکید کرد که ترمز جاه طلبی‌های بن سلمان به زودی کشیده خواهد شد.

اندیشکده آمریکایی« بروکینگز» در مقاله‌ای به قلم «بروس ریدل» عضو مرکز امنیت و اطلاعات قرن بیست و یکم نوشته است:« عربستان مانند بسیاری از کشورها، به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و طبق آمار دولتی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد، حدود 70 هزار نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.» ریدل تصریح کرد، احتمال دارد مراسم حج سالیانه در چارچوب سیاست‌های تعطیلی و ممنوعیت تردد بسته شود که این امر به از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد، به‌ویژه در منطقه حجاز، منجر خواهد شد.
بروکینگز تاکید کرده که افت شدید قیمت نفت به نابودی اقتصادی عربستان منجر شده است؛ زیرا این کشور برای تامین بودجه خود، نیاز دارد که قیمت نفت کمتر از 80 دلار نباشد، ولی قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از این رقم هستند. بروس ریدل درباره این مطلب افزود، حکومت عربستان به استفاده از ذخایر پنج سال جهت جبران کسری در بودجه خود متوسل شده و بعید است که قیمت‌ها قبل از بهبود اقتصاد جهانی، رشد کنند.
در این گزارش آمده است:«پادشاه و ولیعهد عربستان به افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده و کاهش یارانه‌ها همزمان با اتخاذ تدابیر ریاضت اقتصادی، که فقرا را آزار می‌دهد، متوسل شده‌اند، ولی با وجود این امر، باتلاق یمن به‌رغم درخواست‌ها برای آتش‌‌بس، به قوت خود پابرجا بوده و تلفات آن بسیار گسترده شده است، همپیمانان سعودی از ریاض دست کشیده و عربستان را در این جنگ تنها گذاشته‌اند... عملکرد نظامی سعودی بی‌نهایت ضعیف شده و مهم‌تر از تمامی موارد فوق، این است که جنگ سعودی در یمن زیرساخت‌های بهداشتی فقیرترین کشور عربی را فلج کرده و همان طور که سازمان ملل هشدار داده است به دلیل همین امر، هیچ راهی برای مهار ویروس همه‌گیر کرونا وجود ندارد.» بروکینگز تاکید کرده که ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت و همچنین سیاست‌های اشتباه، ترمز جاه‌طلبی‌های بن‌سلمان را خواهد کشید.