kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴

آغاز پیش از موعد الحاق کرانه باختری و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره فلسطینی‌ها

در حالی که هنوز موعد اعلام شده برای اشغال بخش‌های بیشتری از کرانه باختری فرا نرسیده است، مقامات رژیم صهیونیستی مقدمات این کار را آغاز کردند.

کشور فلسطین از سال 1948 که رژیم جعلی اسرائیل شکل گرفت بسیاری از مناطق خود را از دست داده و تحت محاصره و فشار زندگی می‌کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سال گذشته با رونمایی از طرحی با عنوان معامله قرن مقدمات فشار بیشتر و اشغال گسترده‌تر فلسطین را فراهم کرد. در این راستا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا از ماه آینده 30 درصد از کرانه باختری را به  سرزمین‌های اشغالی الحاق کند که این مسئله به معنای تشدید محاصره مردم فلسطین است. اما به نظر می‌رسد مقدمات این امر آغاز شده و اسرائیل در حال آماده شدن برای الحاق کرانه باختری و فشار بیشتر بر مردم فلسطین است. در همین زمینه روزنامه «القدس العربی» به نقل از شبکه «بی.بی.سی» اعلام کرد، مقامات صهیونیستی تابلوهایی را که به اسرائیلی‌‌ها درباره ورود به سه روستای فلسطینی در منطقه «اغوار» (دره رود اردن) هشدار می‌داد، برداشته‌اند. بر اساس این گزارش، «اداره امور مدنی» رژیم صهیونیستی در کرانه باختری نیز تعداد کارمندان خود را افزایش داده تا به صورت مستقیم و به دور از تشکیلات خودگردان با فلسطینی‌ها تعامل داشته باشد.
مجدی صالح وزیر امور شهرداری‌های تشکیلات خودگردان در همین زمینه اعلام کرد، مقامات اشغالگر با شهرداری‌های منطقه «ج» به صورت مستقیم ارتباط برقرار و در راستای دور زدن تشکیلات خودگردان از نظر اقتصادی کار می‌کنند اما بخش خصوصی فلسطین تعامل مستقیم با مقامات این رژیم را رد می‌کند. در همین زمینه،با نزدیک شدن به موعد اعلام اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی درباره ناآرامی‌های احتمالی هشدار داد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، در بیانیه سفارتخانه آمریکا در قدس اشغالی، به شهروندان آمریکایی هشدار داده شده که به دلیل ناآرامی‌های احتمالی در کرانه باختری و غزه، به این مناطق سفر نکرده یا نزدیک نشوند. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه توضیحاتی را درخصوص برنامه کابینه صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری ارائه داد. او در این‌باره گفت: «پس از الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی، به فلسطینی‌های ساکن این مناطق تابعیت «اسرائیلی» داده نمی‌شود». نتانیاهو در ادامه گفته که فلسطینی‌ها پس از الحاق سرزمینشان به قلمرو اراضی اشغالی، باید تحت محاصره به زندگی خود ادامه دهند. نتانیاهو این را هم گفته که قوانین فلسطین در این نقاط جاری خواهد بود اما صهیونیست‌ها مسئول امنیت و کنترل این مناطق هستند.
ادامه واکنش‌ها
تصمیم اسرائیل برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی با مخالفت اتحادیه اروپا، سازمان ملل، اتحادیه عرب و دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته از لغو تمامی موافقتنامه‌ها با اسرائیل و آمریکا خبر داد. کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز از لغو تمامی توافقنامه‌ها با رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم این رژیم برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری خبر داد. وزیر خارجه اسلوونی نیز از مخالفت کشورش با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری خبر داد.
هشدار شاباک
الحاق کرانه باختری باعث نگرانی برخی از سازمان‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی شده و نسبت به پیامدهای آن به نتانیاهو هشدار داده‌اند. وزارت اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) و سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم اشغالگر اعلام کردند که اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی منجر به تشدید خشونت در کرانه باختری، نوار غزه و حتی اردن می‌شود. شاباک از این موضوع هراس دارد که اجرای این طرح الحاق منجر به توقف همکاری‌ها با اداره اطلاعات عمومی اردن شود. همزمان وزیر خارجه اردن نیز در جریان تماس‌های تلفنی با همتایان انگلیسی و آمریکایی خود تأکید کرد که اردن به شدت مخالف طرح اشغال اراضی فلسطین است.