kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

سازمان بهداشت جهانی: موج دوم شیوع کرونا در راه است

سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع موج دوم بیماری کرونا در کشور‌هایی که محدودیت‌ها را کاهش داده یا با کاهش همه‌گیری مواجه هستند، هشدار داد.




بر اساس جدیدترین گزارش‌های وبگاه «ورلدامتر» تا عصر دیروز(سه شنبه) تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 5 میلیون و 610 هزار نفر گذشت. شمار فوتی‌ها نیز به 348 هزار و 318 نفر رسید. بر اساس گزارش‌ها بسیاری از کشورها در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا به دنبال کاهش یا برداشتن محدودیت‌های وضع شده هستند با این وجود سازمان بهداشت جهانی هشدار داده کشور‌هایی که همه‌گیری ویروس کرونا در آنها در حال کاهش است برای برداشتن محدودیت‌ها عجله نکنند چرا که موج دوم بیماری در راه است.«مایک رایان» مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در همین رابطه در یک نشست مطبوعاتی با‌اشاره به اینکه جهان در حال حاضر در میانه موج  اول شیوع ویروس است، درخصوص فرا رسیدن موج دوم بیماری هشدار داد.«رایان» گفت: همه گیری‌ها اغلب در چند موج رخ می‌دهد، به این معنی که موج دوم شیوع ممکن است در اواخر سال جاری در مناطقی که موج اول فروکش کرده، آغاز شود در نتیجه حذف زودهنگام محدودیت‌ها می‌تواند فرا رسیدن موج دوم را سرعت بخشد.
وی تصریح کرد: موج اول همه گیری کاملا طبیعی است و به خودی خود اتفاق می‌افتد، اما موج دوم می‌تواند ماه‌ها بعد رخ دهد و این واقعیتی است که کشور‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ ما همچنین باید بدانیم که بیماری ممکن است هر زمان اوج بگیرد، بنابراین این روند رو به کاهش فعلی نباید این تصور را برای ما ایجاد کند که فرصت کافی برای آماده شدن به منظور مواجهه با موج دوم را داریم.
توقف تبلیغ داروی ترامپ
سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد آزمایش‌های بالینی داروی «هیدروکسی کلروکین»، داروی تبلیغ شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای درمان بیماری کرونا را متوقف کرده است. «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی اعلام کرد این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نتایج مطالعه‌ای در«لانست» نشان داد استفاده از هیدروکسی کلروکین برای بیماران مبتلا به کرونا می‌تواند احتمال مرگ آنها را افزایش دهد.«آدهانوم» گفت گروه اجرایی که برنامه آزمایش بالینی این دارو را در صد‌ها بیمارستان در کشور‌های مختلف دنیا به منظور یافتن درمانی برای بیماری کرونا مدیریت می‌کرد، آزمایش‌های مربوط به آن را به حالت تعلیق درآورد. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت تا انجام بررسی‌های لازم درباره عوارض احتمالی این دارو توسط نهاد‌های نظارتی، آزمایش‌های مربوط به آن به حالت تعلیق درآمده است. روزنامه واشنگتن پست اخیرا گزارشی منتشر کرد که براساس آن نتایج تحقیق بر روی ۹۶ هزار بیمار در ۶۷۱ بیمارستان در ۶ قاره نشان می‌داد داروی ضد مالاریا که دونالد ترامپ به عنوان درمان بیماری «کووید-۱۹» تبلیغ می‌کند، با مرگ‌ومیر بیشتر و مشکلات ضربان قلب در بین بیماران کرونایی ارتباط مستقیم دارد.از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ از هر فرصتی برای تبلیغ این دارو استفاده کرده و برغم هشدار پزشکان آن را درمان موثری برای بیماری کرونا
می‌داند.
رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد هیدروکسی کلروکین را به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف می‌کند.ترامپ پیش‌تر نیز توصیه جنجالی مصرف مواد ضدعفونی‌کننده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا را مطرح کرده بود. پیشنهادی که در آمریکا جنجال‌آفرین شد.
درخواست رهبران جهان
بر اساس گزارش یک رسانه چینی، بیش از 40 رهبر فعلی و اسبق در نهاد‌های دولتی، غیر‌دولتی و صنعتی و همچنین برخی از دانشگاهیان، از کشور‌های جهان در نامه‌ای خواستار توقف حملات سایبری به نهاد‌های تحقیقاتی، درمانی و بیمارستان‌ها و همچنین دفاتر بین‌المللی ارائه‌کننده دستور‌العمل‌ها و خدمات درمانی ضروری به مردم در بحبوحه شیوع کرونا شدند.به نوشته شبکه تلویزیونی جهانی چین خواسته این رهبران بعد از حملات سایبری به نهاد‌های درمانی در کشور‌های مختلف در هفته‌های اخیر مطرح شده است. این حملات به کشور‌هایی چون جمهوری چک، فرانسه، اسپانیا، تایلند و آمریکا و همچنین به سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و دیگر دفاتر بهداشتی در جهان صورت گرفته است. 
این حملات شامل عملیات‌های باج‌افزار برای از کار‌انداختن شبکه‌های درمانی ضروری و اساسی به منظور دریافت پول بوده‌ است. کمپین‌های گمراه‌‌کننده که هدفشان مختل کردن روش‌های پاسخ‌ به بیماری کرونا از جمله تست این بیماری و از کار‌انداختن مراکز تحقیقاتی در مورد واکسن این بیماری بوده نیز از جمله این حملات به حساب می‌آیند. این حملات ارائه خدمات درمانی و بهداشتی را مختل کرده و هزینه‌های مازادی را بر نهاد‌های درمانی و بهداشتی تحمیل کرده
است. 
کارشکنی آمریکا
همزمان نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفته دولت آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای مبارزه با کرونا کارشکنی می‌کند. به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، «واسیلی نبنزیا»، گفته مناقشه‌های موجود میان چین و آمریکا باعث شده اعضای شورای امنیت نتوانند این قطعنامه را به تصویب برسانند.  دیپلمات روسیه در مصاحبه‌ای با کانال ۱ تلویزیون روسیه افزود: «حملات لفظی آمریکا به چین درخصوص شیوع کرونا احتمالاً از ادعاهایی که ظرف دو سال گذشته علیه ما مطرح شده هم بیشتر بوده‌اندگروگان نهایی در این مناقشات، قطعنامه شورای امنیت برای مبارزه با کرونا است که الان دو ماه است نتوانسته‌ایم بر سر آن به توافق برسیم». آمریکا در حالی در صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد کرونا کارشکنی می‌کند که این کشور در ردیف اول جهانی از لحاظ میزان شیوع و فوتی‌های کرونا قرار دارد و شمار فوتی‌های کرونا دیروز از مرز 100 هزار نفر در این کشور گذشت.